Hvis ikke det er på hylden, har vi det ikke

Kender du den rædselsfulde sætning? Jeg blev ramt så sent som i aftes:

Mig: Hej (kigger omkring). Har I mon de store Ben & Jerry’s?

Tankpasser: Næh, ikke hvis de ikke er i fryseren. (jeg får nu øje på en kæmpe B&J-gulvfryser)

Mig: I har sørme en helt fryser fuld

Tankpasser: Nå. Jamen så fandt du vel, hvad du skulle bruge

Mig: Ja, men måske havde jeg opgivet, hvis jeg ikke havde fået øje på fryseren, og blablablabla

Tankpasser: Det bliver 127,50 kr.

Selvfølgelig rummer verden større problemer, og jeg burde bare trisse videre. Være ligeglad. Men dårlig service rammer, og gør mig spids. Så meget, så mine børn hiver mig i ærmet, når de mærker den: ’kom nu, mor. Det er lige meget. Kom nu’. Og jo, jeg ved godt, at vi får, hvad vi giver. Og derfor er det også kriminelt at være hende den sure i kassenkøen.  Men hvis nogen vil sælge is til 127,50 literen, så kan de i det mindste lade som om, de er hjælpsomme.

SNUP TIPPET: På den konto var det derfor en fest at skrive månedens artikel i ELLE. Venlighed er nemlig blevet smart. Random acts of kindness er trendens døbt – den, der bruger overraskelse til at ramme os i hjertekulen. Venlighed af den varme slags er netop overraskende, fordi vi ikke regner med, at eksempelvis beauty-brands opfører sig som vores venner. Men nogen gør. Og det virker, fordi det efterfølgende ikke er til at holde mund med den gode behandling. Det virker på mig. Hjertelig service kan få mig til hvad som helst. #hvadsomhelst

VIND: Hook op her, hvis du orker – der er John Masters Organics konkurrence liiiiige om lidt.

@Beautyspace på INSTAGRAM

04/11/2013
Det ydre tæller
06/11/2013
VIND!

Kommentarer

  • @ Sommer og Yvonne – Tror også det ville hjælpe at arbejdsvilkårene blev lidt bedre for butikspersonale. Som eksempelvis nogle bonusordninger der kan booste salgs- og servicegenet.

    @ Birgitte B – godt så. Jeg er ikke den eneste der er pinlig i børneøjne.

    Stor hilsen Anette

    06/11/2013
  • @Ann-Marie – Og netop alle de små skuffeprøver er til try-before-you-buy. Vi må lave en oplysningskampagne!

    @Lise-P – Og det smitter jo, den attitude. Smør de helt store smil på næste gang (note to self mht. B&J ;o)

    @Marianne S – Jeg overtakker også altid for god service, fordi den virkelig går ind. Og virker. Det må stå på side 1 i den store sælgerbog, men selvfølgelig opfatter vi også service forskelligt.

    Stor hilsen Anette

    06/11/2013
  • Sommer

    Enig, enig, og enig!

    Finder det også absurd, at man nærmest kan blive lagt for had, fordi man blot ønsker at få den vare/kvalitet/serviceydelse man betaler for.

    Og har mit eget lille korstog med at insistere på, at få varen til den pris der reklameres med, og ikke hvad der fejlagtigt er registreret (ikke rettet efter tilbuddene reklameres) i kasseapparatet.

    Det kan godt kræve sin kvinde, at holde en hel fyraftenskø i skak, mens en uinteresseret, ung m/k dasker langtsomt hen til køleskabet, for at konstatere at JEG har ret – varen ER på tilbud, så JA, jeg vil gerne have MINE 1-2 kroner igen!

    et lille regnestykke:
    1000 kunder gennem kassen om dagen i et lille gennemsnitssupermarked – kunder der er for pinligt berørte til at insistere på at få DERES penge retur, er 7000 kr. ugentligt/28-30.000 kr. månedligt!, som Supermarkedet scorer EKSTRA, på at kunderne bliver intimiderede over at køen vokser og andre synes de er nærige, ved at bede om sine for meget betalte penge retur….

    06/11/2013
  • Vesna Barbu

    I hvor jeg kender det, nu er Ben og Jerry tilfældigvis min favorit is, men gud hvor er de dog dyre!!! Det er jo helt sindsygt 65kr koster en halv liter hos min købmand 🙁

    06/11/2013
  • Dorte Daugaard

    Jeg er bare enig i det hele 🙂
    Og ja, det er især slående, hvis man kommer hjem fra ferie 🙂

    06/11/2013
  • Åh mine børn bliver også mere eller mindre flove, når jeg højlydt brokker mig over manglende service! Sidste gang i søndags da 2 (!) ekspedienter bare gik forbi, mens jeg skulle have hjælp til nogle vinterstøvler til ældstesøn… Synes dog især Bestseller-kæden har taget sig meget sammen. Der får man som hovedregel god service.

    06/11/2013
  • yvonne i

    halloooo, hvad er der blivet af kunde pleje,syntes desværre også det er smuttet mange steder, men undskyld at jeg ligger rimeligt mange penge i din butik.Måske fordi jeg er 51 år jeg har en gammeldaws opfattelse …..
    jeg er så også den person der altid smiler til personalet ;)selvom de lige har værfet mig af..ønsker en fortsat skøn dag, det hjælper lidt på deres humør.
    selvfølgelig er der stadig steder man får en fantastisk behandlin og service. der husker jeg altid at sige tak for go behandling.

    06/11/2013
  • Marianne Simonsen

    TAK med TAK på for at påpege et dagligt irritationsmoment for mange ……….. men også en situation, der heller ikke gavner primært de unge mennesker, der har præsenteret mig for den sætning.

    Stor Kvickly “hvis du ikke kan finde pure nogen steder, handler vi ikke med det” ……… Øh jo, det gør i osv. 🙂

    Det er farligt at generalisere, men mange unge mennesker er “forstå mig ret” blevet “svigtet” hjemmefra, fordi begreber som ansvar, loyalitet og samvittighed” åbenbart er gået tabt i deres opdragelse. Forbrugere vil ikke finde sig i den behandling, går evt. et andet sted hen næste gang, nogle går måske verbalt amok og de mennesker, der måske skal videere i livet kan støde på situationer, hvor man ikke ser de kvaliteter, de helt sikker har fordi det bare er total no go at opføre sig sådan.

    Jeg satte mig for længe siden for, at jeg ikke vil acceptere det, så jeg følger den til dørs, hver gang, jeg støder på den. Fordi jeg tror man kommer længst med venlighed, så sker det altid på en ordentlig måde og når jeg når i mål, husker jeg altid at sige tak for hjælpen ………….. måske kan vi sammen vende strømmen.
    Endnu engang tak 🙂

    06/11/2013
  • Den anden dag var jeg i min lokale Fakta. Normalt er de faktisk rigtig flinke, de unge drenge i Fakta. De hilser altid, og siger pænt ha’ en god dag. (hvilket burde være en selvfølge, men bliver alligevel imponeret når de gør det konsekvent i Fakta). Nå men der sad altså denne her unge mand ved kassen, og han nærmest smed mine varer hen af båndet, selv mine to bakker æg. Spurgte “hvad er det for en frugt?” og holdt to grapefrugter op. Droppede pengene jeg skulle have tilbage ned i min hånd, og klaskede bonen ned på disken.
    Jeg var rystet, men sagde ikke rigtig noget (højt, i hvert fald). Næste gang er jeg forberedt, og hvis han ikke opfører sigf anderledes, så kommenterer jeg det.

    05/11/2013
  • Ann-Marie

    Jeg syntes det er ærgerligt, når jeg høre mig selv sige til en veninde. Du skal prøve at handle der, for der er de så søde…. Det burde de være alle steder.Jeg har desværre fået det svar to gange i sephore i illum, så der gider jeg ikke handle. Har også svært med, at man nærmest skal tigge om en prøve på en ny parfume eller creme. Handler jeg i udlandet, er posen fuld af dejlige prøver, som jeg efterfølgende har købt. Fatter ikke de ikke forstår det i DK. I Magasin, kan de næsten ikke få skufferne op, fordi de er fulde af prøver, men får aldrig nogle 🙂

    05/11/2013
  • @ Sus Bruun – Så vi kan efterhånden konkluderer at det med ikke at finde sig i for meget kommer i mor-alderen ;o) Åhhh San Fransisco. Take me there.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2013
  • @ Amalie – God pointe. Af og til skal vi også huske at holde spejlet op for egen mås og mund.

    @ Sanne – Ha! Det er SÅ godt, når man kan reagere modsat og lade rummelighed omslutte arrig-mig-først-mentaliteten.

    @ Lone – Dét supertip er hermed givet videre.

    @ Jo’s – Alle burde på et kursus i USA, og jeg vil med.

    @ Margit – Kill with kindness ER bare ikke altid til at huske…

    @ Charlotte K – Åh, de guld-gajoler.

    @ Britta – Hahahah, når jeg er hos Stark kender jeg ikke navnene på NOGET som helst.

    @ Annemarie – Lyder godt (selvom jeg ikke har det så godt med de der store eventparks).

    @ Lene – Du har nok ret. Men man ville jo netop ikke spørge, hvis man havde fundet isen…

    @ Linda – Jeg oplever til gengæld, at servicefølelse intet har med alder at gøre. Tror man har det i sig. Eller ikke.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2013
  • sus bruun

    Kender det godt…men efter 20 år i storstaden at jeg er kommet til at trække på skulderen og dog…. faktisk har jeg lige afskrevet en af de lokale butikker på Gl. Kongevej som har de fedeste mærker i hudpleje da jeg ikke gider komme et sted hvor man nærmest føler man forstyrrer når man spørger. Og efter 14 dage i USA er kontrasten ret stort – på høflighed, respekt og service, bla. lærte vi ret hurtig at gøre plads til ældre og handicappede – når vi kørte i street car m.m i San Francisco.

    Men hvor sjovt – jeg havde også sådan en mor..nøj hvor var hun pinlig når vi gik hvis serviceniveauet ikke var ok..og jeg har også lovet mig selv at jeg ALDRIG blev sådan, men…

    05/11/2013
  • Linda Juul Petersen

    Meget enig omkring service! Føler mig nogen gange som en gammel gimpe når jeg brokker mig over de unges dårlige service…..

    05/11/2013
  • Lene

    Tænk – troede bare at det var mig, der oplevede noget sådant – men hvor er det svært at bevare smilet, når man får sådan et svar!!!! – især når man selv har spurgt høfligt. Men måske ekspedienter ofte oplever at man spørger før man selv har kigget. Jeg kan i hvert fald ikke finde andre “gode”/brugbare forklaringer på deres opførsel – eller rettere mangel på samme.

    05/11/2013
  • Annemarie

    HØRT!
    Mange kunne lærer noget god service ved at tage en tur i Fårup Sommerland. Her har personalet vist været på charmekursus. Magen til god kundeservice skal man “desværre” lede længe efter.

    05/11/2013
  • Britta

    Ha ha kære Anette, der ramte du plet – prøv at skulle købe en eller anden værktøjsdims-julegave i en trælasthandel og få svaret: Hvis ikke der er flere derhenne, så har vi dem ikke … og man aner ikke hvad man skal kigge efter. 🙂

    05/11/2013
  • CharlotteK

    Tænker altid i sådanne tilfælde på disse vise ord, som jeg engang læste på en gajolæske: “Ingen er for store til at vise venlighed og høflighed – men nogle er for små”.
    Det er da så sandt som det er sagt.

    05/11/2013
  • Margit

    Sure mennesker skal druknes i kærlighed, så det driver ned ad væggene

    05/11/2013
  • Det pudsige er et koster ikke noget at være højlig og venlig, men det kan aldrig betale sig at være modsat!
    Ja danskere kan være nogle finurlige nogle!

    05/11/2013
  • Lone

    John Masters – det er bare noget af det mest lækre!
    Hvis I “kommer forbi” NYC, så vil jeg opfordre jer alle til at kigge forbi 77 Sullivan Street. Der ligger John Masters salon, og den ligner ikke andre saloner, skulle jeg hilse og sige. Og så har de en bitte lille baghave, hvor man kan fordrive evt. ventetid.

    05/11/2013
  • Jeg HADER lige præcis den sætning, og især fordi den tit siges af ekspedienter der tydeligvis er ved at kede sig ihjel. Det er ikke i orden. Til gengæld har jeg lige oplevet en sjov en for en halv time siden. Drønede lige over i Føtex (tæt på mit arb), da mine strømper var løbet. Lover at købe kage med og tager ikke noget nummer, da der kun er mig. En fuldskægget fyr kommer drønende, snupper et nummer og bli’r seriøst fornærmet over at ekspedienten vælger at ekspedere mig! Han råber op om hvor uhøflig hun er! Jeg bli’r i sekundet pissesur, men vælger at trække på skuldrene og sige at de da bare skal ekspedere ham. Det bli’r han meget tam over – “for sådan skal det jo ikke være”. Men hvorfor så råbe sådan op, han kom jo ikke først!? Men’sker er mærk’lige! 😉

    05/11/2013
  • @ Maria – Nemlig! Jeg fatter heller ikke, at ALLE sælgere (og sælger vi alle sammen ikke et el. andet)ikke ser fidusen i, at venlig service kommer x 100 tilbage.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2013
  • Dårlig service er så yt!
    Der er ikke noget federe at opleve venlighed eller hjælpsomhed fra en uventet kant – og det er mindst lige så fedt eller bedre at give det selv.
    Folk bliver SÅ forundrede over et tilbud, og samtidigt udløser det så meget god energi hos én selv! Prøv det, prøv det! 😉

    05/11/2013
  • Amalie

    Ja, det er almindeligt efterhånden at gøre hvad man bliver bedt om, og absolut hverken mere eller mindre. Det er ellers så skønt hvis en person viser lidt ekstra venlighed, man bliver så glad i låget af det 🙂 Måske en reminder til en sig selv, om at en beskeden hjælpende hånd kan gøre en hel del.

    05/11/2013
  • Anette Kristine Poulsen

    @ MetteK – ved du hvad det vanvittige er? Jeg kan huske selv som barn, hvor pinligt det var, når min egen mor blev spids i sådan en servicesituation. Og så ender jeg præcis dét samme sted. Selvom jeg 1000 gange har besluttet mig for, at det jo ikke kan betale sig. Til gengæld krammer jeg (næsten) dem, der så leverer både service og venlighed.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2013
  • MetteK

    Åh kan bare genkende situationen med ungerne som synes man er pinlig, bare fordi man ønsker at blive mødt med lidt respekt og venlighed – der skal så lidt til men gør så stor en forskel – rigtig god dag til dig 🙂 du har ihvertfald gjort min bedre.

    05/11/2013
  • @ Anette J – Beautyspace forsøger at lure sine læsere lidt af. Det lykkes ikke altid, men det er godt at høre med dig og JMO.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2013
  • Anette j

    Er ubetinget fan af John Masters – shampoo, bodylotion osv. Love it.

    05/11/2013

Kom med kvit & frit på Beautyspace-holdet

Uafhængig skønhedsformidling for dig, der vil have dokumenteret viden om hud, hvad-virker-guides og hvordan fejlkøb undgås. Kun ord der gør dig klogere - og nå ja, besked som den første, når månedens Book’n’Beautyboks udkommer.

Tak for din tilmelding - du er nu på listen! Tilføj gerne hello@beautyspace.dk til dine kontakter, så du er sikker på at mails ikke går i spam.