fbpx

Farlige flødeord der dræber et beauty-budskab

Adventsgodter #4 er udskudt til i morgen. Sorry. I stedet får du et surt, men kærligt ment, opstød:

Jeg elsker mit job (store, men sande ord). Har søde, kloge kunder og det bedste stofområde, nogen kan tænke sig – sådant et, der gør folk kønnere, blødere, gladere og friskere. Men. Af og til bliver jeg træt i hovedet af de flødeord, der kan snige sig ind (har du eksempelvis nogensinde lagt øre til speakerdamen fra Magasins højtalere, når hun  fortæller om duft og creme? Hun er ikke for sjov altså). Og jo, vi vil alle sammen inspireres og informeres og hellere end gerne med wauw- og ihhh-faktor. Men. Det burde stå i alle kunde-A-B-C’er, kommunikationshåndbøger, og sådan-håndterer-du-pressen-fif at jo flere svulstige tillægsord, du kaster på nogen eller noget, jo svagere bliver den reelle historie.

Jeg tænker på ord som revolutionerende, revitaliserende, banebrydende, unik, sublim, himmelsk, fortryllende (hud), uimodståelige (læber), fløjls- og silkeblød, drømmende, legende let, ultimativ, fantastisk, og….

Jeg tror ikke, nogen forstår de ord ude i virkeligheden. Jeg tror, vi vil tales til, som når vi får en anbefaling fra en god bekendt eller en anden troværdig person. Ville du eksempelvis nogensinde sige sådan her til en veninde: Prøv lige denne her revolutionerende og banebrydende foundation. Den er fortryllende på en så unik vis, at du bliver sendt direkte til drømmeland.

Mine veninder ville da tro, jeg havde røget noget slemt ulovligt.

SNUP TIPPET: Vinderne af Adventsgodter #2 og den nye adventsrunde lander på bloggen i løbet af i morgen.

Tak til Anthon Berg for lån af foto.

14/12/2011
Noget om verdenspremiere og skilsmisse-skæl på benene
16/12/2011
Vind Adventsgodter #4

Kommentarer

  • hahaha – hørt!

    17/12/2011
  • Amalie E

    Anja Sand Bjerre: tak for svaret, den må jeg ønske mig til jul 🙂

    16/12/2011
  • Amalie E

    tusinde tak for det brugbare svar! jeg prøver ad- har faktisk selv Tromborgs body glow, så det er bare med at komme igang med at eksperimentere 🙂

    Glædelige julehilsner fra Amalie E

    16/12/2011
  • Tænk, det har jeg aldrig rigtig tænkt over. Jeg er nok blevet vandt til alle flosklerne. Et ord der VIRKELIG irriterer mig er “solkysset”. Det bli’r brugt HELE tiden HELE sommeren. Jeg vil fandme ikke være solkysset, jeg vil kysses af min mand, jajegvilså!
    Rigtig go’ weekend til dig, du skønne quinde. 🙂

    16/12/2011
  • Pia, Lystrup

    Så sandt, så sandt!
    Nogle gange undres man virkelig over de forskellige budskaber, der skal forsøge at sælge endnu et ypperligt vidunderprodukt…
    Altså tror de, reklamefolkene, at vi forbrugere er dumme eller hvad?

    16/12/2011
  • Så sandt, så sandt…

    15/12/2011
  • Amalie E: Jeg synes, at jeg kan få eyegrease til at holde godt med en øjenskyggeprimer fra GOSH.

    15/12/2011
  • Amalie E

    Hej Anette! Har lige et lille skønhedsspørgsmål, som jeg håber at du kan svare på Jeg har for nylig erhvervet mig Tromborgs eyegrease, som er utrolig flot og funktionel. nem at lægge på og tone ud så den fremstår helt perfekt. Dog er problemet, at den i løbet af 8 minutter løber ud i de små linier i globelinien. rigtig ærgeligt! Kender du et lign. produkt, som er meget holdbart? Har prøvet med øjenskyggeprimer under, og mineralfoundation, men der er intet der holder, når det er sammen med Tromborgs. Er ellers imponeret af Tromborgs produkter!

    15/12/2011
  • Maria Hjort

    Jeg er lige som alle andre herinde fuldstændig enig! Jeg tænker også hver gang, jeg får en mail – være det sig fra Downtown eller nogen af de andre tilbuds-mails – at nu må det stoppe. Næsten alle skønshedsbehandlinger og produkter bliver beskrevet som banebrydende og revolutionerende. Godt så. Hvis de var så banebrydende eller revolutionerende, hvorfor bliver de så solgt til halv pris på et rabat-hjemmeside???? Hmmmm…… OG hvis de aldeles ukendte behandlinger og produkter virkelig var så banebrydende og revolutionerende, så tror jeg da nok, jeg havde hørt om dem herinde på bloggen i forevejen 😉

    15/12/2011
  • Ja, jeg kan godt sætte mig ind i, at det godt kan være irriterende at høre på alt det bavl i højttalerne – det er man jo sparet for når man ikke bor i en by hvor der kommer reklamer ud af højttalerne butikken – hurra for det 😉 Har du været udsat for det for nylig siden du lige kom på at skrive om det, Anette? 😉

    15/12/2011
  • Anette J

    Alle superlativerne, du nævner, er som regel ledsaget af et foto, der er lige så kunstigt eller overdrevet (som ordene), fordi det er photoshoppet – så for min skyld ingen alarm.
    Kan være god underholdning:)

    15/12/2011
  • Frederikke

    Kære Anette, dine ord er sød musik i mine ører! MEN jeg googlede så sent som i går ordet “hype” og fandt en marketingseksperts udtalelser. Disse gik på, at hype så langt fra er dødt og at vi efterhånden forventer de mange superlativer, så vi så at sige ikke rigtigt oplever dem som andet end en almindelig anprisning af et givent produkt. Hm… Jeg hylder ærlighed, men hvad nu hvis man markedsførte et produkt med iskolde facts – ingen foromvundne vendinger, men blot tørre tal og uretoucherede fotos af resultaterne af f.eks en creme? Ville vi bide på? Hvad tror du?

    15/12/2011
  • Uhm… FLØDEBOLLER!!! 😀
    Og nu jeg har læst dit indlæg til ende (og giver dig fuldstændig ret), men tænker stadig mest bare: “uhmm… flødeboller!!!”

    Bortset fra, at jeg mindes en meget fantasifuld reklame engang, kan ikke helt huske produktet – men det var vist nok en creme, der indeholdt “glædesmolekyler”.
    Jeg købte den ikke, men smiler stadig 😀

    15/12/2011
  • Jeg er helt og aldeles fortyllet over dine banebrydende ord! (og ganske enig med dig) 🙂

    15/12/2011
  • Så rigtigt. Man kan blive så forhippet på at sleske sig til kundens gunst, at man ikke opdager, at det i stedet skaber en klam og kunstig distance.

    Lad os skrue ned for superlativerne … jeg ku’ jo starte hos mig selv ..

    Kh
    Christina

    15/12/2011
  • Cecilia

    Helt enig!!!

    15/12/2011
  • Det hele er jo sagt, og hvor har i dog ret- selv om jeg hopper på den der med mascaraen gang på gang ;-(
    Så engang en reklame for det nu forbudte præparat Talidomid- hvor en træt og udslidt mor stod med et grædende og snottet barn, haps hun snuppede lige en pille, og tengningen bagefter viste en smuk smilende mor med et lige så smukt og rent barn. – det er vist også falsk markedsføring.

    15/12/2011
  • Tinna

    Kloge ord fra en klog kvinde ….du har da SÅ meget ret, det handler jo om tillid og troværdighed Julekram<3

    15/12/2011
  • Regitze

    Haha, hvor har du ret! Og hvis der skal være en masse tillægsord, kan de så ikke være lidt mere farverige og festlige i det mindste?

    15/12/2011
  • Vel-sagte ord….. Jeg taber ofte totalt fokus med alle de ord. Jeg tænker “Revolutionerende, revitaliserende, banebrydende – men hvordan, hvorfor, hvor?”. Orker dog ikke høre svaret, som jo igen er pakket ind…

    Derfor læser jeg med her 🙂

    Bortset fra det, så er det nu ok med mig, hvis de dersens lækre, mums da, flødeboller er ugens adventsgave. Vupti, et lod tak 🙂

    15/12/2011
  • louise falck

    det er så rigtigt, det er også derfor jeg følger med på din blog anette!! og fører creme/hudpleje-samtaler med nogen af mine veninder, selvom at visse tilhørere tror det er løgn at man kan snakke så lang tid om cremer 🙂

    15/12/2011
  • Julie

    Du har helt ret.. De ord, de ryger igennem det ene øre og ud ad det andet. For du har helt ret – jeg vil tales til, som hvis min veninde gjorde det. Det er meget mere reelt, og vil helt sikkert også få mig til at købe flere produkter jeg ikke på forhånd har prøvet..
    Rigtig glædelig jul, og tak fordi DU taler til mig, som jeg gerne vil tales til 🙂

    15/12/2011
  • Dorte Daugaard

    Yrk! Nu vil jeg forsøge at takke dig for min fine præmie, uden at bruge nogle af alle de udskældte ord og floskler 🙂

    Tusind Tusind tak for præmien (Armani Code), som netop er kommet ind af døren.
    Den dufter dejligt af krydret jul med guld og røde læber 🙂

    Kh Dorte

    15/12/2011
  • xenia

    sikke nogle fine flødeboller 🙂

    Jeg er ganske enig med dig i at man som kunde hellere vil lytte til noget mere realistisk og troværdigt

    Og så vil jeg lige benytte lejligheden til at rose dig og din blog, synes simpelhen at du skriver så fangende og til tider morsomt som virkelig fanger mig 😀

    kh. Xenia

    15/12/2011
  • Kira B

    Det er svært at fokusere på sure opstud når du bruger billeder af lækre flødeboller (min søde tand krævede straks fokus, hvilket gjorde at tanken om en god sprød, lækker, cremet flødebolle, hele tiden stod foran teksten). Men JO DU HAR RET!! De må tro vi er retarderede ellers er det en dårlig vane de har videreført fra de gamle reklamedage, hvor kvinder blev lykkelige og medgørlige så længe de fik en nilfisk til at klare hverdagen. Personligt er jeg mest træt af Mascara reklamer… magen til lyv-med-lyv-på skal man lede længe efter (de ved det, vi ved det, modellerne ved det, så stop dog!)og de vipper de får “fremtryllet” er ikke engang brugbare, de er jo haute-couture-lange!!! Tror ikke, hvis produktet så fandtes, at jeg ville smørre noget i nærheden af mit øje, som kunne gøre mine vipper 4 gange så lange, tribbelt så mange og dobbelt så tykke!!!

    15/12/2011
  • hahaha, nej der er da ingen, der taler sådan sammen – måske bortset fra de to speakerveninder i magasin 😉

    Jeg vil da også helst have det gode råd fra veninden, som er langt mere troværdig end alle de floromsvungne ord og retoucherede billeder af ældre kvinder, der ligner piger på 18.

    Godt brølt, løvinde!

    15/12/2011
  • JK

    Du har fuldstændig ret! Og der også den “fare” at oversælge produktet, så køberen i virkeligheden kun kan blive skuffet med den pågældende vare.

    15/12/2011
  • Maja

    Haha, Well Said! Det virker så overdrevet. Ka så meget godt lide dit eksempel, sådan er der jo for h… da ikke nogen der snakker.

    15/12/2011
  • Patrycja

    Ja, det er jo marketingsfolk, der tit skriver de tekster. Forleden læste jeg, at man kunne få “skandaløst” højt hår af en hårspray….det er jeg ikke så sikker på, at jeg har lyst til. 😉

    15/12/2011
  • R

    Når man lever af at sælge hudplejeprodukter så hører man efter når beautypolitiet taler.
    Ja, det er svært at finde på nye ord når man skal skrive til jer journalister. Jeg er selv ved at brække mig over mine egne tekster! Tro mig, jeg har været igennem alle announcer på alle mulige cremer og revolutionerende hudplejeprodukter og det er svært at finde på noget nyt. Tror næste gang jeg skriver: prøv denne bodylotion, den er helt vildt go´:)
    God torsdag

    15/12/2011
  • Marie L.

    Nej, nej, nej! Magasindamen er da fantastisk! Og jeg er sikker på at hun dufter af pudder og går med helt vildt meget rouge…
    Men ellers er jeg enig. Jeg er ret træt af ikke at kunne skelne en L’Oréalreklame fra en Ajaxreklame. (Og jeg tror ikke på nogen af delene, faktisk…)

    15/12/2011
  • Armen altså, hvor har du ret, Anette! Personligt har jeg svært ved at komme i tanker om ét eneste kvinde-relateret produkt, hvor jeg ikke føler mig talt ned til, som om jeg var en halvimbecil skoletøz, der bare fjoller rundt og har det zjaaavt! Jeg krøller for eksempel tæer helt op til knæene, hver gang jeg ser en Dove-reklame på tv! Skidegodt og relevant “surt” opstød! 😉

    15/12/2011
  • Hej Anette, skriver til dig her, for kan ikke lige finde din mail. Men jeg tror nemlig aldrig jeg fik svaret dig på om øjencremen + concealer virkede efter hensigten (altså minus rosinøjne). Og JA, det virker skide godt. Jeg er meget begejstret og meget afhængig nu. 1000 tak for hjælpen!

    15/12/2011
  • HØØØØØRT!

    15/12/2011