Når apoteket udleverer 18%

_MG_1898_MG_1899

Jeg har venner – på tværs af køn – der interesserer sig vanvittig meget for hud. Der er også dem, som ikke kunne være mere ligeglad. Og så er der flokken, der pludselig får interessen …med alderen (sorry to say). Også på tværs af køn.

Blandt de sjovere snakke hørte sidste lørdag – over en frokost, hvor…skal vi kalde ham Søren…ville vide, om jeg troede, han kunne gøre noget for sin hud. Ja for pokker. Det er altid muligt at opgradere. ’Men hvad er det, du vil opnå?’, spurgte jeg.

’Jeg vil bare ikke ende som Mikkels Mette!’, lød svaret.

Og hvis du tænker, hvordan Mikkels Mette mon ser ud, ja så ser hun vidunderlig ud. Smilende, sportstrænet og soldyrkende, så det ses.

Vi kom væk fra det med hud, og jeg tænkte ikke mere over det, indtil i morges, hvor Søren ringede og fortalte, at nu havde han været på apoteket og fået en ansigtscreme med 18%.

Øhhh 18% hvad?

’Ja 18% fedt, selvfølgelig. Det mente hende på apoteket ville være godt’, lød svaret, som fik mig til at tænke på DIG og apotekerne. For de har jo en fabelagtig fin evne til at sikre sig, at vi tager medicin korrekt. Man bliver altid set i øjnene, er min fornemmelse. Men hudplejemæssigt, vil jeg gerne vide, hvad du får – og måske ikke får – når det gælder deres vejledning. Noget rykker nemlig ekstra hurtigt på den front i øjeblikket, og ikke kun inspireret af den franske apoteker-kultur.

_MG_1895

PS. VIL DU MED PÅ EN GUIDET TUR? For dig, der er Beautyspace-ny eller bare synes, at noget gemmer sig, så håber jeg, du finder det her:

Foredrag
Superhud
Book’n Beautyboxen
Nyheder
Produktanbefalinger
Go’ Morgen Danmark klip
Børsen-artikler

Søgefeltet er helt øverst på bloggen. Og vil du have daglig special delivery af Beautyspace, så foregår det her.

20 comments on “Når apoteket udleverer 18%
  1. @ Jette V – Alm. aloe vera gel er fabelagtigt fint til formålet.

    @ Lotte – Stor tak. Som de fleste mænd har han en lidt halvfedtet hudtype, men jeg ved ikke om der er tale om den, du her nævner.

    Stor hilsen Anette

  2. I forhold til din historie må jeg så ikke lige indskyde at den 18% creme der henvises til, formodentlig er en Decubal Face Vital creme (et af de eneste mærker der ligefrem reklamerer med fedtprocent), der er super god til tør hud.. Den indeholder både Niacinamid og E-vitamin og fedter overhovedet ikke. Faktisk et super godt valg, som jeg også selv supplerer med, når min hud har brug for ekstra næring trods fugtmættende sera, a-vitamin og andet godt. :-)

  3. Jeg var for nylig på apoteket for at finde en vandbaseret gel som jeg kunne bruge som primer til min Nuface. Eneste krav var, at der ikke måtte være olie i, som (ifølge Nuface manualen) blokerer for at strømmen går ned i huden. Det var noget af en udfordring for apoteksekspedienten som ikke var sikker på de enkelte komponenter på ingredienslisten (som hun burde vide mere om end mig), og vi var igennem flere muligheder….

    Er der andre, der har prøvet at finde et alternativ til Nufaces primer?

  4. @ Hanne I – Du har ret. Men området får mere og mere hyldeplads på apotekerne.

    @ Metteline – Real Techniques blushbørste (den hedder ‘blush’)

    @ Pernille S – Tak, tak og tak. Den slags mennesker kommer man jo tilbage til.

    @ Hanne S – Hyaluronsyre er et fugtbindende sukkerstof vi selv har i huden (som daler med alderen). Brugt i hudpleje har det oftest bare en overfladevirkning, fordi molekylerne er for store til at trænge ned. Men på overfladen gør hyaluron et fabelagtigt fint job i forhold til at holde og tiltrække fugt til huden. Og tåles af alle.

    Stor hilsen Anette

  5. @ Lisbeth M – I præcis den situation vil jeg mene, du kunne få dine penge tilbage?

    @ Line – Jeg tror, det handler ekstremt meget om interesse. For rigtig mange hudlæger, er det jo syg hud, der virkelig interesserer dem. Dét medicinstudiet jo også vel går på.

    @ Marie Rasmussen – Ha. Nu vi er ved allergimedicin, så oplevede jeg en fæl fæl bivirkning sidste år. Med noget, jeg ellers plejer at tåle uden problemer, så jeg skal have fundet noget nyt i år og overvejer en kinesiolog.

    Stor hilsen Anette

  6. Apropos noget helt andet og så alligevel ikke… Jeg var i Matas forleden og bad om hjælp til at vælge mellem to cremer til min sarte, tørre og rødmende hud. Den ene creme indeholdt bl.a. hyaluronsyre. Ekspedienten sagde, at jeg skulle være yderst påpasselig med hyaluronsyre, og at hun ville mene, at den anden creme var bedst. Da jeg spurgte ind til hvorfor, sagde hun, at hyaluronsyre jo var eksfolierende, og at det skulle man passe på med som sarthudet. Jeg svarede, at jeg kun havde hørt, at hyaluronsyre var en særlig god fugtbindende ingrediens, og at jeg derfor troede, at den ville være god til tør hud. Til det svarede ekspedienten, at jo, det var den muligvis, men at den også var en meget aktiv ingrediens, og at man derfor skulle passe på, hvis man har sart hud.
    Hjælp, Anette! Jeg gik derfra og må ærligt indrømme, at jeg tænkte, at damen rodede rundt i indredienserne og måske forvekslede med BHA eller AHA. Men har hun ret? Har jeg misset noget?

  7. Vildeste farmaceut på mit lokale apotek! Har temmelig godt styr på sine produkter. Forleden gik jeg derfra med prøver på hele Caudalies vinserie! Selv om der var mange kunder, gav hun sig rigtig god tid til at få en hudsnak. Din blog blev anbefalet Anette;-)

  8. Kære Anette, lige et spørgsmål – om pensler! Jeg har købt en ny, fabelagtig blush fra Hourglass, som er SÅ fin – og vildt pigmenteret! Min skrå yndlingspensel til blush fra MAC er for ‘voldsom’ til den, der kommer for meget pigment på og/eller den blender ikke godt nok! Har du mon testet nye pensler for nyligt? Overvejer de nye fra Sisley, fx? Eller skal det være en duo fiber brush? Har du mon en eller flere favoritter?
    KH Metteline

  9. Apotekspersonalet er jo uddannet i at rådgive om helbredsproblemer af enhver art, også hvad angår hud. Men generel hudpleje er et relativt nyt felt, som nok primært de yngre medarbejdere (sorry!) finder interessant, så prøv at spørge dem til råds næste gang

  10. Jeg var på apoteket i sidste uge for at hente mit hunde dyre – men uundværlige – allergi medicin. Ved samme lejlighed ville den ældre, men super venlige apoteker lige fortælle mig om et natur produkt mod allergi – som efter hans udsagn var noget der kunne skabe mirakler. Alt dette skete imens han nøs så snot og tårer stod i en stor sky omkring ham “ja jeg døjer selv med allergi” sagde han …. øh ja så er du da ikke nogen fabelagtig reklame for det føromtalte natur medicin var min tanke ….
    Generelt oplever jeg ikke super høj ekspetise på mit lokale apotek. Det gør jeg så heldigvis her på bloggen …. så jeg har altid “min egen” ekspert tæt på mig ♡

  11. Jeg arbejder også på apotek og er svært begejstret for hudpleje. Jeg elsker, når der kommer nye, spændende produkter med effektive ingredienser. Jeg kan dog se og høre på min kolleger (især de ældre), at de har svært ved at følge med i “alt det nye”. Vi har rigtig godt styr på behandlingen af den “syge” hud, men jeg tror desværre, det halter, når det kommer til innovation indenfor anti-age osv. :)

  12. Jeg har ikke de bedste erfaringer med rådgivning omkring hudpleje. Jeg tåler fx ikke octocrylene i solcreme. Det irriterer mine øjne. Jeg bad derfor om et produkt uden. Jeg kunne ikke læse inci’en (alt for små bogstaver) og bad derfor om hjælp. Dagen efter tog jeg solcremen i brug og øjnene løb så meget i vand, at jeg måtte vaske mit ansigt og starte forfra. Der var rigtig nok octocrylene i. Det var 140kr spildt, så nu holder jeg mig til mit foretrukne mærke fra Rudolph Care. Det her var bare ét eksempel ud af flere, men jeg har taget konsekvensen og gør nu mit arbejde hjemmefra inden jeg køber hudplejeartikler. Man kan heldigvis finde inci’en på alle deres produkter på apotekernes hjemmesider og også bestille online.

  13. @ Lotte – Jeg tror, der er en ændring på vej. I hvert fald er potentialet spændende. Troværdigheden på et apotek er jo som regel høj, og hvis den kan kobles sammen med ekspertise – også på hud – så er det jo en ret fin situation. Vi må se.

    Stor hilsen Anette

  14. @ Baysen – Det er kunsten. For vi vil jo gerne hjælpes. Og vi vil gerne gå hjem med noget, der virker. Dér hvor kæden hopper af, er hvis salget skygger for hjælpen.

    Stor hilsen Anette

  15. Jeg vil give Sofie ret. Som kunde/ forbruger er det mega forvirrende at finde rundt i produkterne og vide hvad der er hvad og ikke kun på apoteket, men også i Matas.
    Det ville være super, hvis man kunne gøre det mere enkelt.

  16. Jeg bliver faktisk nogle gange lidt forvirret når jeg står på apoteket. Egentlig skal jeg bare hente noget helt specifikt “apoteker-agtigt”, men bliver så fristet af junglen af lækre produkter – og så går jeg lidt kold ligesom i en stor Matas. Jo, de er søde nok til at svare, men omvendt er de jo ikke eksperter. Så må indrømme at jeg for det meste kun køber produkter, som jeg kender – eller har fået anbefalet “hjemmefra”. Det bliver aldrig til den store vejledning (- og det virker faktisk heller ikke som om tiden er til det…alle kasser har med recepter/håndkøb at gøre, og ikke skønhed. Groft sagt, men det er mit indtryk)

  17. Jeg synes da, at de gør deres yderste for at hjælpe og vejlede, men som regel sker det på et misforstået grundlag lige som i Matas, hvor informationen kommer fra producenterne, og det handler om at sælge. Desværre.

  18. @ Sofie – SPOT SPOT SPOT ON. Jeg er vild med din kommentar her. Og altså ikke på grund af det sidste, du skriver.

    Men lige præcis det der med ingredienserne og måden vi får det formidlet på – dét er så afgørende. Tror det bliver et indlæg i morgen. Så tak.

    Stor hilsen Anette

  19. Nu arbejder jeg selv på apotek, og min erfaring er, at vi gør meget for at hjælpe og rådgive kunderne om andet end deres medicin – det er jo på hudpleje og de andre frihandelsvarer vi tjener pengene, så hos os går vi meget op i at give en god helhedsoplevelse. Jo, der er tale om omsorgssalg/mersalg, men det skal hænge sammen med det kunden kommer efter. Fx hvis de skal hente en receptpligtig creme til eksem, vil jeg altid anbefale supplerende hudpleje til at beskytte huden, forlænge virkningen af receptcremen og forebygge udbrud/forværring. Ligeledes med fx Accutin/Isotretinoin, hvor man vil anbefale læbepomade og igen supplerende (ansigts)creme. For det er også en del af det at sørge for at kunden får mest muligt ud af deres behandling.
    Min største anke i alt det her er konsulenterne fra diverse hudplejefirmaer. De kommer jo ud og fortæller om nye produkter osv for at vi skal lære produkterne at kende. Men de kommer altid med en eller anden ny ingrediens de har opfundet, med et navn ingen kan udtale og som de i øvrigt har taget patent på. Det lyder alt sammen meget godt, men det bliver forvirrende for både mig og kunden. Jeg ville ønske konsulenterne og os apotekspersonale kom på kursus hos dig Anette og fik klar besked om de gode ingredienser, der virker. Hvorfor ikke bare sige, der er glycerin i en fugtcreme i stedet for alle de navne ingen kan udtale eller genkende. Der var måske et nyt marked for dig der Anette 😉

Comments are closed.

Vind beauty-produkter
for 1500 kr.

 
Hop med på Beautyspace-holdet og få de trend-updates, beauty-pakker,
hvad-virker-guides og den skønhedssnak, som gør en forskel.
For dig. Fra i dag.
 
Hver måned deltager du automatisk i udtrækningen af
en goodiebag til 1500 kr.
 
JA TAK - GIV MIG DET HELE GRATIS

Velkommen til Beautyspace - tilmeldingen lykkedes! Husk at bekræfte på den mail, jeg har sendt dig!!