Når en behandling går galt

Den stenhårde hjemmerutine er første prioritet. Altid. Men hvis du derudover prioriterer at bruge penge på ansigtsbehandlinger, så ved du, hvor meget man kan glæde sig.

Jeg ved, at jeg gjorde i torsdags, hvor jeg arbejdede i New York, og følger du med online hos Cap Beauty, så har du sikkert en fornemmelse af, hvor dedikerede hudplejeentusiaster, de er. Måske har du endda prøvet en af deres behandlinger – for mig var det første gang, og jeg bookede med stor forventning. De gør det især imponerende godt i måden, hvorpå de håndplukker deres produkter. Samtidig er hele Cap-universet småt på den fine, underspillede måde. Der er intet overflod.

Behandleren Crystal Green, som du ser på billedet, havde helende gode hænder. Samtidig gik hun lige til stålet i sin vurdering: ”Du har sarte kinder, er velhydreret og har en god barriere”. Derefter masserede hun, så alle tanker forsvandt, lagde en blanding af mild syre og probiotika på huden (undlod betænksomt kinderne) efterfulgt af en maske.

Men hvad skete der så?

Hun gik. Ud af rummet med ordene: “Jeg lader dig ligge alene med masken i 15 minutter”.

Øh.

Nej.

Kom tilbage.

Til en timepris på 1365 kroner forlader ingen vel lokalet? Hvis noget skal trække, så tager en god behandler fat i enten dine fødder, dine arme, din nakke, dine hænder. Personen går ikke. Så jeg lå der og skumlede. Irriteret over at have glemt regel nummer ét. Nemlig indledningsvis altid at spørge uddybende ind til, hvad der skal ske under den forestående behandling.

For det ville have været så nemt at sige, at jeg gerne ville bede om nakkemassage, mens masken trak. Eksempelvis. Nu blev jeg bare overrumplet og tavs.

HVAD DER TIL GENGÆLD VAR GODT: Efterfølgende fik jeg en mail med min såkaldte protecol. Altså den personlige rutine, som behandleren anbefaler. Holdt helt simpelt. En anden sympatisk ting hos Cap Beauty er, at de ikke tager  imod drikkepenge.

Se med live, hvis du orker, på Instagram @beautyspace under højdepunkter: NYC.

PS: I julegave forærede jeg en veninde en ansigtsbehandling hos Naturskøn i Aarhus. Det var venindens første behandling, og jeg bestilte den med et hav af forbehold: Lad de 60 minutter være ren velvære (ansigtsmassage), ingen skæld ud, ingen anbefalinger af nogen art med mindre, hun selv spørger og vigtigt: Ingen smertefuld dybderens.

Man skal huske, at man er kunden.

@beautyspace på INSTAGRAM

 

 

25/01/2019
Årets bedste
Nu som et samlet sæt
29/01/2019
Behandlingen, du ikke skal finde dig i
Her er positiv-listen på behandlingssteder

Kommentarer

  • 1000 1000 tak for alle kommentarer og indspark. For mig handler det stadig om én ting: At forventningerne fra start er afstemt, så ingen bliver overraskede eller skuffede.

    Det er simpelthen en kæmpe fornøjelse at læsere kommentarfeltet her. Fordi det bugner af meninger og oplevelser. TAK.

    Og svar på et par konkrete spm.:

    @ Anni, JA. Sarte kinder kan få det stramt med syre.

    @ Charlotte, jeg vil ikke fravælge dybderens personligt. Dvs. nogle gange gør jeg. For min veninde, der skal have sin første velvære-facial, da skal hun ikke opleve noget, der gør ondt. Så det var mit valg.

    @ Hanna, tegn på barrie-bøvl er ekstra tørhed, men det er bedst at få kosmetiker/kosmetolog til at tjekke det, hvis du har mulighed for det. Føler du, at hun er som den skal være, så er det sandsynligvis fordi den er det. Et zoom-spejl kan også hjælpe.

    KH Anette

    03/02/2019
  • Hanna

    Hej Anette –
    Et lidt urelateret spørgsmål: Jeg har også sarte kinder som dig, skal jeg måske undlade syrepeeling på kinderne så? Og hvordan ved man, om ens hudbarriere er god/stærk? Jeg bruger mild cremerens, fugtmist og fugtserum. AHA og a-vitamin om aftenen. Efterfølgende creme (med squalane og glycerin) med en dråbe olie i, nu hvor det er så koldt.
    Tak for en altid god blog!

    30/01/2019
  • Cecilie

    I min klinik går jeg ALDIG fra min kunde! Det var et af mine højeste krav til mig selv da jeg valgte i sommers at blive selvstændig. Da min tidligere arbejdsgiver kørte det i den gamle rutine med de lange pauser med maske osv. I som kunder køber jo vores tid og derfor skal vi være ved jer HELE TIDEN! Så hos mig er i ihvertfald sikret at jeg bliver inde hos jer.
    Kh Cecilie

    30/01/2019
  • Lisbet

    Min mest fantastiske oplevelse var i Nobl i Holte, super hyggeligt sted med god stemning og behandling og forkælelse i top. Behandlingen var 100% fokuseret på mig og jeg blev ikke ladt alene et sekund. Hele behandlingen var med bløde hænder men skøn massage og spændende sten. Og som prikken over i’et, en lille lækker hjemmelavet sund snack-bakke som efterfølgende kunne nydes i de hyggelige lokaler.

    29/01/2019
  • Susan Vaabengaard

    Jeg er kommet hos Amazing Space på Hotel d’ Angleterre i mange år (også før det flyttede til d’Angleterre) og kan kun give stedet min varmeste anbefaling. Behandlerne er meget profesionelle, dygtige og imødekommende. Jeg har altid oplevet bonus iform af massage for både nakke, skuldre og endda hænder og arme under ansigtsmasken – og her går behandlerne ikke…
    Både behandling og sted er top klasse endda til fair pris 750,- kr. 55 min.

    29/01/2019
  • Mette

    Jeg må indrømme, at jeg ALDRIG har følt det mærkelig eller forkert, at behandleren har smurt en maske på, givet lysterapi osv og forlader rummet i 10-15 minutter. Tværtimod elsker jeg at ligge der og slappe fuldstændigt af med musik flydende ud i rummet. Nogle gabge falder jeg i søvn.
    Jeg vil ikke forvente hverken fod eller håndmassage, overhovedet. Så kan jeg gå til massør, hvis det skal masseres. Hos en dygtig behandler er der fuld fokus på hud, og det kræver ventetid ligesåvel, som når man har en maske på hjemme.
    Ansigtsmassagen/nakkemassagen man somregel får efter maske, er fantastisk og rigeligt. Mere nusseri behøver der ikke at være for mit vedkommende. Bare ro og stilhed.
    Jeg er klar over, at der er forskel på priser osv, og hvis man giver 1400 eller mere for en luksusbehandling, kan man måske godt bede om ekstra nakkenusseri eller andet. Ellers er det fuldt ud acceptabelt, at man skal ligge lidt selv på briksen og slappe af 🙂 I min optik.

    29/01/2019
  • @ Tine, med mindre det ligger i prisniveauet, at man skal vente alene (og det kan jo være svært at gennemskue), så er det ikke i orden. Men man må tage dialogen, inden man lægger sig ned.

    @ Elisabeth, hvor er det tankevækkende, at du skriver det med mersalg. Jeg tror, at mange på den ene side gerne vil have anbefalinger. Vi vil gerne hjælpes, men ikke sælges til. Men man skal selv spørger. Netop mht. min veninde (hvor det var hendes første behandling nogensinde), så bad jeg specifikt om, at der ikke måtte ‘sælges’. Jeg ved, at fx. The Glow Inst. overvejer helt at tage produkter væk fra behandlingsrummet i forhold til ikke at risikere den sælgende oplevelse. Men for mig er produkterne et naturligt og ofte gavnligt supplement.

    @ ML, hvor er det dog en tankevækkende erfaring. Mange tak fordi du deler den. Din sidste sætning siger det hele. Tilliden forsvinder.

    Stor hilsen Anette

    29/01/2019
  • sanne

    Hmmmmm, ja, jeg blev også efterladt – MEN efter 20 minutter rejste jeg mig og GIK. Jeg tørrede masken af og forlod “klinikken” og er aldrig vendt tilbage…..
    se sådan kan man jo også gøre og til en pris på 1600 kr. ligger jeg ikke og venter…
    P.S. behandlerens hænder lugtede desuden af cigaretrøg…..
    sanne

    29/01/2019
  • Vibe Kjaedegaard

    Ja, jeg vil da sige, som professionel, at jeg har begået den synd, at lade en kunde ligge, dog aldrig i den prisklasse, der var der altid håndmassage eller andet nusseri iberegnet. Kom herned en smut, jeg lader ingen ligge. Det er fuld forplejning fra start til stop. Ink. Italiensk kindkys og Prosecco til de extra frække
    Xo Vibe i Rom

    29/01/2019
  • amaja

    jeg må indrømme jeg vidste ikke at man ikke skulle ligge selv ,jeg tror aldrig jeg har oplevet at være et sted hvor jeg ikke lå og ventede sommetider op til en halv time

    28/01/2019
  • Charlotte

    Hej Anette. Det lyder skønt mht. den behandling din veninde har fået. Jeg får selv en ansigtsbehandling sommetider – hvor jeg også får en dybderens. Jeg hader det Så har lige et spørgsmål … Hvis du ikke får dybderens ? Hvordan fjerner du så hudormene på næsen ?
    Kh Charlotte

    28/01/2019
  • Charlotte

    Hej Anette. Det lyder skønt mht. den behandling din veninde har fået. Jeg får også en ansigtsbehandling sommetider – hvor jeg også får en dybderens.
    Jeg hader det Så lige et spørgsmål … Hvis du fravælger dette ? Hvordan fjerner du så hudormene – på næsen ?
    Kh Charlotte

    28/01/2019
  • Anni

    Godt, du trods alt fik en information, du kunne bruge, Anette.
    Hvordan arter “sarte kinder” sig mon? Får man så udbrud af for meget syre-peeling?
    Kh Anni

    28/01/2019
  • Jeg er behandler, og har været det i 25 år.
    Dengang jeg startede var det normen, at i vores kontrakt var der INGEN pauser, men at vi kunne spise, drikke, tisse i *peeling-pauserne, damp-pauserne og maskepauserne’.
    Derfor tror jeg stadig at der er mange, der praktiserer det sådan.
    Jeg ændrede det for længe siden, da jeg blev selvstændig.
    Jeg indførte håndmassage, endda håndvask i behandlingsrummet (med det skramlede og larmede desværre lidt) og ikke mindst en rigtig frokost-pause i bookingbogen.
    Dog bliver vi nødt til som behandlere, at hente rent og varmt vand under behandlingen.
    Hvis det fx er en frugtsyre-behandling, skal der hentes vand ad to omgange.

    Vi sørger for at fortælle kunden at vi straks er tilbage, og at vi forlader hende kort for at hente vand, mens hun ligger rigtig godt og puttet imens.

    I mine nye lokaler har jeg ikke haft mulighed for at have vand indenfor i behandlingsrummet, og derfor skal jeg forlade kunden mindst et par minutter i en ansigstbehandling.
    Alternativet ville være at genbruge beskidt vand, der har stået i en time og blevet koldt.

    SÅ NYD de par minutter alene, mens masken virker og huden hviler ovenpå en ansigtsbehandling.

    DU KAN, som Annette skriver, også booke ekstra behandling under fx masketid, men vandet skal dog skiftes til rent og varmt alligevel 😉

    28/01/2019
  • Nønne

    Jeg er så enig i at det er nedtur at blive “forladt” af sin behandler. Hvis behandleren reelt er væk en fjerde- eller femtedelen af tiden, får man simpelthen ikke den valuta for pengene man bør få.
    I den forbindelse er jeg nødt til at kaste en masse roser efter Nina Riisgaard i Sorring udenfor Aarhus. Hun kan sit kram og giver altid lige en fod- eller hovedbundsmassage mens man ligger og “trækker”. Og hun har den der evne til altid lige at have en hånd på benet eller foden osv.
    Tak fordi du sætter fokus på at man som kunde godt kan tillade sig (på en pæn og ordentlig måde, naturligvis) at stille krav til sit køb.

    28/01/2019
  • Leafysmoothie

    Som de andre skriver har jeg også altid troet det var normen. Tak for alt du bidrager med, så brugbart, og elsker de insta-stories og opslag.

    28/01/2019
  • Som skribenter før mig, troede jeg at det skulle være sådan når man var hos kosmetolog.
    MEN, nu har jeg foræret mig selv en behandling hos Sara Lorentsen og der har hun faktisk ikke hænderne af mig, min krop og mit ansigt.Ahhhhh, det kan kun anbefales. Og ingen mer-salg og ikke en masse snak med mindre man selv er et snakkehoved 😉

    28/01/2019
  • Hos WittClinic i Herning hvor jeg arbejder som kosmetolog sker det ikke. Vi kunne aldrig drømme om at lade kunden vente så længe.

    28/01/2019
  • Eva B

    Super review. DU går lige til stålet, Anette. Det er jo en helt aha-oplevelse at læse dit skriv i dag! Selvfølgelig skal de da ikke trække 15 min. ud til mailkorrespondance etc. til sådan en timeløn. Der er da så meget andet de kan bruge deres gode hænder til i det tidsrum.
    Kære behandlere, lad os komme af med :”jegladerdigligeliggealenemensmaskenvirker”- tendensen – og giv os fuld valuta.

    28/01/2019
  • Louise

    Amen!

    Jeg håber der er flere kosmetologer der læser med her, og tager det til sig.

    28/01/2019
  • Mai

    TAK for at du tager problemet op. Jeg har kun oplevet ét sted, hvor man ikke bliver efterladt alene i omkring 30 min af behandlingstiden – det var hos Anita Falslund. Det skal lige siges at jeg har forsøgt at prøve dem, som jeg kunne læse mig frem til var de “bedste”, så det er dybt skuffende.

    28/01/2019
  • Emily

    Ej hvor har du ret! Jeg har udelukkende oplevet behandlinger i DK, hvor de lader en ligge med en maske eller 2 i 15 minutter ad gangen… Det kan jeg da selv gøre hjemme?! I efteråret kom jeg så til et Spahotel i Grækenland og jeg skal da LOVE for jeg endelig oplevede hvad en god ansigtsbehandling kunne der! Hun forlod mig ikke et sekund og jeg fik den lækreste ansigts og nakkemassage jeg nogensinde har prøvet.. Min hud glødede af sundhed da jeg gik derfra, aldrig har jeg haft så lækker hud og jeg passer ellers rigtig godt på den. Jeg er stoppet med ansigtsbehandlinger her i DK fordi jeg synes det er så nemt bare at forlade rummet, når man betaler en ok høj timepris, som du skriver.

    28/01/2019
  • Tina

    Det er det værste jeg ved når jeg er til kosmetolog. At blive forladt. Igennem de sidste 20 år har jeg jævnligt besøgt kosmetologer og de har ALLE forladt mig med beskeden “du får lige lov at ligge 10-15 min, og så kommer jeg igen”. Nogle gange flere gange under en behandling. Jeg forlanger ikke nødvendigvis hverken hånd, fod eller nakkemassage mens masken virker – selvom det bestemt ikke ville være dårligt – bare hun dog ville blive.

    28/01/2019
  • ML

    Det ville uden tvivl være lækkert med massage af den enten eller anden art mens man ventede. Men også klogt. Mit problem da min behandler gik, var nemlig at jeg reagerede for kraftigt på behandlingen og dermed skallede i store flager efterfølgende og lignede een der havde eksem. Jeg fik mange kommentarer på mit udseende efterfølgende. Jeg tror hun glemte tiden fordi hun lige skulle besvare et opkald/tjekke mail. Desværre lod hun som ingenting og fortalte mig ikke, at det vist var gået lidt galt. Min behandling var en pakke af 3, så jeg var lidt nervøs da jeg skulle have sidste behandling. Her gik alt dog godt, men jeg har ikke været der siden.

    28/01/2019
  • Elisabeth

    Du har så ret – man glemmer nogle gange, at man er kunden – hver gang jeg har fået en ansigtsbehandling, har jeg oplevet, at behandleren gik og lod mig ligge i 15 minutter, nogle gange af to omgange, hvis det var en halvanden times ting. Jeg har altid undret mig over det, men troede faktisk, at det var sådan, man gjorde, men har altid fundet det ret irriterende. Desuden har jeg også oplevet hver gang, at de vil prakke mig produkter på for ved gud, jeg har mange problemer (selv om min hud altså er rigtig flot, fordi jeg plejer den som en baby). Og det har bestemt ikke været billige steder. Især det evindelige mersalg er endt med at ødelægge oplevelsen så meget for mig, at jeg ikke har lyst at prioritere ansigtsbehandlinger mere. Men Anette, hvis du har tip til steder, som ikke kører den stil, kom endelig med dem 🙂

    28/01/2019
  • Tine

    Hvor har du RET, Anette!!!

    Jeg ligger også og småskumler over at skulle ligge alene med en maske på om det er 5, 10 eller 20 min. For det er jo dyre “ventepenge”. Indrømmet, jeg har aldrig sagt noget til behandleren, for troede at sådan var det bare ….. Ja, selvfølgelig burde behandleren bruge en del af ventetiden på at give lidt massage på hænder, fødder, skuldre …. Jeg håber virkelig, at mange behandlere læser din øjenåbner af en kommentar.

    28/01/2019

Kom med kvit & frit på Beautyspace-holdet

Uafhængig skønhedsformidling for dig, der vil have dokumenteret viden om hud, hvad-virker-guides og hvordan fejlkøb undgås. Kun ord der gør dig klogere - og nå ja, besked som den første, når månedens Book’n’Beautyboks udkommer.

Tak for din tilmelding - du er nu på listen! Tilføj gerne hello@beautyspace.dk til dine kontakter, så du er sikker på at mails ikke går i spam.