Kontant fnidder #2

Mon ikke Kontant sidder og selvransager en anelse i øjeblikket? Om ikke andet så for det journalistiske niveau OG den håbløse ting-uden-kemi-tilgang. Alt er kemi –  eksempelvis H2O fra hanen. Indslaget fik mig til at tænke på noget helt andet. Nemlig at vi hurtigt ser meget store allergimonstre i cremer og shampoo. Se her hvad sociologen og allergi-eksperten sagde til mig i forbindelse med en artikel til Børsen sidste år:

Overlæge og professor Jeanne Duus fra Videnscenter for Allergi skelner mellem to forskellige sartheder: Den generelle, som dækker personer, der nemmere end andre bliver irriteret i huden og den specifikke – også kaldet kontaktallergi. Efter 2. verdenskrig steg  generel sarthed op mod 20 procent af en årgang – af uvisse årsager udover de arveligt betingede. De sidste ti år har tallene ikke rykket sig hverken for den ene eller den anden form for sarthed i huden, bekræfter hun. At der er øget fokus, mener Duus både kan skyldes større produktforbrug og at vi generelt er blevet mere opmærksomme.

Sociolog Eva Steensig fra Lighthouse A/S mener, vi har set lidt for mange Matador-genudsendelser:  ”Jeg mener, der går Maude i den. For det første oplever vi automatisk med alderen at vores hud bliver mere sensitiv og det bliver kun værre, når vi tænker på alt det, vi har udsat den for. Blandt andet for meget sol. Derudover betyder sart også noget, der er vigtigt og som der skal passes på og værnes om – og investeres i fra producenternes synspunkt”, siger hun og drager en parallel til vores psyke og krop, for aldrig er der blevet gået mere til psykolog og i fitnesscentre: ”Spørgsmålet er, om det er fordi psyken og kroppen har det dårligere – er mere sarte – eller fordi vi hele tiden bliver mere og mere sofistikerede i vores forventninger om det optimale”

24/04/2013
Kontant fnidder
27/04/2013
Back in school

Kommentarer

  • Mette

    Ha ha – Maudekarakteren lever i alt fald i bedste velgående her hjemme – der er simpelthen ikke grænser for, hvor personificeret et forhold, jeg har til min sarte hud. Og hvis den ikke funkler? Ja, så går jeg altså op og lægger mig!

    26/04/2013
  • Anette W

    Jeg tror den tiltagende brug af kemi i alle produkter, præ-fabrikerede fødemidler og luftforurening er med til at gøre os mere sarte. Al den slags fandtes ikke før 2. verdenskrig.
    Når det er sagt, så forstår jeg ikke, at man stadig påstår at cremer ikke virker. Det vil selvfølgelig være forskelligt, hvem de forskellige produkter virker på….det har vi nok alle sammen oplevet. Men vi har også alle sammen…..også mændene….prøvet at smøre vores meget tørre hænder ind i håndcreme…og det virker sørme!!! Så hvorfor skulle cremer ikke virke i ansigtet?? Jeg spør bare 🙂

    26/04/2013
  • Ann-Marie

    Så desværre ikke udsendelsen.. Men hvor har de ret de 2 kloge mennesker du her referere til. Måske det også hænger sammen med at alt kan måles og vejes i dag, og vi får oplysninger alle steder fra. Måske vi bare skal bruge sund fornuft :O) God weekend…

    26/04/2013
  • Louise SJ

    Sådanne programmer irriterer mig! Det var en meget lille skare af produkter og en meget kort udsendelse ift den information de burde komme med. Jeg synes ikke de formåede at rådgive særlig godt 🙂 Jeg kan da godt, som forbruger, bliver nervøs, når de blæser det så stort op og at nogle af mine produkter pludselig ikke er så ‘gode’ igen. Jeg blev ihvertfald bare mere forvirret 🙂

    Dog holder jeg stadig fast i mine Origins og Nuxe produkter.

    25/04/2013
  • Anette J

    Vores brug af fitness-centre og psykologer kan, som jeg ser det, ikke bare forklares øget sarthed og større krav til leve “optimalt” – hvad det så end betyder. Der skal flere linjer til en forklaring.
    Og husk at Maude-figuren er stærk, når det virkelig gælder.

    25/04/2013
  • Jeg må indrømme, at jeg ikke er overrasket over Kontant. Jeg oplever, at journalistikken alt for ofte dækker fagområder – ja næsten hele erhvervslivet – lige så unuanceret og overfladisk. Det er ind i mellem ret rystende faktisk

    25/04/2013

Kom med kvit & frit på Beautyspace-holdet

Uafhængig skønhedsformidling for dig, der vil have dokumenteret viden om hud, hvad-virker-guides og hvordan fejlkøb undgås. Kun ord der gør dig klogere - og nå ja, besked som den første, når månedens Book’n’Beautyboks udkommer.

Tak for din tilmelding - du er nu på listen! Tilføj gerne hello@beautyspace.dk til dine kontakter, så du er sikker på at mails ikke går i spam.