Hypet hudpleje, der gør sig bedst på billeder

 

Det virkede ikke med linket til Børsen-artiklen om social first-mærket Glossier, så du får her for fuld udblæsning (bragt i Børsen Weekend i sensommeren). Indtil nu har det været muligt for mig lejlighedsvis at dele en artikel via FB, men nu kræver det abonnement.

Here we go:

Glossier er blevet kaldt alt fra skønhedens svar på Nike til nutidens Estée Lauder. Her er komfort i lækker emballage den nye luksus. Indpakning først, derefter indhold, som er knap så imponerende

Allerede i foråret gik snakken om, at et af verdens p.t. mest hypede skønhedsmærker ville komme til Danmark, amerikanske Glossier. Ikke i fysisk forstand, men bare med åbning for køb fra deres amerikanske hjemmeside, som indtil nu ikke har været muligt.

Med over 1,2 mio. følgere på Instagram er det ikke opmærksomhed, Glossier mangler. Læg dertil et tilsvarende antal fans fra stifterens blog- og personlige profil. Hypen er til at få øje på.

Glossier er skabt som et onlinebrand af den 33-årige amerikanske blogger Emily Weiss. Hun har siden 2010 drevet den populære blog Into The Gloss, hvis nerve er at gennemtrawle især kendte kvinders vaner og præferencer inden for hudpleje og makeup. I 2014 og med bare fire produkter – en mist, en ansigtscreme, en concealer og en multisalve – besluttede Weiss sig for at forvandle trofaste læsere til købelystne kunder.

For Glossier er det kun gået én vej, og det er fremad. Opskriften har været at gå om ikke modsat den traditionelle skønhedsbranche, så sin egen vej. Med et simpelt budskab om “hudpleje først, derefter makeup”, har Glossier aldrig instrueret sine kunder i hverken rutiner eller komplicerede rækkefølger. De har i stedet vendt mikrofonen og spurgt følgerne, hvad de ville have. Frisk hud og god glød lød summen af svarene.

LYSERØD CANDYFLOSS

At noget så enkelt alligevel kan skabe så stor en efterspørgsel, er der flere svar på.

For det første er der Tripadvisor-effekten. Frem for at lytte til sælgende producenter, retter vi vores tillid mod venner og folk, vi allerede har tiltro til. En kontakt Weiss allerede havde med sine følgere. Samtidig gjorde hun noget smart ved at tage dem med i beslutningen om, hvilke produkter der skulle lanceres. De blev en slags medsammensvorne, så Glossier blev et fællesprojekt, som man kunne tale med sine venner om. Og ikke mindst anbefale.

Så er der prisniveauet på mellem 70-200 kr., som betyder, at ingen skal til at skære i kostbudgettet.

Og endelig er der det altafgørende digitale element. Med alt fra Snapchat til Insta-stories. For Glossierer er pakket ind i berusende lyserød candyfloss. Så fotovenligt, at det er svært for mange at lade være med at fotografere. Og på den måde dele og blive en del af den hype og snak, som Glossier lever så godt af. Ikke mindst blandt hovedmålgruppen: De såkaldte millennials, der er født mellem 1980 og 2000.

INDHOLD & COMMUNITY-BRANDING

Netop denne community-branding, som det hedder, er svaret på, hvorfor Glossier – efter USA, Canada og England – nu er i Danmark, hvor man angiveligt allerede har et solidt fællesskab af begejstrede brugere blandt især bloggere og stylister.

Hvis man ser på indholdet, er det knap så lyserød en historie, som de smukke emballager udstråler. Der er en grund til, at Glossier er så prisbillige. For ser man på hudplejeingredienserne, er der ingen klar strategi om at være eksempelvis øko- eller miljøkærlig. Heller ikke om at undgå eksempelvis silikone og petrolatum, der er det fedtstof fra jordolieindustrien, som Vaseline består af. Ikke fordi de sidstnævnte ingredienser er farlige. De er bare – især petrolatum – så billige, at man nærmest får penge for at tage dem med – og uden anden virkning end den tætsluttende effekt, der bedst kan sammenlignes med en regnfrakke for huden.

Alligevel spænder fanskaren bredt – også blandt dem, der ellers er erklærede økologitilhængere. Og med til den demokratiske succeshistorie og vidtfavnende appel hører også, at Glossier-tonen er, som man taler blandt venner. Der er ingen højtflyvende løfter eller reklamestive formuleringer.

I alt fra måden Glossier taler på til valget af modeller, skal modtageren tænke “ligesom mig” frem for “bare det var mig”.

 @beautyspace på INSTAGRAM, hvor vi tager fat på det, der er at glæde sig til i 2019. Fra i dag af.

FOTO JENS PETER ENGEDAL

17 comments to “Hypet hudpleje, der gør sig bedst på billeder”
  1. @ Eva B, haha, tak for et godt grin, Eva. For det er jo lidt den omvendte situation. SÅ dejligt at du deler din gode erfaring. 1000 tak for det. Jeg tror ingen slipper afsted med det i fremtiden…det med ikke at være bevidste i forhold til ingredienser.

    @ Tanja, 1000 tak fordi du deler din gode erfaring. Det er værdsat.

    Stor hilsen Anette

  2. @ Karoline, dekoration skal man heller ikke kimse af. I går ville min datter vide, om jeg kendte til en sort lipbalm. Også til dekoration ;o)

    @ HeleneR, jeg synes, du skal overveje AHA-syrer i stedet kombineret evt. azelainsyre-cremen fra apoteket (du husker den fra ÅRETS BEDSTE).

    @ Hanna, stor tak fordi du deler din erfaring. Boy Brow ER god. Enig.

    @ Pernille, det hjælper de fleste at bruge en toner med BHA eller AHA inden de kommer dagprodukterne på.

    Stor hilsen Anette

  3. @ Sanne, det er altid svært med smag og behag. Jeg synes, de er rigtig fine, men billedet her er måske lige til den lidt lyse side.

    @ Kari, tak fordi du læser med.

    @ Netty, det er desværre helt gak, hvad du har oplevet. Jeg vendte det med Jurlique, som også stiller sig uforstående i forhold til den besked, du har fået.

    @ Jette B, stor tak fordi du læser med.

    @ Pernille S, du er efterhånden en hudpleje-pro.

    @ Lise, det er mig, der glad for, at du læser med.

    Stor hilsen Anette

  4. Jeg er vanvittig glad for de produkter jeg ejer fra glossier og synes absolut ikke at det er flovt at have stående fremme. Blandt alle mine andre produkter som også tæller de langt dyrere mærker. Hudpleje derfra er jeg ikke fan af men elsker bla mascaraen boy brow og min generation g læbestift 🙂 god dag fra Tanja . Ps min datter på 8 år elsker når der kommer pakke derfra med de fine lyserøde boble plast poser og glossier stickers som vi begge synes er ret så fine.

  5. Endelig! Jeg har endda været inde på Børsens FB-side for at se om jeg kunne få adgang af den vej, men nej. Ikke flere gratis kig 😉

    Enig m Sanne; jeg synes heller ikke det er så smukt, snarere for teenage-agtigt, og jeg er lidt flov over at have Glossier produkter stående af samme grund. Men jeg er nu topglad for de produkter jeg har derfra. Jeg er ikke særligt bekymret for silikone osv på min hud, og rens-og makeupserien fra Glossier fungerer godt for mig og især for min pengepung. Solution har klaret min hud pænt op og holder urenhederne på afstand. Super produkt. Cleanseren har sådan en smørfed konsistens, som jeg elsker at rense hud i. Jeg er også begejstret for læbestiften, som giver et superflot mat og holdbart resultat. Boybrow holder farven. Øjenskyggen holder til gengæld ikke bedre end andre.
    Men enig; det klæder unægteligt ethvert firma at være miljøbevidste. Ærgerligt den gode Emma ikke er mere med på beatet dér. Det er lidt en turn-off.

  6. Tak for altid gode råd .
    Synes jeg har svært ved at finde hudpleje der “passer”.
    Jeg er 54 år og min hud er fin. Lidt tør men i løbet af dagen bliver især min pande meget fedtet og skinner. Min underhud er fedtet siger kosmetologen og fordelen er at jeg ikke har mange rynker. Men skinnende pande er altså ikke fedt . Kan du hjælpe?

  7. Jeg giver ikke så meget for deres hudplejeprodukter, men noget af makeuppen er til gengæld virkelig godt! Jeg eeeelsker deres Cloud Paint – den giver den flotteste naturlige farve og er rigtig nem at blende ud 🙂 Deres Boybrow er også en af de bedste browgels, jeg har prøvet.

  8. Tak fordi du guider os igennem skidt og kanel – det er så nemt at blive grebet af lyserødfeber uden at kigge bag den fine indpakning.
    Apropo indhold jeg føler jeg er klar til et alternativ fra BHA toneren fra Danish skincare, synes ikke jeg får helt samme effekt af den længere, men hvad skal jeg så vælge? Synes alkohol og parfume står lige højt nok på listen på den fra caudalie.

  9. Det er et sjovt indlæg det her.. For jeg checkede slet ikke ingredienserne før jeg købte en røv-fuld produkter fra dem da jeg var i L.A… Med tanken om at et så hypet brand da måtte være godt….

    Indtil jeg så læste på bagsiden af min nye lip balm. Den er mest til dekoration nu 🙂

    Det er drøn ærgerligt, at de ikke bruger bedre ingredienser.

    //K

  10. Fedt med sådan et indlæg… for er man grebet af beautystuff… kan man nemt blive lidt opslugt af alt det lyserøde!! og glemme det væsentlige…Tak!

  11. Tak for info! De omtalte indholdsstoffer gør, at disse produkter ikke finder vej til min badeværelseshylde. Gudskelov er der så mange andre mærker, hvis indholdsstoffer taler – ikke kun til min økonomi, men også til mit hjerte 🙂

  12. Mange tak for informativ og spændende læsning gennem 2018 – og ikke mindst den forrygende afslutning med december-kåringerne! Det har jeg nydt at læse med på.

    I går så jeg i Magasin nærmere på ‘årets dagcreme’ fra Jurlique, hvor ekspedienten kiggede mig dybt i øjnene og sagde; “Den er til dem i 20’erne. Men hvis man kun vil ha fugt er den fin nok”.

    Med din beskrivelse i baghovedet tog jeg alligevel cremen med hjem (selvom det er mine børn, der er i 20’erne og ikke mig) og glæder mig til at prøve den.

    Ærgrer mig dog lidt over, at jeg ikke gik i clinch med den påstålige dame!

    Hvorfor dele os op i aldersgrupper mht. produkter?
    Det må da komme an på hudtypen og skindets behov, – eller hvad?

  13. Tak for “advarslen”. Jeg ved godt det er smag og behag, men jeg synes nu ikke emballagerne er specielt smukke. Minder mig om et kedeligt apotek fra jeg var barn (i stenalderen). På den anden side lyder det jo heller ikke som om de lover guld og grønne skove eller mirakler med produkterne.

    Rigtig go’ dag, smukke. 🙂

Comments are closed.

Følg på Instagram