Be yourself. Everybody else is already taken

eksamenstid1

Er det en ikke en okay oneliner eller hvad? Den falder måske lidt udenfor emnet i dag – og så alligevel ikke. Superseje Elena skrev nemlig en krads kommentar på bloggen i fredags. Om noget med at være fuld. Af kemi. Og hurra for sådan en kommentar. Det er bare en svær diskussion. For hvad er farligt? Er alt i øvrigt ikke kemi? Tror du, der er snydepelse derude, som vil din hud ondt? Næh, men der er nok nogen, der gerne vil slippe (for) billigt af sted på produktionskontoen. Og de findes vel alle steder undtagen i gensalgsbranchen. Hvis du er en Beautyspacer, ved du, at jeg er glad for grønt uden at være all organic. Helt kort kan jeg ikke stå for hjerteblod, bevidsthed og virkning (elsker virkning). For mig er snakken øko/ikke øko håbløs sort/hvid. Jeg er derimod vild med cremekokke, der har tænkt over indholdet (og jo, der findes cremer og olier, der kræver kokke på Michelinniveau for at få det til at spille). Jeg er dog også vild med lavpraktisk a-vitaminsyre, fyldestgørende peptider (=proteindele) og syntetisk SPF samtidig med, at den top-fanatiske ‘No More Dirty Looks’ er blandt de bedste beauty-bøger, jeg har læst. For det er godt at kunne kvik-scanne en ingrediensliste. Godt at vide, hvad du (selv) gerne vil være foruden. Hvad enten det er silikoner, sulfater, mineralske olier, farvestoffer, blødgører,  parfume…eller økologi (har en langt-ude-tante der bevidst fravælger øko).

SNUP TENDENSEN: Hvis der er én, der har tænkt over sit indhold og samtidig bare er helt sin egen, er det fine, franske Patyka. Bagmanden var i København for nylig og undlod at spille øko-kortet. Kaldte det bare for en ekstra bonus, da en journalist spurgte.  Patyka holder sig fra antirynke-mavebælter og taler mere næring og beskyttelse. Og burde tale meget mere glød, for dét er noget, de kan. Derudover har olien, som de kalder serum, med hjælp fra squalene, jojoba, hvede og omega-fedtsyrer givet mig en så mæt og veltilpas hud, at det er værd at skrive om. Hvis du vil læse mere, så klik her og vil du prøve, er Magasin en mulighed.

NB: Onelineren er ikke min opfindelse. Den kom tikkende ind på mail i aftes fra en hot-shot-branding-fyr, som du snart skal møde i en artikel, jeg ikke kan vente med at vise dig. 

21/06/2011
Meet the lips
23/06/2011
Spis dit vand

Kommentarer

  • Julia Kim

    @Anette, så skal du ta til Navajo, for foden af Navajo Bjerget på grænsen mellem Arizona og Utah. Der er en gammel indiansk shaman, som vier folk efter de gamle indianske traditioner:-)

    Tak fordi du giver vigtige emner opmærksomhed (inkl mit indianske bryllup;-)

    23/06/2011
  • @Julia – tak for dejlige ord! Jeg vil også ha’ indiansk bryllupsdag. Kh Anette

    23/06/2011
  • julia kim

    OG
    @Daniela, hvor er jeg bare enig med dig:-)

    23/06/2011
  • julia kim

    @AD, hvis man vender blikket til visse lande, især uden for EU, findes disse producenter bl.a….
    Men godt at vide, du ikke kender nogen af de piv hamrende ligeglade producenter:)

    Jeg er enig med dig i, det du skriver…: “når en ingrediens i sin rene form er mistænkt for at have en eller anden effekt, så er det automatisk problematisk at have ingrediensen i et færdigt produkt – også i en lav koncentration. Og det er ikke tilfældet”….

    Tro mig, det kender jeg fra mine mange lange snakke med Johan, fra Miljøkontrollen omkr. æteriske olier (de mener tilsyneladende at verden helst skal være duftfri – hvilket er utopi – hvis man altså har tænkt sig at trække vejret her på Moder Jord…ved ikke om der dufter af noget på Månen eller andre planteter derude???).

    Men, som du siger mht. dét m. koncentrationen, er der jo lissom forskel på om du bruger 1 enkel dråbe æterisk olie af citron i 100 ml. kropsolie – eller om du hælder 10 ml. i.

    Stadig forstår jeg godt at folk bliver lidt skræmte eller forvirrede – især hvis de er lidt dovne (eller fortravlede/stressede) og ikke har tid til at fordybe sig i de mange (ekspert)udtalelser der er rundt omkring.
    Men hvis vi nu alle lyttede til vores sunde fornuft, intuition, erfaringer og måske endda vores lugtesans;-)….så ville vi måske slet ikke være så meget i tvivl om hvad det er godt og skidt?….Og nok heller ikke være så stressede.

    @Anette, ja psykisk såvel som fysisk stress er en af de sikreste veje til turbo-ældning, rynker og div. former for intolerance til følge. Så lad os lige tage en dyb indånding (i dag med et strejf af Rose og Neroli fordi jeg er forelsket i min mand, som jeg fejre vores indianske 3-års bryllupsdag med;-)

    23/06/2011
  • AD

    @Julia – jeg kender ingen producenter, der som du beskriver det, er “piv hamrende ligeglade med hvad de putter i”.

    Desværre er det en gængs opfattelse blandt nogle forbrugere, politikere m.fl., at når en ingrediens i sin rene form er mistænkt for at have en eller anden effekt, så er det automatisk problematisk at have ingrediensen i et færdigt produkt – også i en lav koncentration. Og det er ikke tilfældet. Det er netop essensen af at anvende risikovurdering frem for farevurdering.

    KH AD

    23/06/2011
  • Anette Kristine Poulsen

    @Laura – BP er rigtig dygtige, synes jeg. De gør især brug af to konge-ingredienser: A-vitamin og squalane, som dokumenteret fornyer og blødgør huden. Men de er slet ikke hverken naturlige eller økologiske.
    @Ragga – så er vi to! Tak for artiklen du sendte mig. Den var til stor inspiration i en sol-sag.
    @Daniela – Fab måde at sige det på! Lavet af kærlighed..yaaahhh. Og passion. Og kløgt.
    @Marie – så er det billigere for mig at bo herude i skoven. Men er nu alligevel lidt misundelig.
    @Julia Kim – you rock. Tak. Vedr. dit PS så er stress også en af de største rynkeskurke.
    kh Anette

    23/06/2011
  • Fantastisk overskrift! Hvad med Beaute Pacifique – ved du om de er fyldt med alt muligt stas? Kan ikke rigtig finde ud af dem.

    Kh. Laura

    22/06/2011
  • Endnu engang et super emne på bloggen. Er også ved at blive afhængig af at læse alle de gode kommentarer fra dine læsere:)

    22/06/2011
  • STORT EMNE ANETTE!
    Jeg er tilhænger af produkter, der er LAVET MED KÆRLIGHED! Køber også helst de alt for dyre øko-kyllinger, fordi jeg får kvalme af tanken om 20 høns i lille bur. Det er ikke kærlighed, men ren produktivitet.
    Produktet du viser lyder iøvrigt godt. Squalene er iøvrigt et af de fedtstoffer (fra olivenvoks) som ikke gør din fedtstof-afhængigt.
    Jeg vil altid vælge de produkter som virker og kigger først og fremmest på ingrediens-listen og dernæst hvordan det føles/virker.
    :-Daniela

    22/06/2011
  • Ej, jeg var ellers lige ved at komplimentere dig for onelineren…

    22/06/2011
  • Marie Rasmussen

    Ca 500 skridt fra hvor jeg hver dag sidder og arbejder – ligger Magasins parfume afdeling.
    – Mange tak for endnu en undskyldning for at “komme ud og motionere lidt” i arbejdstiden …. I LOVE IT.
    Face & Body Serum er helt klart et “MUST HAVE” …

    22/06/2011
  • Elena Leah

    Hej Anette,

    Super cool (: Fed blogpost og absolut nødvendig, mener jeg.

    Fortsat god sommerdag!

    Elena

    22/06/2011
  • Anette, hvor er jeg enig med dig (lyder iøvrigt til at være et lækkert produkt).
    Taler man virkelig stadig så meget om økologi???

    Jeg er absolut heller ikke øko fantisk.
    MEN, ok Jeg undvære hellere æg (eller render rundt i 3-4 forskellige dagligvarebutikker), hvis der er udsolgt på Øko-æg hylderne (hvilket der faktisk ofte er her i Kbh.)

    Når jeg arbejder med personlig duftdesignede terapeutiske kropsolier til klienter, skal de æteriske olier så vidt være de reneste = biodynamiske, økologiske eller vildtvoksende, da jeg ikke ønsker at de skal indsmøre sig div. sprøjtegifte.

    Jeg kunne selvfølgelig aldrig finde på at sidde og mikse syntetiske parfumeolier til dem – hvor skulle jeg dog det? Det har jo ingen terapeutisk effekt og giver ofte hovedpine:(

    Men jeg synes det er dejligt at have et par gode parfumer – for alm. velduft skyld (omend jeg har sværere ved at finde en der matcher mig og min personlighed).

    @AD, Anne Dorthe, jeg tror bestemt ikke der nogen producenter, der direkte vil forbrugerne noget ondt – men jeg ved at der er mange, der er piv hamrende ligeglade med hvad de putter i (eller skriver om) deres produkter! – blot for at sælge mest muligt og få en voksende bundlinje!!! OG det er mega uetisk – og måske også ret ondt.De er ligeglade med om nogen kan tåle det (sålænge det sælger!).

    Og jeg forstår godt der er mange forbrugere der er usikre, for umiddelbart tror man jo at andre tænker ens sundhed og velbefinde ind, når de sælger en noget – men det er desværre langt fra tilfældet! Derfor er det så skønt, når der er bloggere, producenter og andre der gør en dyd ud af at informere, oplyse og skabe noget debat, så forbrugerne kommer i spil og hjælper hinanden.

    Jeg bruger næsten kun mine egne aromaterapetiske olier til min hud (ansigt+krop:) og det har jeg gjort i 15 år. Jeg elsker det, fordi jeg stoler på naturens intelligens – og jeg doserer ganske lavt. Det gør jeg selvfølgelig også til de parfumeallergikere, der nyder at komme hos mig – fordi de jo også gerne vil dufte skønt.

    Skøn dag til alle.
    Kærlig hilsen, Julia

    Ps. der er ved at blive lavet videnskabelige undersøgelser, der viser at der er STOR sammenhæng mellem at stress i den grad øger risikoen for parfumeallergi – interessant ikk? Måske det er stressårsagen vi skal kigge på?

    22/06/2011
  • sus

    Det er fedt at du skriver sådan…har selv svinget kraftigt mellem den naturlige og den kunstige verden- og er endt samme sted som dig 🙂

    22/06/2011
  • Anette Kristine Poulsen

    @Anette J – fedtsyrer er noget af det der både virker slugbart og smørbart. Hudlæger taler om hjerne/hud forbindelsen, fordi de smører både huden og hjernen. Sidstnævnte dog kun indefra.
    @Patrycja – Jeg er SÅ dårlig til at få lagt artikler ud under firkanten ARTIKLER (det er vist et år siden, men netop den du henviser til ligger der sørme (nov09 – ‘Pas på cremen feder’).
    @AD – god pointe. Jeg tror, den lejlighedsvise kritiske tilgang også handler om, at kosmetik anses som noget unødvendigt smøre kvinder lyster sig (unaturligt) med. Vi er jo underlagt ekstrem skrap lovgivning i forhold til ex. USA mht. ingredienser, så det er kun fint. Men som med mad er det jo rart at vide, hvad man har med at gøre.
    @Onkel Anne – Præcis! Men ikke alle har som du mulighed for at udgive sine smukke gener på flaske.
    @CharlotteK – ikke lala, mere opmærksom og åben som jeg læser dine ord.
    @Louise – er det mon noget over 61000 MB ? Bliver jo spændt.
    kh Anette

    22/06/2011
  • Joan

    Ja jeg er absolut heller ikke fanatisk med mht. økologi, men synes virkelig det er en god bonus…

    22/06/2011
  • Birgitte

    Den skal da klart prøves! Lyder så lækker

    22/06/2011
  • Lene

    Fantastisk overskrift!

    22/06/2011
  • Anette J

    Du skriver, at der er omega-fedtsyrer i den olie, du viser på billedet. Så kommer jeg til tænke på de fiskeoliepiller jeg spiser, og videre: Får man mest ud af smøre olie på huden eller ved at spise olie. Er der nogle begavede mennesker, der ved noget om det? Eller er det bare bedst at gøre begge dele?

    22/06/2011
  • Louise

    Helt off-topic, Anette…
    Jeg ville sende dig en mail, men din mail box er fuld 😉

    22/06/2011
  • CharlotteK

    Face and body serum – lyder som et produkt for mig:-)
    Om det er økologisk eller ej går jeg ikke så meget op i, bare det virker! Jeg opfatter det dog som en bonus, hvis et produkt er økologisk. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, men mon ikke det hænger sammen med, at jeg så tror, at det er mindre allergifremkaldende, at dyr har det godt osv. Jeg bruger egentlig ikke tid på at sætte mig ind i det, men opsnapper lidt hist og her og forholder mig så til det, og ikke kun mht. beautyprodukter – f.eks. køber jeg altid økologisk mælk, økoæg og hvis det er på tilbud, køber jeg også økokød. Så jeg opfatter vel egentlig økologi som noget positivt og sundt, men ikke som noget jeg bare SKAL have. Jeg tror det er fordi, jeg ikke orker at sætte mig ind i det og fordi det er svært at få et overblik. Derfor er min holdning nok sådan lidt la la.

    22/06/2011
  • Anette du er bare noget helt særligt og dejlig. Fedt med alle de skønhedstips. Men altså nogle af os er jo naturligt smukke 😉

    22/06/2011
  • AD

    Det så mærkeligt og ærgerligt, at kosmetik og ingredienserne altid skal skældes ud. Skønhedsprodukter bringer så megen glæde og får os til at se megagodt ud – og lige præcis medvirker til, at vi kan li’ at være os! Der er jo ingen producenter, der vil forbrugerne ondt, som du skriver Anette – de vil selvfølgelig have glade brugere, der køber igen, igen – og også trygt anvender produkterne, når de bliver gravide. Der skal altid foretages en sikkerhedsvurdering inden produkterne markedsføres og produkterne må ikke være til skade for forbrugernes sundhed.
    Er der så grund til al den bekymring? Er der ikke alene en risiko ved at gå at bekymre sig hele tiden? Man kan da i hvert fald få rynker af det…

    22/06/2011
  • Patrycja

    Hej Anette,

    Tak for et interessant tip…vil lige prøve produkterne næste gang, jeg er i Mag. 🙂

    Lige et hurtigt spørgsmål – jeg læste i en af dine artikler i Børsen, som omhandlede parabener m.m. Her var der en læge, der mente, at parfume var farligere/værre end parabener – og jeg mener, at han sagde, at parfume indeholder phalater, altså blødgøre – har jeg ret eller..?

    K.H.
    Patrycja

    22/06/2011
  • Anette Kristine Poulsen

    @Dorte – selvom sund-fornuft-talen er en kliché, så holder den vel. Velvære, skønhed, you-name-it kan kræve nogle valg (fx. farver jeg hår, selvom jeg egentlig helst var foruden). Jeg anbefaler No More Dirty Looks som opslagsbog.
    @Frederikke – Hørt! Det er en klassik misforståelse med sundhed = øko. Og netop allergi er en HELT anden snak, som jeg takket være din kommentar tager op om ikke så længe.
    @Irene – Hmmmm altså du kan sagtens få dufte uden de 26 indholdstoffer, der er på EU’s sorte liste, men det gør næsten ikke en forskel. For er du nervøs for parfumeallergi handler det om (helt) at undgå hudkontakt med alle parfumestoffer. Der er et hav af naturolier du kan duppe og kaste på kroppen, hvis du vil undgå syntetisk fremstillede dufte. Jeg får lige aromaterapeuten på banen.
    @Marianne P – tak ;o)
    kh Anette

    22/06/2011
  • Dorte Daugaard

    Ja, virkelig relevant emne!
    Har selv ca samme holdning til det med sundhed og virkning – og debatterer det ofte (med mig selv).
    Går ikke ind for fanatisme, men hvad med graviditet og børn? Risikerer jeg, at de muterer, hvis produkterne ikke er fri for parabener, parfume, osv. osv?

    Og hvordan pokker får man overblik over alle disse stoffer??
    Og kan det dog ikke lade sig gøre at være “fornuftig” uden at blive “fanatisk”?

    Jeg elsker jo den følelse af luksus og velvære, mine produkter giver, og livskvalitet tæller da også som sundhed, ik?….

    22/06/2011
  • Frederikke

    Årh, der rammer du virkelig noget interessant Anette! Jeg er rigtigt gammaldags træt af, at mange menge mennesker forveksler økologi med sundhed. Man kan simpelthen ikke sætte lighedstegn mellem de to begreber. Økologi kan sagtens være fx. allergifremkaldende. Tænk bare på græs, mælk, birk, citrus og en laaaang række æteriske olier (ja de er parfume Irene, men ikke kemisk fremstillede duftstoffer). At noget er økologi, betyder blot, at det er skånsomt og vigtigt for vores jord. Skal man sikre sig mod de mest almindelige “syndere” i kosmetik, bør man se efter Svanen og Allergiforeningens stempler. Når det er sagt, så elkser jeg både de allergene æteriske olier OG de syntetiske dufte – men jeg vælger duftfri, svanemærkede produkter til mine unger. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at de i butikkerne var bedre til at vejlede og forstå forskellen mellem sundt og økologisk – ikke at økologi ikke er sund, den behøver bare ikke være det :o) Der er også øko-chokolade pålæg, men det feder da alligevel. De mindst allergene produkter er ofte slet ikke naturlige. Med andre ord så hylder jeg din holdning til All organic. Jeg tager, hvad jeg vil have, men jeg bevidst om mine valg til hele familien. Kunne godt tænke mig en debat om emnet.

    22/06/2011
  • Jeg tænker meget over mine produkter (er jeg begyndt på), men er ikke så fanatisk. Hvis jeg skal på ferie og glemmer min bodylotion, så kan jeg sagtens klare en af de billigere i de dage ferien varer 🙂 Så værre er jeg ikke.

    Hmm, måske kan du svare på, om der findes parfumer uden parfume? Altså parfumer der dufter af fx kokos fordi der er kokos i..
    Ikke at det gør mig så meget, når jeg bruger parfumer sprøjter jeg det i håret eller på tøjet, men synes tanken er lidt interessant 🙂

    22/06/2011
  • Jo, den var god, Anette:-)

    22/06/2011