fbpx

Sej og søvnløs

Jeg ved det godt. At du ved, at der er så meget nyt omkring søvn og hud. Så vi tager den ikke igen. I stedet skal du møde en af bloglands sejeste madammer: Mette Marie. Typen, du ved, der både kaster sig over alt smart OG usmart (og står ved det). Hun er digital-redaktør på ELLE, tvillingemor, blogdame og så er hun sjov. Bare læs hvordan hun scorede sit job.

Men det skal handle om den søvn, som Mette Marie har (eller måske nærmere har haft) et anstrengt forhold til. For så kom der tvillinger.

Du ved en ting eller to om søvnproblemer. Hvad har du prøvet?

Åh, jeg har jo prøvet alt fra massage over kraniosakralmassage og hypnose til sove-plastre og til sidst sovepiller. Det eneste, der har hjulpet, var at dryppe en lille smule lavendelolie på min hovedpude inden sengetid. Latterligt enkelt, men det virker faktisk. Lidt. Nogle gange.

Og nu har du så fået tvillinger. Tør næsten ikke spørge,  om det påvirker søvnudfordringen?

De første par uger efter ungernes fødsel sov jeg højst halvanden time i træk. De skulle have mad hver tredje time, og det tog tid. Nu er de næsten et halvt år, og de har sovet fra kl. 20 til syv-otte-stykker hver nat de sidste to måneder. Det er fantastisk! Desværre er mit søvnproblem kommet tilbage, men tvillingerne sover både formiddags- og eftermiddagslur, og der er heldigvis ikke noget mere hyggeligt end at ligge i dobbeltsengen med en mini på hver side og nappe en fælleslur.

Hvad når det bliver hverdag og job igen?

Jeg har helt ærligt talt ikke tænkt problemet så langt. Det lyder frelst, men jeg går hver aften i seng med troen på, at i nat vender det nok. Og det gør det også nogle nætter. Mindst en nat om ugen sover jeg virkelig godt, og det er fedt. Så intet er konstant. Lige nu lever jeg højt på alt det gode, og det er der heldigvis tusind gange mere af.

SNUP TIPPET: Mette Marie instagrammer i øvrigt på @mmleilange. Hvis jeg var dig, ville jeg finde billedet, hvor hun flasher sin Spandex bag på en cykel gennem byen. Og har du søvntips, så kom gerne med dem. Ikke Melatonin, som jeg ved, hun allerede har afprøvet. Se bloggen på TWINPEAKS.DK, som i øvrigt vandt en fornem pris i aftes.

NB: Det er modeuge, og jeg er på vej….kig med på Instagram @Beautyspace, hvis du har tid og lyst.

05/08/2014
F*ck multitasking
06/08/2014
Alt det man ikke må

Kommentarer

  • Anja Kis Svendsen

    Jeg tænker, som mange har nævnt, fokus på afslapning/geare ned inden sengetid, ingen kaffe og alm. the, men gerne en beroligende urtethe. En anden ting er motion. Ca. 1 1/2 time efter man har dyrket motion kommer kroppen ind i en naturlig restitutionsperiode, som for mange er ret søvndyssende.
    Måske det også vil hjælpe at skippe middagsluren, en middagslur kan ofte stjæle (give) nogle timers søvn, som vi så har brugt inden vi når natten. Måske 20-30 minutters powernap er bedre?
    Kører selv skifteholdarbejde med bl.a. 8-12 timers natarbejde og disse råd virker for mig, er dog selv elendig til det med motionen …

    08/08/2014
  • Åh mand, jeg føler med alle jer det ikke kan sove. Selv har jeg absolut ingen problemer i den retning. Håber I finder nogle gode løsninger 🙂

    06/08/2014
  • Sus

    Zenbev- som er et tilskud af græskar som indeholder tryptofan- som giver god søvn. Ingen skærme en time før sengetid- og ingen skærme i soveværelset. Fast sengetid- og fast stå op tid- lidt svært med babyerne.Lidt yoga før sengetid- spørg Karen Pallisgaard ! Ingen koffein efter 16! Sov godt!

    06/08/2014
  • Helle Forum

    glemte lige: hvis bad: så er Aromatherapy Associates Deep Relax luksus-udgaven af lavendelolie – også i virkning. Jeg bruger også deres rene olie i duftlampe i soveværelset.

    06/08/2014
  • Helle Forum

    Faste rytmer og vaner. Aldrig TV i soveværelset. Tænk i dæmpet lys den sidste time inden – og har du natur i nærheden: en gåtur i den kølige aftenluft (eller et køligt bad), det har fysiologisk virkning. OG: Earthing! Læs mere på barfodet.dk

    06/08/2014
  • @Louise T – enten kræver det en recept fra lægen eller også en tur til USA/UK. Kritikere vil sige, at der er en grund til, at det ikke er tilgængeligt herhjemme i håndkøb, så personligt må man lave sin egen research og vurdering.

    @Dorthe – åh ja, Tromborgs Lavendel Face Mist. Fab! Og godt med sådant et sleep drug.

    Stor hilsen Anette

    06/08/2014
  • majbrit christensen

    Melatonin og magnesium (i rette balance med kalcium). DET virker!

    06/08/2014
  • den anden Lykke

    Hej,
    Jeg har altid haft nemt ved at sove indtil jeg blev gravid og vi fik en datter med autisme og ADHD så blev dagen fyldt med en krop i alarmberedskab og stress. Jeg har heldigvis fundet noget der virker for mig. 3-4 stk. Cal-MAG (calcium og magnesium, med K og D vitamin) lidt inden sengetid, og BACH’s Rescue dråber eller deres sove dråber. De fleste er faktisk i underskud af magnesium og det indgår i over 300 forskellige processer i kroppen herunder også muskelafslapning, hjernens og hjertets funktioner. Det hjælper også at Mindfulness’e mig selv i søvn. En stærk kop kamillethe er også god.
    Hvis intet af dette hjælper så kan det være det er stress, der skal behandles imod – som jeg har været indlagt for.
    Psykologen behandlede med en halv times planlagt aktivitet og en halv times hvile i sengen med lukkede øjne og uden forstyrrelser, tlf. eller lign. skiftevis hele dagen indtil man har det bedre, så man lærer hjernen (Amygdala) at slappe af, og forskellen på aktivitet og afslapning for det kan man ikke hvis man har stress. Selvom det er krævende med sådan et skema hjalp mig meget og hurtigt at gøre det.
    Rigtig meget held og lykke.

    06/08/2014
  • Trinny

    Hov – rettelse: jeg har ingen ørn. Kun børn. Selvom det nogle gange føles som om der også burde være en ørn i mit liv, så var det blot en stavefjl 🙂

    06/08/2014
  • Trinny

    Hmmm… jeg har altid sovet let – altså forstået på den måde at jeg vågnede mange gange om natten, aldrig følte mig rigtigt udsovet, ofte følte mig tåget langt op af dagen pga manglende søvn. Også før jeg fik børn! Så prøvede jeg, på anbefaling af min søster, LCHF-diæten. Det gjorde en forskel, fra dag ét. Nu kommer jeg til kl. 22 så KAN jeg simpelthen ikke holde mig vågen længere, og jeg sover så som en sten indtil kl 6 hvor jeg vågner af mig selv nu!!!!!! (ALDRIG sket i mit liv!!!) og så er jeg PÅ! lige med det samme. Det er helt vildt hvilken forskel det har gjort for mig. Nu elsker jeg morgentimerne hvor jeg har tid og energi, ikke mindst, til at pleje mit eget liv inden ørn og arbejde begynder at kræve min fulde opmærksomhed. Så for mig er det gluten/raffineret sukker der har gjort at jeg bare har måtte affinde mig med at jeg aldrig kom ned i den gode dybe søvn… Jeg HADER at være sådan en kedelig vingummi-fornægter og kost evangelist – men for mig vendte det sig fra dag et, så jeg syntes absolut at det er værd at prøve. Og så har jeg, som bonus, fået rigtig bemærkelsesværdigt bedre hud i løbet af meget kort tid. Jeg har ikke rigtigt tabt mig i løbet af det halve års tid jeg har været på LCHF, men jeg fornægter mig heller ingenting – kun gluten og sukker. Og – life is a beach, nu hvor jeg får min nattesøvn. Check madbandittens blog som er fuld af gode fif til hvordan man kommer ud af sukker og gluten afhængigheden uden at føle at man er på kur. Good luck. 🙂

    06/08/2014
  • Dorthe

    Ej jeg har også noget med lavendel. Et par pift med Tromborgs lavendel face mist gør underværker for mig inden jeg skal sove. Jeg tager et par dybe indåndinger, og pludselig slapper jeg af og som oftest er jeg på mystisk vist sikret en god nats søvn.
    Lavendel er virklig mit sove- og afstressnings-drug.
    I LOVE IT, som jeg sender en der ville ha’ sagt. 🙂
    Ha’ en skøn modeuge – er da slet ikke misundelig. 😉

    06/08/2014
  • Louise T.

    Men hvor køber man Melatonin? For det er vi et par stykker (eller 3, der kunne have gavn af hjemme hos os….)

    06/08/2014
  • @ Mette K – selv har jeg stor glæde af Melatonin faktisk og så netop magnesium, når jeg holder Melatonin-pause. Det er især varmen, der gør det svært for mig at sove.

    Stor hilsen Anette

    06/08/2014
  • MetteK

    Magnesium – det hjælp ihvertfald på mine søvnproblemer og så dybe vejrtrækninger med fokus på udåndingen (skal være længere end indånding) 🙂

    06/08/2014