10 ting din hud hader

Vi svigter alle os selv – på et eller andet plan. Ved at gøre det modsatte af godt. Spise den ekstra sukkertunge muffin. Drikke det ekstra glas vin. Komme ud af form. Eller hvad det nu er. I LA mødte jeg dr. Lancer, som heldigvis mindede om, at ingen – ingen tager sig 120 pct. perfekt af sig selv (måske lige på nær Ole Henriksen). Under snup tippet kan du se hudlægens egen svaghed. Men først hans bud på de 10 punkter, der speed-ælder huden før tid:

  • Skabs-pleje. Det er med hudpleje som med tandbørstning. “Clean & nourish” hver dag, som han siger.
  • Glemt solcreme under hagen. Vi ved det med solcreme, men Lancer minder om solens enorme reflektionsevne (fra eksempelvis sand, vand, cement). Mange glemmer i den forbindelse at smøre SPF under hagen og kæbelinjen – og det koster hurtigt i form af hud, der slapper lidt for meget af.
  • Rygning (også den passive) stjæler kroppens C-vitamin, som er vigtig i forhold til at producere kollagen (Det er Ole H, som har lært mig at tage tilskud af  C-vitamin).
  • Stillesiddende arbejde. Arrgghhh hjemme hos mig har vi sådan en antal-skridt-konkurrence, og det er okay til at minde om daglig fysisk action. Motion – og ikke i overdrevet form – er vanvittig vigtig i forhold til huden, fordi cirkulationen og blodomløbet sættes i gang og bringer ilt og næring rundt i systemet, så det ses i huden. Derudover renser sved kroppen indvendigt fra, siger den gode Lancer. Endelig er motion en effektiv stress-buster.
  • Søvnmangel udløser stresshormonet kortisol – og kortisol er skyld i inflammation i huden (vi taler rødme, akne, sarthed und so weiter) og nedbryder hudens springmadras af kollagen. Søvnunderskud gør også, at vi producerer for lidt af det menneskelige væksthormon, som er en gratis og egenproduceret frontløber, når det gælder om at holde huden frisk og spændstig. Derfor: Se aldrig søvn som noget, du ikke har tid til.

SNUP TIPPET: Vi tager de sidste 5 i morgen. Selv indrømmer Harold Lancer at være for bidt af sit arbejde og for hurtig til at nedprioritere ferier. Han står op kl. 5.30, er på klinikken kl. 7 og kører først hjem igen kl. 19. ”Vi har alle issues, men hvis jeg kan være med til, at folk indfører bedre hudvaner – bare én af gangen – så er jeg glad”, siger han. Billedet er en reminder til mig selv om at drikke mere grøn te og mindre kaffe.

NB: Vil du have mere, så læs med HER.

10/11/2014
Quick-fix mod rødme
12/11/2014
Der er noget i vinen

Kommentarer

  • Anette Kristine Poulsen

    @Line og Sisi – Hæng på, for udover Pukkas fine C-vitamin, så har jeg også lige fået kendskab til en anden ny, men er først hjemme i morgen aften. Så vender tilbage. Stor hilsen Anette

    16/11/2014
  • Line

    Ja, jeg er også nysgerrig efter at høre, hvad du kan anbefale mht c-vitamin tilskud? 🙂
    God søndag.
    Hilsner Line

    16/11/2014
  • Sisi

    Kan du evt. anbefale noget indenfor tilskud af C-vitamin?

    13/11/2014
  • 1000 tak for jeres kommentarer.

    @ Tina H – JO, og den gør mig glad, så derfor kvitter jeg den ikke.

    @ Cecilia – Det er al grøn te, der er godt. På billedet er det den særlige Matcha te, der vises.

    Jeg vender tilbage i aften på de øvrige spørgsmål.

    KH Anette

    13/11/2014
  • Jytte

    @Birgitte B – tak for godt råd. Det stod måske mellem linjerne, men ja jeg bor langt “hjemmefra”. Men jeg skal se om ikke jeg kan ordne en tid på en stand. OG få fat i Anettes bog 🙂

    12/11/2014
  • lene

    Jeg er nede på en, extremt god kop morgenkaffe og så en stor kande grønt the om dagen…
    Både kaffe og the skal være fair trade og øko, så får jeg ikke bare mindre gifter men også bedre samvittighed! Og så nyder jeg det kaffe jeg får!

    Negative tanker om mad er efter min mening også en slags dårlige tilsætningsstoffer!

    11/11/2014
  • @Jytte – jeg vil anbefale dig, at booke en tid på en stand i Magasin, f.eks. Clinique… Bor du langt derfra, så afholder de lokale Matas forretninger også tit events, hvor der kommer hudpleje og makeup brands og man kan få en gratis demo. Og så vil jeg anbefale at læse Anettes bog! 🙂

    11/11/2014
  • Jytte

    Kære Anette,

    Kan du hjælpe mig med at forstå serum?
    Jeg ved at du har skrevet om det 1000 gange og jeg har stået mindst 10 gange i lufthavnen og prøvet at købe én. Men jeg bliver bare for usikker på hvad der er rigtigt for mig og hvordan og hvorfor osv osv. Og for mig er det lidt for mange penge at blive usikker for.

    Kan du anbefale mig et godt sted at gå hen? Eller et godt mærke? Er der forskel på serum med hensyn til hudtype? Hvordan påføres det egentlig? Hvornår skal man bruge det, om natten?

    Jeg er 43, er velsignet med gode gener for huden, bruger næsten aldrig sminke af nogen art, vasker hver aften og smører med en fed A-vitamin creme og en god fed én fra Clinique om morgenen med solfilter. Ja, jeg har tør hud. Men jeg har brug for det lille ekstra nu. Jeg har fået lidt spættet hud i panden og har lidt problemer med hudorme på næsen og uren hud på hagen. Og så vil jeg udsætte størrelsen på huden i ansigtet så længe jeg kan.

    Med vennlig hilsen
    én der er fuldstændig blank på hudpleje og make-up!

    11/11/2014
  • Nej, 120% bliver det jo nok aldrig.

    11/11/2014
  • Tøhø – jeg læste “10 ting din hund hader” og overvejede et kort sekund, om det var et gæsteindlæg fra Heidi (Ibbyheart) Men nåede også at tænke, at et hundeindlæg måske ikke var dem, som man ser flest af på Beautyspace… Godmorgen Mette!

    11/11/2014
  • Åh det der motion… Skal i gang med nogle nye vaner. Tæller yoga på den konto?

    11/11/2014
  • Cecilia

    Gode tips.
    Apropos grøn te. Jeg kan endelig godt lide te. Nyder blandt andet cool mint og fabelte.
    Men jeg har tænkt på om det er alt grønt te der er godt eller om det er kun er nogle? Mit te er nemlig ikke så grønt som det på billedet.
    Og skal det laves på en bestemt måde?

    11/11/2014
  • Uh, det med kaffen er svært, ikke?:-)
    Gode tips….

    11/11/2014