fbpx

Bare gør, som han siger #1

Hudlæge Harold Lancers kartotek ligner måske mest af alt gæstelisten til et bryllup i A-kendis-klassen: JLO står der, og det samme gør Victoria Beckham og Sandra Bullock sammen med tusindvis af andre hudambitiøse kvinder.

I Los Angeles er han kendt som filmbyens go to doctor. Og jeg kom til at tænke på ham og vores samtale til Børsen i aftes under et Superhuds-foredrag i Aarhus:

Han bliver både læst og lyttet til, fordi han lokker med muligheden for at få ekstra god hud. Dog kræver det arbejde og ikke mindst fravalg. For ifølge Lancer er alle cremer ligegyldige, hvis to ting ikke er opfyldt: tilstrækkelig søvn og ingen stress.

“Hvis du ikke sover nok, producerer kroppen for lidt af det væksthormon, som spiller en afgørende rolle for sund og frisk hud. Søvnmangel spænder simpelthen ben for hudcellerne – både hvad angår reparation og aktivitet,” siger han og forklarer, at jo ældre vi bliver, jo ringere bliver celleproduktionen, og jo mere har vi brug for en stabil produktion af væksthormonet for at forhindre gråtrist hud og tørre linjer.

Lancer er også ude efter stress, som sætter sig som en slags ild (inflammation) i huden.

“Stress gør huden sart og ude at stand til at tage vare på sin egen helingsproces. Når kroppen producerer kortisol og andre stresshormoner, trigger det hudens olieproduktion og dermed risikoen for akne og rødme,” siger han og tilføjer, at en pludselig stresstilstand kan få huden til at blusse med kløe og irritation i løbet af bare 24 timer.

“Der er ingen smutveje. Ingen smarte quick fixes”, lyder det, inden vi går videre til kosten, som han har en ret stram holdning til.

“Hvis du vil gøre noget virkelig positivt for din hud, så kræver det et kig på kosten. Jeg ser gode resultater med en fordeling, der består af 40 procent protein, 35 procent sundt fedt og 25 procent kulhydrater,” siger han og gør opmærksom på et tredje mantra: salt.

Ifølge Lancer gør for store doser huden uklar og grumset, fordi det hvide drys ifølge hudlægen irriterer porerne. Anbefalingen lyder på et maksimalt saltindtag på 1500 mg om dagen. Aldrig over 2300 mg. Og det betyder mere eller mindre, at saltbøssen ikke skal i nærheden af din mad.

MÆNGDEN AF DIT NATURLIGE VÆKSTHORMON: Det her var grunden til, at jeg kom i tanke om ham. Der er nemlig tre måder, hvorpå vi kan please det naturlige væksthormon, som har betydning for huden: Hold blodsukkeret stabilt, få pulsen dagligt op med moderat motion (altså ingen fæle maratonløb) og få tilstrækkelig søvn. Langt fra let jo. Men til gengæld gratis.

I MORGEN: Få resten af dr. Harold Lancers opskrift, som både involverer noget med strøm og noget med kaffe.

@beautyspace på INSTAGRAM

FOTO marketwatch.com

10/09/2019
Makeup-artistens hudpleje
Se, hvad hun smører på fem (5!) gange om dagen
13/09/2019
Bare gør, som han siger #2
Hudlægens do to & not to do-liste

Kommentarer

  • Pernille S

    Håber jeg kan fortsætte med min NessCafé som jeg plejer (smiler)

    12/09/2019
  • Tanya

    Hvor er jeg glad for at du skriver: “ikke let jo”, for nej, det er det ikke i den travle hverdag mange af os har. Men det er godt at stoppe op og tænke over om man kan gøre lidt mere for sig selv. For mig er min huds tilstand mærkeligt nok en bedre motivator end mit generelle velbefindende, så det var fx først da jeg læste at rigeligt vand også giver mere plump hud at jeg begyndte at tage det med vandindtaget seriøst… Så nu skal jeg måske til at tænke på saltet? (søvn og stress kan jeg kun gøre alt for lidt ved p.t.)

    12/09/2019
  • Emma

    Det vidste vi vel allerede

    12/09/2019
  • Venter spændt på at høre mere 🙂

    12/09/2019
  • amaja

    glæder mig til at høre kaffe og strøm

    12/09/2019
  • Vibe

    Hvad synes du om hans egne produkter?

    12/09/2019

Skriv en kommentar

Din mailadresse vil ikke blive publiceret. Udfyld venligst felterne med *