Hvad hudlæger ved om sæbe, grydelåg og film

cliniquesaebe-copy

Sæbe er ikke bare sæbe. Og især er sæbe i ansigtet ikke den rene fest, hvis det står til Jeres reaktioner på Beautyspace i sidste uge, hvor en af hudpleje-pointerne var, at der ikke findes noget så enkelt som én sandhed. Derfor vil jeg gerne have en uafhængig hudlæge på banen, så her får du professor og hudlæge Christian Grønhøjs gode ord om sæbe, grydelåg og film:

Jeg har ingen forskrækkelse i forhold til sæbe. Men det er vigtigt at forstå, at når vi som hudlæger giver plejeråd, er det jo især til personer med hudproblemer. Der er efter min mening en overdrevet brug af hudrensemidler, hvor jeg især oplever unge rense deres hud for meget. Når du affedter huden aggressivt på den ene eller anden måde, vil den kompensere ved at øge sin talgproduktion – helt som vi kender det fra hår, der vaskes ofte og hurtigt bliver fedtet. Jeg anbefaler mine unge patienter at anvende en anerkendt, uparfumeret håndsæbe med lunkent vand, og hvis nødvendigt dagligt. Du ødelægger ikke nogen barrierer med rimelig brug af sæbe.

Pas i øvrigt på med ikke at forveksle den ydre fedt-film med hudens fedtbarriere. Fedtfilmen kommer fra talgkirtlerne i ansigtet og ligger uden på huden som en film, der virker som trækplaster på dagens snavs og støv, og som derfor gerne på “skiftes” dagligt med lunken vand og eventuelt sæbe. Fedtbarrieren, derimod, ligger imellem vores huds hornceller som et grydelåg, der modvirker udtørring af huden, og den skal vi gøre alt for at bevare intakt. Overdreven affedtning, med f. eks. rensemidler eller sæbe, kan skade fedtbarrieren og give hudsygdomme som eksem, kløe, træt og mat hud.

SNUP TIPPET: Jeg vil gerne høre dine erfaringer med renseri. Personligt ville jeg aldrig gribe ud efter håndsæben til ansigtet, men jeg synes, der er gode pointer på hudlægens bord.  

NB: Og glæd dig til næste kontroversielle beauty-emne: Alkohol. Skål… 

15/10/2010
Hårrejsende blåøjet
19/10/2010
Beauty-shot & belønning fra Dr. Hauschka

Kommentarer

  • Meget interessant – og virkelig godt indlæg, Anette!! Keep them coming 😉

    Personligt prøver jeg at holde mig fra sæbe og har fundet en rensevand i Frankrig, Bioderma, som er helt fantastisk. Den er virkelig mild, men tager alligevel fra. Tror bare ikke at den er kommet til DK (endnu).
    Men – altså – hvis min hud virker virkelig fedtet, fx af sved (af at være alene med 2 børn), så kommer der altså rens med lidt sæbe i ansigtet. Alt med måde – men det virkelig lidt mere rensende med sæbe når det er…

    21/10/2010
  • Okay, I’m intrigued – alkohol og skønhed, fortæl fortæl. Jeg kan personligt godt se det smukke i alkohol 😉

    20/10/2010
  • Tak! Meget interessant.

    20/10/2010
  • AJ

    @ Anette – tak for svar. Årstiden lige nu er hård ved ansigtshuden, synes jeg, og så det godt at blive lidt klogere på, hvordan man hjælper den. Og ja, jeg har også god erfaring med at spise fiskeolie-piller.

    19/10/2010
  • @Mie – du kan tro, det var La Roche-Posday, så herligt…
    @Kamilla – åh, gode gamle Lux (uha).
    @AJ – for at styrke hudbarrieren kan du tilføre fedtstoffer (fx. squalane og essentielle fedtsyrer), der trænger ned i huden og styrker den såkaldt hydrolipide film. Mange hudeksperter er derudover enige om, at omega 3, 6 og 9 er guf for huden (som kosttilskud el. fra kosten).
    @Susan, Nipuni, Lovis & Daniela – tak for Jeres lærerige bidrag.
    @Katja – jeg er ikke enig i, at kvaliteten på alt hvad der skylles af huden er ligegyldig. Jeg deler en tidligere artikel om dette snarest. Mht. sæbe i fast form har jeg spurgt Cand.Scient Kjersti Johansen om svar. Hun siger, at sæbestoffer generelt ikke vil have en tilstoppende effekt. Heller ikke i sæbebarer. Visse ‘tykningsstoffer’ kan muligvis og med streg under muligvis have en mindre heldig effekt på huden, men tilstopning er ikke én af dem.
    Endelig skylder jeg at sige, at Christian Grønhøjs kommentarer er særlig målrettet personer med voldsom meget talgproduktion.
    kh Anette

    19/10/2010
  • Huden er vores største organ og meget levende. Den optager mange af de stoffer vi smører på den, så hvad man bruger til at pleje sin hud med har stor betydning. Jo færre kemikalier jo bedre. Desuden er en del af de stoffer der bruges i hudplejemidler allergi fremkaldende eller kan give kontakt eksem. Der er 26 stoffer der skal deklareres netop af den årsag. Sæbe fjerner en del af de bakterier der dels fremkalder uønsket lugt og begrænser også sygdomsfremkaldende bakterier på bl.a. eksemhud. Følg iøvrigt med på http://forbrugerkemi.dk/nyheder
    Hilsen Henrik

    19/10/2010
  • Mie

    Jeg bruger aldrig sæbe i ansigtet, og jeg er også rigtig dårlig til at få huden renset hver dag. Det ser ud til at hudlægen har good news til en som mig – herligt.
    Anette, jeg havde lavet en fin liste med dine anbefalinger om diverse ting, og da jeg var hjemme i DK, var sedlen forsvundet!
    Jeg gik på apoteket for i det mindste at købe den solcream som du anbefalede, men jeg er usikker på om jeg har fået købt den rigtige, da de ikke havde det store forstand på det på apoteket. Jeg købte La Roche-Posay, var det det eller et andet mærke, som hudlægen abefalede???
    Kh Mie

    19/10/2010
  • Birgitte

    Har brugt Cliniques sæbebar i mange år – den er go’!

    18/10/2010
  • Joan

    Jeg bruger aldrig sæbe og kunne ikke drømme om at bruge det. Så det er virkelig news for mig at høre en hudlæge sige sådan. Måske vil jeg alligevel overveje det!

    18/10/2010
  • Kamilla

    Det der med sæbe minder mig om sommerferier hos min farmor hvor min kusine og jeg fik besked på at vaske vores ansigt med LUX-sæben ved vasken. Kan stadig huske at det strammede – lige indtil der kom et lag Nivea-creme på! Vi synes det var vild luksus…

    18/10/2010
  • Lene

    Skønt endelig at være en fordel at være lidt doven. Jeg renser min hud i bruseren om morgenen med lækker clarins-gel. Det er sikkert ikke det rette sted at tilstå at jeg faktisk ikke renser min hud om aftenen på trods af øjenmakeup…. (det gør jeg dog hvis det er festmakeup!) Jeg har egentlig aldrig haft de store hudproblemer – sikkert derfor jeg aldrig er blevet overbevist om at skulle gøre en hel masse ved den…

    18/10/2010
  • Jeg har lært at de stoffer der holder sæbe i fast form også kan tilstoppe porene og derfor skal man sørge for at bruge flydende sæbe. Men derudover så har han afgjort ret. Jeg vasker faktisk heller ikke min hud hver dag hvis jeg ikke har haft makeup på. Vand er faktisk ikke ret godt for huden i større mængder. Når jeg vasker den bruger jeg en ret simpel og mild flydende ansigtsrens. Ikke noget hokuspokus der.

    Derudover er det også en vigtig pointe at tilføje, at dyre renseprodukter med fancy ingredienser er spild af penge. De bliver jo alligevel skyllet af huden! Køb et mildt og billigt produkt i stedet.

    18/10/2010
  • Jeg er helt enig med alle hidtil.
    Min overbevisning er at for meget af det gode er værre end ingenting overhovedet. Det værste er at overrense og overbehandle sin hud. Huden kan også ofte have godt af f.eks. en fastenat i ny og næ, så kan huden faktisk selv finde ud af at regulere sig selv om natten. Især hvis huden er uren med tør overflade, er det vigtigt at rense huden så skånsomt som muligt.

    18/10/2010
  • Lovis

    Jeg har ret umulig hud, der både er tør og uren (en virkelig dum kombination skulle jeg hilse og sige), men jeg har aldrig haft problemer med at bruge sæbe i ansigtet – den skal bare være mild og uparfumeret (som f.eks. de flydende fra Clinique).

    18/10/2010
  • Nipuni Julie

    Meget spændende at høre en hudlæges råd og holdning til brugen af sæbe. Personligt bruger jeg kun make-up fjerner og så renser jeg ellers mit ansigt i vand – og jeg har aldrig været mere glad for min hud end nu. Tidligere brugte jeg både make-up fjerner, tonic, rensecreme, skrubbecreme osv. Men for mig hjalp alle disse produkter ikke. Jeg bruger til gengæld Ole Henriksens Sugar Glow Face Scrub og en efterfølgende fugtmaske fra Clinique 1 eller 2 gange om ugen og det er fantastisk. Er min hud fuldstændig trist og træt bruger jeg multivitamin power recover masque fra Dermalogica – den er helt vidunderlig og man får den fineste hud.

    18/10/2010
  • Susan

    Kan jo også sige at dette rent principmæssigt holder tråd med Dr.Hauschkas pleje til fedtet og uren hud, der går ud på en mild rensning fx med Rensemælken der ikke affedter, og herefter Ansigtsolien der giver fedt tilbage (uden at virke fedtet) og dermed – også ved hjælp af impulser fra lægeplanter – “fortæller” huden at der ikke er behov for at overproducere mere. Det er netop ofte overdreven rensning der giver ubalance. Men hvis det er nogen trøst for de som er meget plaget af det, så holder ansigtshuden sig bedre på længere sigt.

    18/10/2010
  • AJ

    Fedtet teenagehud kan have godt af sæbe (husker det fra en del år siden:)), men min voksne hud kan slet ikke tåle sæbe. Jeg bruger mild rensemælk.

    Vil gerne vide mere om, hvad der er godt for fedtbarrieren – bliver den kun plejet “indefra” – eller spiller creme fra små (dyre) krukker også ind?

    18/10/2010