Stop så det influencer-vås

S0A5536

Hvis du vil beholde dit gode humør i dag, så klik væk og lad os ses igen i morgen til noget mere rart.

For i dag handler det om mit hade-ord nummer to (lige efter anti-aging). Nemlig influencers.

Du læser om dem.

Hører om dem.

Og i mit tilfælde arbejdsmæssigt går skønhedsindustrien bananas over såkaldte influencere, som er blevet det smarte ord, alle pludselig kan stave til. Et buzzord defineret af bl.a. DR som reklame, hvor virksomheder gør brug af enkeltpersoners rækkevidde og betydning.

Så uhyggelig smart, at nogle brands vistnok også er begyndt at kigge deres egne medarbejdere over skulderen på de sociale platforme. For at tjekke dem for kliks, følgere og rækkevidde. Og måske er det netop dét, der i øjeblikket får nogle marketing- og pr-folk til at daffe mere rundt med selfiestangen i alverdens umulige og ligegyldige sammenhænge i stedet for at passe deres job.

Nogen vil her mene, at det ER deres job at få produktet/brandet listet med ind under linsen. Men så lad det dog være i selskab med noget substans. Eller noget humor for Guds skyld (som IKKE er at forveksle med skabagtige teenage-trutmunde, som aldrig har været sjove).

For mig minder hele influencer-epedimien om Kejserens Nye Klæder. For er sagen ikke, at man kan være en Youtuber, en Instagrammer, en journalist, en Tv-vært, en formidler, en blogger, en anmelder og ja, du kan være en dygtig en af slagsen, en populær Instagrammer, en smittende formidler, en ….

Men en influencer? Jeg kommer altid til at grine forlegent. Især når folk finder på at sige det om sig selv. Det ville vel svare til at spørge Thomas Helmig, hvad han laver. Mon ikke han ville sige musiker frem for hitmager?

Så.

Kunne det ikke i stedet handle om:

….at hvis man er rasende dygtig, smittende energisk til sit fag, så gør man det forhåbentlig af andre grunde end at influere andre. Er det bare mig, der associerer såkaldt influencing med at proppe ting ned i halsen på andre med halvskjult agenda?

…at ja, vi er vilde med brands, der har meninger og personlighed. Men kommer det frem, ved at en pr-medarbejder laver selfies med trutmund? Smitter det ikke forkert af på produktet?

…at vi pt. drukner i valgmuligheder, opdateringer og information. Så udvælg og giv os substansen. Dét, der giver mening. Vi lytter gerne til brugbare og inspirerende taler (også om produkter), men vis det med hjerne og hjerte.

HVEM GØR DET SÅ GODT – MED SUBSTANS? Det gør brands på INSTAGRAM som:

Deciem (endda så de for nylig er blevet beskyldt for at være for ægte)

Trinnywoodall (speedsnakkende uformel inspiration fra en dame, der netop har lavet sin egen makeup)

Oprah (retorisk pragteksemplar)

Capbeautydaily (måske er det bare mig, men jeg følger i spænding deres anderledes tilgang til skønhed).

Glossier (ægte budskaber – stadig lækkert)

PS: Hvor sjovt er det lige, at der i skrivende øjeblik tikker en mail ind fra Roskilde Universitet. To venlige specialestuderende vil gerne have et interview om …influencers.   

Beklager folkens, men jeg er på arbejde.

Hjerterne på bloggens forside er tegnet af Chanel.

49 comments on “Stop så det influencer-vås
  1. Dejligt at komme hjem fra ferie, til så meget læsning og debat. Er som altid enig med dig Anette. Hvad skulle vi gøre, hvis vi ikke havde dig til at ruske lidt op.

  2. @ Vibe K – TAK for dine ord. Tak fordi du orker helt fra Rom. Bliver glad.

    @ Jo @ Berit @ Gitte og @vibeke, TAK fordi I melder ind.

    @ Anne Sofie, jeg tror ikke en døgnflue er det rigtige ord. Men jeg tror, at der er noget boble over det. Uden at vi dermed ryger tilbage til biografreklamerne igen.

    @ Lise, du vil ALDRIG være udenfor. Tværtimod.

    @ Ditte, TAK.

    @ Beam, Lige off topic, igen godt at se dig i Randers. Tak fordi du kom.

    Stor hilsen Anette

  3. @ Ulrika – ENIG. Er også gal på det ord. Vi burde lave en liste med de værste beauty-ord. Åhhh det ku’ være sjovt.

    @ Pernille S – Som jo også er (endnu) et engelsk ord, hvor vi har udmærkede bud på dansk.

    @ Nanna Smed – mange tak for dit indspark.

    Stor hilsen Anette

  4. LIGE et indspark fra de to specialestuderende fra Roskilde Universitet. De har skrevet igen og jeg har fået lov til at bringe deres mail uredigeret:

    “Kære Anette.

    Tak for svar, og også det dejligt debatskabende indlæg på bloggen!

    Det er en gave for sådan nogle speciale-damer som os, når emnet debatteres og kommer på dagsordenen og vi har læst og fulgt med, de sidste to dage, med stor interesse.

    Ja. Netop. Influencers marketing, -hvad er det egentlig for en underlig halvplastisk størrelse og hvad skal det til for? Hvad skal vi mene om denne her epidemi? Og det faktum, at der i de senere år fremspirer agencys hvor influenterne samarbejder strategisk med bureauer for at varetage deres image, og hvordan vil det påvirke mediebilledet fremover, når det i højere grad præges af indholdsløs business og troværdigheden ryger fløjten?

    Vores speciale bliver ikke en ukritisk hyldest til trutmundethed og teenage-youtuber generation, men nærmere en problematisering af like-drevet autoritet og indflydelse på de sociale medier. Samt et forsøg på at afdække den polarisering, der foregår mellem seriøse eksperter og mere kommercielle interessenter og som vi også undrer os over.

    Vi har jo heldigvis fundet frem til dig.

    Og vi mener bestemt, at du kan bidrage til diskussionen. Dine uddybende holdninger og svar vil være med til at nuancere debatten og er interessante for os, nu hvor vi undersøger sider af mediebilledet til vores speciale.

    Vi håber meget, du har lyst til at have en stemme i vores undersøgelse. Vi lover at være hurtige og præcise.

    Bedste hilsner”

  5. @ Rijah, men vi savner dig i cyberspace.

    @ Trine P, det er mig, der takker dig.

    @ Gitte, 1000 tak for dit indspark. Det er værdsat!

    @ Karoline, ;o)

    @ Pernille Juul, hvor jeg GLAD for at du perspektiverer på den måde. Og at du også skelner. Der er plads til alle med noget på hjerte. Uanset om det er langsomme eller hurtige insta-medier.

    @ Eva B, 1000 tak for dine gode ord. Jeg er enig i dine betragtninger (ikke fordi du skriver pænt om mig, men fordi der er gået flødebolle-inflation i det ord…og det begynder at give modsatrettet mening).

    Jeg vender tilbage senere i dag med flere svar-kommentarer.

    KH Anette

  6. Åh, Anette, jeg tilslutter mig alle de andre kommentarer – ingen kan få så søde sure opstød som du. Så begavet, så humoristisk og så meget til eftertanke. Jeg hader det her ord mere end anti-aging og jeg ved ikke, om jeg skal le eller græde, når de kalder selv mig for en influencer. Men det er nok bare for at jeg ikke skal føle mig udenfor.

  7. Jep, du har helt ret! Det er et forfærdeligt modeord, og synes ærligt talt der er gået inflation i at bruge det. Fair nok at man selv synes man er så fed, at man bliver nødt til at kalde sig det, meeeeen…. synes bare man skal lade være. Haha!
    Bliver sgu lidt irriteret, men ok, vi lever jo i et samfund hvor det handler om at få flest likes efterhånden… Er faktisk glad for at jeg ikke blogger mere, omend jeg gerne ville have alle goderne, der kan følge med.

    Tak igen for et godt indlæg!

  8. @ Tina, det har du helt ret i. Jeg har også opfordret dem til at læse indlægget her og så vende tilbage til en snak.

    @ Charlotte Riis, tak fordi du læser med. Det er jeg vild med.

    @ Katrine Pedersen, det gør jeg.

    @ Mette Milan, mange tak for dit indspark. Jeg synes ikke, at blogger kan sidestilles. Det at have en blog som platform svarer til at have en avis, som platform. Så skribent, blogger, journalist, anmelder er alle eksempler (for mig) på helt fine arbejdsbeskrivelser.

    @ Anne (1), det er i hvert fald en balancegang. Enig.

    @ Anne (2), haha, og DU har endda været til Superhud live og er stadig OK med anti-age…stort smil. Jeg driller. Det ved du.

    @ Metteline, 1000 tak for dit indspark.

    @ Mette Sloth, måske er problemet netop den varme luft, som tipper over.

    @ Mia, 1000 tak for dit indspark.

    @ Anne Kjærgaard, det kan jeg love dig for, at den gør. I Booster 3 er der to forskellige slags A-vitaminestre, dvs. to indgange til huden, som hudlæge Peter Bjerring formulerer det. Begge bliver ‘transporteret’ fint ned i huden ved hjælp af squalane – så uden irritation. Men måske lidt langsommere virkende end en hardcore retinol-version. Gå lige et par uger tilbage på Beautyspace, hvor vi har haft meget gang i A-vitamin.

    @ Anne-Dorte, 1000 tak for dit indspark. For mig ville fællesbetegnelsen være sociale medier.

    @ Pia, du er så ikke den eneste, der har læst det som influenza.

    @ Birgitte Fønss, det tror jeg faktisk vi alle kan være. Påvirkelige.

    @ Nanna, 1000 tak for dit indspark.

    @ Ib, som altid: SÅ mange tak for dine gode ord. SÅ godt, fint og dejligt at du er med i det panel. For du bidrager. Og gør det ærligt og med hjertet. TAK for det. Tak for dig.

    ……………………..

    Vender tilbage senere i dag.

    Stor hilsen Anette

  9. Influencers, er det ikke sådan nogen som bare er det? Det er vel ikke en titel man tager, men noget man fortjener. Ja, undskyld, men så oppe på beatet er jeg ikke. Jeg har hørt om f.eks. the Kardasians, men de påvirker ikke mig, ikke positivt i hvert fald.

    PS: Har lige haft influenza, og det var sgu ikke sjovt! 😉

    Rigtig go’ dag, smukke. :)

  10. Jeg kunne ikke være mere enig, det er hult og mon ikke det er en døgnflue – jeg tror simpelthen ikke på, at man kan eller gider at leve af blot at være en såkaldt hip influencer 😀

  11. Tak for det indlæg! Det værste ved de såkaldte influencere er jo at de ofte ikke HAR et fag men bare har formået at skaffe sig mange følgere på de forskelle sociale medier

  12. Jeg ELSKER at du siger tingene højt! Kunne ikke være mere enig!
    Knus fra Berit med influenza-ramt søn (sorry, det var plat, men kunne ikke lade være)

  13. Åhhh Anette .. jeg er flad af grin, og om muligt endnu mere vild med dig end jeg allerede var… det handler ikke om dårlig stemning, dårligt humør eller sure gamle mænd… endda ikke engang om bitterfisser (sorry jo ikke mit udtryk ) men altså fra første gang jeg hørte det udtryk… altså ikke bitterfisse, det andet.. så har jeg af og til tygget lidt på det, vendt det, om man så kan sige, i munden, som en anden jellybean fra HarryPotter med en ukendt ubeskrivelig og udefinerbar kvalmende smag… men jeg er hver gang kommet frem til at jeg ikke bryder mig om det. Tak for et skønt skønt grin, og ikke mindst for at gøre mig opmærksom på at jeg ikke er alene med min nyfundne verbale kræsenhed stort knus Vibe i Rom

  14. AMEN !!!!! Jeg er sååååå træt af hele den bølge dér! Især får jeg ualmindelig lange patter, når disse influencers reklamerer for det ene og det andet og selvfølgeligt skamroser produktet og altid komplet ukritisk.

  15. Åh Anette, ingen kan servere så sjove og appetitlige sure opstød som du!
    Jeg dør af grin! Især det sidste om mailen. Åhhhh fan-friggin-tastic.

  16. 1000 1000 tak for alle spændende indspark. Nøj, hvor jeg glæder mig til at kaste et par ekstra kommentarer ind her. Stor hilsen Anette

  17. Er det det samme som meningsdanner? For det har jeg lagt mærke til at mange er begyndt at kalde sig selv. Det er altså hyl. I øvrigt et rigtig fint indlæg- du gør det godt, når du har en mening om tingene- sådan lidt influenser-agtig, nærmest

  18. Fniiiis – jeg har hørt det så mange gange her på det sidste og har vitterlig undret mig over , Als en influenza snak

  19. Well said ❤️ Er personligt holdt op med at følge mange af de “store” bloggere og ja, influencers… Ih, hvor jeg mangler substans og personlighed i stedet for en lang strøm af sponserede posts for (ofte) fuldstændig ligyldige og irrelevante produkter.

  20. Ha ha! Misforstod i skyndingen din overskrift. Troede den omhandlede influenza som værende vås!
    Mit hadeord herhjemme i udsalgstider er “sale”.. By the way 😉

  21. Mit hade-udtryk er “must-have”. En aprikosfarvet læderclutch er ikke er must-have! Jeg bliver urimeligt vred hver gang jeg ser det ord haha!

  22. Det er spot-on. Folk kalder sig ‘influenzer’ i vidt omgang. Jeg er ved at dratte ned af stolen af grin, når man ser alle de her unge instagrammere, som viser et stk rundkindet barn m sparsom hårvækst, grå møbler og vægge, en masse Kählerkeramik, 3 ens posters på væggen over sofaen og selvfølgelig børneværelset frem, og så tilføjer hun ord som : boliginspiration, livsstil og influenzer. Hun bor ligesom alle de andre, altså. Fuldstændig ens Kählervaser og så Kaj Boyesen-aben, som indimellem flyttes rundt, hvilket kræver et nyt billede. Det er selvf godt at hun er glad for sit hjem, og jeg kan jo bare køre videre.
    Bruger man det ord, skal man ski have noget at have det i, og selv da generer det vores jantelov-influenze…det lyder bare for selvfedt og for krukket i en dansk kontekst. Og i virkeligheden bestemmer vi jo hver især selv, hvad vi vil lade os påvirke af, så det er også ret overflødigt. Det handler om at være dygtig til sit job og være god til at formidle det man kan. Som dig. Så har man en vis indflydelse, men jeg gider ikke høre folk prale over at de mener de har indflydelse. Jeg bestemmer selv hvad jeg vil lade mig influenze af. Det er efterhånden blevet en ny jobbetegnelse. Mor til den 10- årige datter: “Hvad vil du være når du bliver stor?” Datter: ” Jeg vil være influenzer !”

  23. Ah skidt, der vises ikke smileys her. Men for at min kommentar giver mening til sidst, så mangler der lige smiley der undrer sig og smiley der ruller øjne 😉

  24. Hej – men det er I jo :-) et bedre ord var måske inspiratorer – men vi lytter jo til jer fordi i er kloge og ofte bredere i jeres viden end pigerne i matas, der kører kampagner. Jeg har intet i mod at blive inspireret eller influeret om man vil, jeg vil det bare med viden og argumenter og ikke en eller anden tilfældig trutmund, der er født smuk og får tilsendt alle mulige varer hun skal poste billeder af eller gå med på gaden – også vil vi alle være som hende. Men i er jo vor tids dameblade, vi følger jer og bliver inspireret og det er bare fedt. I er hurtigere end damebladene, vi ser jeres billeder samme dag som I alle sammen er til den samme produktlancering og kan gå ned i magasin eller matas og spørge efter produkterne. Så uanset ordet og jeg medgiver det er grimt – så inspirerer I altså til at vi køber produkter. Sådan er det bare og det er helt i orden – vi vælger jo stadigvæk selv :-) kh Pernille

  25. Som så ofte før et vi TOTALT enige søde Anette. Jeg er på FB og IG med min hudplejeklinik og shop og selvfølgelig er det produkter derfra jeg skriver om. Produkter jeg ved hvad kan og kan stå inde for, bliver jævnligt kontaktet af såkaldte infuencere der gerne vil samarbejde. Som regel takker jeg nej, da jeg selv oplever det som voldsomt utroværdigt at de den ene dag elsker et øko-mærke og den næste et medi-cosmetic mærke. Og følger man lidt med på deres sider er det tydeligt det “bare” er for at tækkes de enkelte mærker de har fået tilsendt. Det gør jo det hele uinteressant og uinspirerende – en ret ærgelig tendens.
    Skøn dag <3

  26. AF HJERTE TAK!!!!! :)

    Rigtig dejlig dejlig dag til dig
    Trine

    PS og OGSÅ tusind tak for dit svar til mit forvirrede skønhedshoved her den anden dag… under “de 5”

  27. Haha jeg synes også det er fjollet. Jeg er glad for jeg stoppede med at blogge, inden jeg røg over i den grøft må jeg sige Og så at det åbenbart på dansk kaldes influenter er endnu mere

  28. Tænk hvis influencer betyder at man sælger NOGET – hmmm – så er det da herligt ironisk at jeg er med i DBA influencers choice award i år. Især fordi jeg har en non commerciel blog og skal skrive reklame og shit og kanel og bliver kaldt INFLUENCER. Haha – jeg ler lidt – LABEL LABEL…
    Hvis jeg er noget, er det en hobby skribent – og så er jeg heldigvis opdraget til, at det ikke er hvad man bliver kaldt, der gør en til den man er – men det er ens handlinger, der er afgørende – ens person-ish…

    Fedt TOPIC Anette – endnu engang ryster du “bankoposen” og trækker et vindende nummer – jeg tænker der er nr 88 haha …

    Kærig hilsen din hobby skribent-veninde, der bare gerne vil have lov til at dele ord NÅR JEG VIL og kan – og som er pisse stolt af at få budet om at være med til at udvælge et produkt samme med fem andre INFLUENCERS ved DBA2018 – så må de og alle – kalde mig lige hvad de vil faktisk – og lidt indflydelse har jeg da også – det indrømmer jeg – i hvert fald på alle de ord, jeg vælger at dele – her – og der og på min blog <3 krammer dig lige – hårdt – Ibbe

    PS: jeg kan ikke lide ordet af samme grund som Mette M og Lise G – det lyder som influenza – og så ved jeg heller ikke, hvordan mennesker der IKKE er i branchen – media og beauty – forstår ordet??? VED DU DET???

  29. Ha haaaaaa:) evigt EVIGT rigtigt. Værste ord i verden. Så irriterende.

    Vi er sku alle lige indflydelsesrige :) og krummer Tæer når nogle snakker om beautyprodukter/teorier som ikke er sande. Det gode ved at være beautynørd er jo, at man ved bedre – stadig pinligt at se og høre på. :)

  30. HA HA hvor har du ret Anette!
    Især de unge er så let påvirkelige, desværre. Og det er ikke i mangel af læring eller opdragelse hjemmefra.

  31. Hihihihi jeg læste det som influenza
    Jeg må vist have pudset brillerne.
    Men hvor har du da ret i dine antagelser.
    Man må bruge sin sunde fornuft i forhold til hvad de Influencers forsøger at opildne os købere til at investere i

  32. Jeg betragter det egentlig bare som en fællesbetegnelse for både bloggere, YouTubere, Instagrammere m.fl. Det er i hvert fald sådan jeg bruger det i Danish Beauty Award, hvor vi har et Influencer-panel, der skal vælge vinderen af Influencers’ Choice Award 2018 :)

  33. Jeg har samme problem med diverse Youtube guruer.. Det er som om alle pludselig er eksperter og det skaber mere forvirring end godt er. Jeg har selv prøvet at forske lidt i forskellen på Retinol i cremer man køber i de alm. butikker og så den A-vitamin syre man finder i cremer på recept. Der er SÅ mange film om emnet på Youtube og hvad skal man tro på?? Det skaber mere forvirring end godt er. Her gik jeg og var så glad for min Beaute Pacifique Super 3 og nu er jeg helt i tvivl om det Retinol der er i den batter til noget som helst..

  34. For mig får “influencer” mig til at tænke på én, som bare skal få folk til at købe produkter! (Føj). Selvom jeg har en blog om skønhed osv. så går det ikke ud på at sælge/få folk til at købe, for så var jeg altså blevet i butik, hvor jeg faktisk er uddannet. Jeg deler ud af mine erfaringer og min passion – jeg er ikke “influencer”, jeg er bare en pige med en passion.

    God dag :)

  35. Ja endnu et smart ord at forholde sig til. Jeg vil også til at være super vegan sales woman, hvis man kan bruge det som udtryk. Nej fødderne ned på jorden og hold fokus på det som det handler om. Tak for at du punkterer nogle af varmluft ballonerne <3
    Vi har jo alle noget at bidrage med.

  36. Årh TAK <3 'Hvad laver du så? Jeg er INFLUENCER, så fabelagtig er jeg bare.' Og jo, jeg håber også jeg 'influencer' på folk omkring mig, fordi jeg brænder for mit arbejde, men at kalde sig selv og andre for INFLUENCERE fordi de blogger og reklamerer for produkter, er bare for sært!

  37. Jeg HADER ordet influenser og ser det næsten lige så slemt som dets navnesøster: influenza . Aldrig har jeg kaldt mig det eller skrevet det i mine mails eller på min blog eller IG profil.

    Hvad er der galt i bare at kalde sig: Anne, elsker at sy og have fingrene i cremebøtter og dufte, på et helt jordnært plan som en anden husmor? Jeg tror der er en generationskløft der også driller os op imod dem der vil skabe marketingsord som influenser.

    P.S. Har så intet imod anti-age ordet personligt. Det kommer måske.

  38. AAAYMEN to that! Og ærligt talt, så tror jeg også, temmelig mange brands er i gang med at skyde sig i foden med det. Købt omtale falder så forfærdelig nemt igennem. Og når det gør, er det lige før man skal være glad, hvis det nøjes med at være intetsigende og ikke bliver direkte pinligt.

  39. Tak♥️ kunne ikke være mere enig! Krummer tæer, når man bruger ordet : influencer – Lyder som influenza – og synes sgu også det kan betragtes sådan nogle gange! Blogger er ligeså skrækkeligt. Kalder derfor mig selv for : skønhedsskribent. For det er det jeg forfanden er

  40. Ja – tjek lige indgangsvinklen fra de her teenagere. Måske har de netop brug for at få din holdning/vinkel med

  41. tja nye titler!
    Og det kan jo være svært at skelne, de dygtige fra de mindre dygtige, så meget fornuftigt at nogle studerende vil undersøge området nærmere.
    Det må du endelig hjælpe dem med.
    I dag har medier og kendte meget at skulle sige, ofte mere end videnskaben og logikken.
    Hilsner og en god dag.

Comments are closed.