Brandingekspert om kritikken af Brad Pitt/Chanel-ægteskabet

Skrevet af Anette Kristine Poulsen den 18. October 2012

At Marilyn Monroe sov i den, har ikke forhindret New York Times tidligere duftkritiker Chandler Burr i konsekvent at kalde Chanel No. 5 for ’Le Monstre’. Alligevel er det  parfumen med det verdenskendte nummer, som har sikret Chanel evigt liv. Utvivlsomt godt bakket op af kreative hoveder og generøse budgetter. Da duften blev lanceret i 1921, var Gabrielle Chanel allerede en succesfuld designer og en dame med mange sider, hvoraf alle ikke var lige flatterende, skriver Mark Tungate i bogen Branded Beauty – med henvisning til hendes angiveligt snobbede adfærd. ”Jeg vil have den mest ekstravagante parfume i verden” lød opgaven til duftnæsen Ernest Beaux, som skabte No. 5 – i øvrigt blandt flere andre numre. Men prøveflasken med No. 5 blev særligt udvalgt med Mademoiselles begrundelse ”Jeg præsenterer altid mine modekollektioner den femte maj, som er den femte måned, så vi beholder flaskens nummernavn. Det vil bringe held”.

Og boy fik hun ret. I øvrigt blev No. 5 ikke sat til salg med det samme i 1921, men i stedet sprayet steder, hvor mænd kom – så hun kunne iagttage deres reaktion.

RIS & ROS: At Brad Pitt nu lægger ansigt (og krop) til Chanel No. 5 giver omtale. Både af den sure og søde slags. Brandingekspert Thomas Skov Petersen fra Wibroe, Duckert & Partners er ikke i tvivl: ‘Det er super stærkt tænkt af Chanel med Brad Pitt, for helt forfejlet tror de fleste, at reklamer skal genspejle målgruppen. Det skal de ikke. At gøre oprør mod klassisk reklamefilosofi og bryde reglerne sikrer i dag de bedste kampagner. Men. Man skal bruge de kendte på deres hjemmebane – som eksempelvis TDC gør med  LOC – og ikke lægge for mange (reklame)ord i munden på dem. Chanel lægger lidt for mange ord i munden på mr. Pitt.’

FOTO: Jeg håber, du nyder billederne af  fotograf Sam Taylor Johnson, som Beautyspace har forhåndsret på i dag. Og så må jeg lige sige, at selvom det langt fra er hver dag, jeg indsnuser No. 5, så opgraderer synet af den min badeværelseshylde med flere hundrede procent.

Dagligt beauty-boost i indbakken fra Beautyspace får du HER. På Bloglovin’ foregår festen HER og på Instagram her: @beautyspace.

beautyspace on bloglovin beautyspace on tablet beautyspace on instagram
 

19 Kommentarer indtil nu ↓

  1. Hej Anette :-) . Fandt den – den er faktisk bedst uden lyd ;-)

  2. Anette Kristine Poulsen says:

    @ Helle S – jeg er sikker på, at han sætter pris på det.

    @ Marianne G – linket er under blogindlægget ‘hvem der bare turde det her til fest’.

    @ Julia Kim – hahahahaha!

    @ Charlotte K – det ene kan jo hjælpe på det andet.

    @ Rie – jeg er ikke enig i det første.

    @ Con9 – ja, der kørte også nogle passager for øjnene af mig.

    @ RijaH – jeg synes nu, han ryster posen godt.

    @ Winniebn – Escada har også fine bud.

    @ Sanne – det handler om dosering.

    Stor hilsen anette

  3. Birgitte B says:

    Da jeg slet ikke er til Chanel no. 5 parfume, synes jeg bare det er dejligt at se på en lækker mand ;-)

  4. Sanne says:

    Jeg vil så gerne kunne li’ no 5, da det var Marilyns yndlings, men jeg kan altså ikke! Den er for tung.

  5. Winniebn says:

    Jeg ar aldrig forstået hvorfor chanel No. 5 er blevet så hyped! Måske er det bare fordi jeg kommer af sukkergenerationen hvor alt gerne må smage, lyde og dufte sødt? Jeg er addicted til escada parfumerne.

  6. rijaH says:

    Altså det er nok ikke lige en, altså Brad Pitt, jeg vil forbinde med Chanel no. 5.. Men han er jo pæn at kigge på.. så det skal vi jo ikke klage over :D

  7. Con9 says:

    Haha – Julia Kims ord er jo nærmest nok til at starte en ny reklamefilm i hovedet på os læsere; meget indlevende beskrivelse, Julia! ;)

  8. Rie says:

    Lækre fotos, men duften kan de godt beholde for dem selv. Den mand ser lækker ud i ALT ;-)

  9. CharlotteK says:

    Chanel no. 5 bryder jeg mig ikke om – men Brad Pitt…..uhm, han er da for lækker!

  10. Julia Kim says:

    Synes reklamen (uden at have set filmen) ville ha fungeret bedre hvis Brad Pitt havde dryppet noget parfume på mig – han måtte selv bestemme om det skulle være herre/dame/uni/celebrety/organic og han måtte selv bestemme hvor på min krop det skulle dryppes – bare et sted m puls…hvilket der nok ville være over det hele hvis han stod lige foran mig;-)

  11. Hvordan får jeg set reklamen. Du har ikke et link til den anette jeg har overset.? Synes han er top lækker ;-)

  12. Helle S says:

    Jeg bærer gerne et pust Chanel No. 5 for Brad’s skyld…:-)

  13. Anette Kristine Poulsen says:

    @ Marie R – for mig fungerer ham som et fint valg. Husker en undersøgelse, der dokumenterede hvor meget han egentlig giver til mindre priviligerede – uden altid selv at bringe sig i fokus.

    @ Lotte B – her læner jeg mig helt om af Thomas’ vise ord.

    @ Lene – ja, han gør det vel OK på den front.

    @ Rikke – godt!

    @ Con9 – du har helt ret. Det handler om at fange og at overraske (målgruppen). Og det formår de…men med det ‘men’ som TSP nævner.

    @ Anja – ja, smag er jo altid en vanskelig størrelse at diskutere.

    Stor hilsen Anette

  14. Jeg har set reklamen og må indrømme, at det er er som om han er plumpet ned i den forkerte reklame. Han kunne være god til Hugo Boss eller lignende… men Chanel… den rammer bare ikke rent ind hos mig – selvom manden er og bliver et SKÅR. :)

  15. Con9 says:

    Jeg har ikke set reklamen endnu, så kan ikke rigtigt udtale mig om den (der er ikke så meget ved at se den online, for lyden på min pc “forsvandt” under flytning, og jeg har ikke fundet den endnu?!) Som udgangspunkt kan jeg godt følge tankegangen om, at man ikke behøver genspejle målgruppen; det er vel mere vigtigt at fange målgruppen, og det tror jeg da nok Brad kan i et vist omfang. ;) Til gengæld er jeg dybt uenig i Chandler Burrs kritik af No. 5 – det er til dato den eneste Chanelduft, jeg har brudt mig om. Er faktisk pænt vild med den, Brad eller ej! :)

  16. Rikke says:

    Uhmn – Jeg nyder bare billederne… :-)

  17. Lene says:

    Synes bare Brat er toplækker – om han kan sælge parfume eller ej er jeg kold overfor!

  18. Lotte B says:

    Jeg bryder mig ikke om reklamen (hverken 1. eller 2. del). Der er noget med lyset, som flakker rundt, og noir-stemningen over at han skal stå i et hjørne og sige “dybe” ting (og efter sigende få 7 af de store for det!). Chanel taber mig. Nuvel – men frækt at hive en mande-model ind, og måske han bryder et glasloft på den front. Bliver spændende at se om andre følger efter…

  19. Marie Rasmussen says:

    Jeg forstår faktisk godt kritikken. Jeg tror ikke just Brad boy han kan sælge Chanel til mig … Men drikker gerne en kop kaffe med ham, hvis han altså kan finde tid til det :-)

x
Skal vi to se meget mere til hinanden?
Følg Beautyspace og få de trend-updates, hvad-virker-guides og den skønhedssnak, som gør en reel forskel. For dig. Fra i dag.

JA TAK – Giv mig det hele gratis

Skriv din mailadresse her og klik på subscribe