fbpx

Kosmetologens værste spørgsmål

Jeg er sikker på, at du også har fået det. Spørgsmålet, der lyder sådan her:

Og hvad bruger du så til din hud lige nu?

Jamen er det så slemt, tænker du måske. Ja, det synes jeg faktisk. For der ligger nemt et indirekte du-bruger-nok-ikke-det-rigtige-til-din-hud i det spørgsmål. Og følelsen af at skulle stå skoleret og prøve at sige/huske de rigtige ting er bare ikke speciel fantastisk.

Næh du. Giv mig en hudekspert, der sætter huden under lup og kontant og direkte fortæller, hvad hun eller han ser. Både det gode og det mindre gode. Som jeg eksempelvis oplevede hos den gode Kristina i fredags:

Kristina: Du har enkelte tilstopninger

Mig: Kan de fjernes?

Kristina: Ja, med dybderens

Mig: Jeg er ikke så glad for dybderens på kinderne, fordi min hud er sart der

Kristina: Det skal jeg nok tage ansvaret for. Du vil rødme en anelse, men også blive glad efterfølgende – og vi skal nok få ro på huden igen

Sådan.

Det er meget fint at tage udfordringer op og anbefale, at huden enten trænger til mere fugt, mere ro eller til at blive overfladetristheden kvit. Eller noget helt fjerde. Men det irriterende hvad-bruger-du-derhjemme-spørgsmål svarer til, at jeg går til en diætist med 100 kilo for meget i bagagen og bliver spurgt, hvad jeg spiser (ja, sikkert for meget og for forkert). Men jeg vil ikke af andre påduttes en følelse af at gøre noget forkert. Jo, hvis jeg selv ber’ om en evaluering.  Jeg vil rigtig gerne have ekspertens hjælp – men via en analyse af det, vedkommende kan se og så efterfølgende råd.

Det forbudte spørgsmål er næsten – næsten – lige så grelt som frisøren, der spørger, hvem der har klippet en sidst.

SNUP TENDENSEN: Hos Kristina tester jeg et strømforløb med Mesoestetic, som jeg er vildt spændt på resultatet af. For bare vent – hudfornyende strøm bliver det, vi alle sammen kommer til at tale om. Både i professionelle behandlinger og gør-det-selv-metoder.

@Beautyspace på Instagram, hvor der lige nu er Rudolph Care produkter på højkant.

04/04/2014
Andreas makeup til Zulu Awards
07/04/2014
Hudgodter fra Rudolph Care

Kommentarer

  • Ha, jeg hader også det spørgsmål, for svaret er jo altid rynke-på-næsen forkert, med mindre man tilfældigvis bruger det de selv sælger i biksen. Jeg tør aldrig indrømme at min yndlingscreme er fra Aldi, så blev jeg nok udvist. Sidste gang forsøgte jeg mig med et eksperiment, jeg sagde Ole H, hvilket jeg havde brugt i et kvartalstid (jeg er så heldig at få hans produkter med rabat på mit arbejde), men det var sgu heller ikke godt nok. Nysgerrigt spurgte jeg til hvad der var galt med Oles produkter. Jo, der var for meget olie i, så jeg burde straks gå over til hendes (hundedyre) produkter. Se så er det at jeg synes det bli’r useriøst. Men nu har jeg ikke rigtig råd til at gå til kosmetog efter jeg er gået ned i tid. I stedet svinger jeg min DermaWand (fra mega-pinlige TV shop) derhjemme. Radiobølger, altså strømgymnastik for huden. Jeg håber den kan holde mig fin nogle år endnu. 🙂

    08/04/2014
  • Tina Irene Povlsen

    Jeg forventer klart ved et besøg hos en hudplejer, hvor jeg ikke har været før, eller er vant til at komme, at jeg får en analyse med en info-opfølgning om hvad min hud har brug for, hvilke produkter der kan være aktuelle her og nu og fremadrettet. Jeg vil så selv gerne ha’ muligheden for at spørge dybere ind, og her komme ind på min rutine, og de produkter jeg anvender. Jeg forventer så også, at hvis der skal ændres heri, at det kommunikativt meldes ud så ikke forkerthedsfølelsen trækkes ned over mig, som et alt for stramt betræk. Synes jeg generelt har oplevet den gode vejledning, som “brug den op du nuværende” har i gang, og skift så evt. til den og den, som du sagtens kan kombinere med den du også bruger eller med en af flere forslag. Det er hvad jeg kalder god vejledning, da den giver mig muligheder, og sætter direkte fokus på mig og de muligheder jeg kan gøre brug af, også uden at det absolut kun er de produkter der forhandles i den enkelte klinik, som der kun tages udgangspunkt i. 🙂 Glæder mig til at høre mere om den hydfornyende strøm.

    08/04/2014
  • Caroline Juul

    Hej Anette

    Først og fremmest tak for en fantastisk blog.
    LIge et par spørgsmål:
    – Kan du anbefale en god klinik i Århus ala Kristina eller skal jeg bevæge mig til Silkeborg? 🙂

    – Kan du anbefale Rodial, er det et mærke du har testet, i så fald er der nogle produkter der kan anbefales?

    Kh Caroline

    08/04/2014
  • @ Gitte (20.36): Se det er fabelagtigt. Sikke en service – og det er ægte hjælp.

    @ Sissel – Jeg tror faktisk slet ikke det er sådan i mange tilfælde. jeg tror, det ER ægte interesse der afføder spørgsmålet. Min ærinde er bare at påpege den følelse netop det spørgsmål ofte efterlader hos modtageren ;o)

    Stor hilsen Anette

    08/04/2014
  • Gitte

    Har den sødeste kosmetolog som bad mig tage hele min toilettaske med, så vi sammen kunne gå mine produkter og rutiner igennem. Hun var positiv overfor det hele – også selvom det er er en blanding af forskellige mærker 🙂 Det eneste hun syntes jeg manglede var en fugtmaske, som jeg så senere har indføjet i sortimentet. Er meget tilfreds og synes det var en god oplevelse.

    07/04/2014
  • Sissel

    Åh, enig – særligt fordi jeg altid tænker, at det spørgsmål skal lede hen til det egentlige formål: At påpege det dårlige ved min aktuelle hudpleje og derefter forsøge at sælge mig lige præcis den helt perfekte hudplejeserie, de tilfældigvis fører på klinikken 😉

    07/04/2014
  • @ Gitte – Det har jeg fuld forståelse for, og jeg tror, at tonen selvfølgelig er afgørende. Eksempelvis giver det god mening at finde ud af, om man eksempelvis har en kunde i hænderne, der udelukkende gør brug af hurtige rutiner osv. Men det ER et farligt spørgsmål, fordi det slemt hurtigt kan komme til at indikere at vedkommende nok ikke bruger det rigtige…

    Stor hilsen Anette

    07/04/2014
  • Når jeg som kosmetolog spørger mine kunder om hvad de gør ved huden derhjemme, er jeg altid meget bevidst om ikke at komme til at lyde “anklagende” Men spørgsmålet er meget relevant, da jeg gerne vil finde ud af hvad min kunde “er for en” så jeg kan råde og vejlede hende bedst muligt i forhold til ikke kun at finde produkter der passer til hendes hud, men i høj grad og til hendes liv/tid/lyst/økonomi m.v.
    Skøn dag alle sammen
    Kh
    Gitte

    07/04/2014
  • Det ER vel nok et godt råd!!!!!

    07/04/2014
  • @ Lene Jespersen – SÅ kender du jo Kristina. Sjovt, at det lige var det samme sted…

    @ Pernille Sparsø – Tak til dig. Der er jo altid forskel på måden, ting formidles – og som @Gigi skriver, er der jo mange gode eksempler på eminent service derude. Den skal bare ikke være oppefra og ned i tonen.

    @ Christina Hansen – Hvor trist altså. Smiler og tænker, hvad er værst: det med hybenkerneolien eller bogen ;o)

    @ Kira B – Nu bor du jo i Kbh, hvor der er eminente behandlere (eksempelvis Line Friis, Sahar fra Palma Spa, Daniela fra Complete Me osv. osv.).

    @ Jette V – Ha. Men ved du hvad, jeg tænker også at det må være svært af og til at være sælger. Man skal lynhurtigt kunne mærke,hvor ens kunde er. Nogle ved som dig, en helt masse, og andre er i tvivl om, hvad eksempelvis SPF står for.

    @ Marie R – Jeg kan følge dig…Hende her kommer tæt på: http://www.paulaschoice-eu.com/paulas-choice

    @ Gigi – Det er ren optur med god service. Endda så meget, at jeg kan finde på at over-købe, når det sker, fordi jeg bliver så glad. Jeg skal have tjekket dit kholvalg ud.

    @ Jessie – Ja, der er ingen tvivl om, at Dermaroller virker. Men få det anvist professionelt først inden du springer ud i hjemme-opfølgningen.

    @ Randi – Det kan du tro.

    Stor hilsen Anette

    07/04/2014
  • Randi

    Hej Anette. Du har tidligere skrevet, at du vil lave et indlæg med solcreme. Vil du i den forbindelse gå på jagt efter nogle gode til ansigtet med fysisk filter. Mine øjne svier voldsomt af kemisk solfilter (og det er altså ikke fordi jeg propper solcremen ind i øjnene 😉 )

    07/04/2014
  • Jessievessi

    Hej Anette
    Lyder spændende med strøm til huden. Har du erfaring med derma roller? Som jo også lyder til at
    udfordre kollagenerne :o)

    07/04/2014
  • Gigi

    @Jette V: Ja tak, også i dén grad! 😉

    07/04/2014
  • Jette V

    @ Gigi – lyder som om du havde en god shoppetur i Århus :)?

    07/04/2014
  • Gigi

    Årh, jeg bliver irriteret helt ud i hårrødderne af at læse om Christina Hansens oplevelse hos Elisabeth Arden; det er da virkelig en effektiv måde at jage potentielle kunder væk på!
    Og jo – kender godt problematikken med “eksperten”, der udspørger én, og man har det, som om man er til eksamen og kommer med alle de forkerte svar! Ikke desto mindre havde jeg booket tid hos en ekspert til brafitting i Magasin, Århus i fredags, og det var en rigtig god oplevelse! Nina (eksperten) var sød og professionel, og jeg kunne have givet hende et knus, da hun gav mig ret i, at enkelt og ligetil er det altså heller ikke at finde den rigtige bh-størrelse! Fedt med en ekspert, der ikke giver mig følelsen af at være tumpen over alle tumper! 🙂
    P.S. Anette – eyelineren fra MAC blev ikke “Rich Experience”, da jeg syntes, den var lige mørk nok til mig. I stedet blev det til en technakohl liner i farven “Earthline” – uh, den er læx! Og så var jeg tæt på at lokke MAC-pigen med på en fadbamse, men det er en helt anden historie! 😉

    07/04/2014
  • Marie Rasmussen

    Åh hvor ville jeg ønske der var en slags “Trip-advisor” indenfor hudplejeklinikker og negleklinikker. Hvor ville det da bare være så meget nemmere hvis man lige kunne læse en anbefaling eller to inden man kastede om sig med pengenen … og for nogle klinikkers skyld, kunne det være at deres serviceniveau steg 😉

    07/04/2014
  • Jette V

    Enig med Pernille :)! For et par uger siden stod jeg en søndag aften i kosmetikafdelingen i lufthavnen i Amsterdam, jeg var på vej hjem fra kæresteweekend, så jeg var træt og ‘au naturel’ – ingen makeup, concealer eller andet… Jeg var på udkig efter en cleanser, og stod og kiggede på Clinique, da salgsassistenten kom…hun hev mig så over til Origins i stedet, og det var sådan set fint nok – jeg ved jo som fast Beautyspacelæser at Origins + Dr. Weil er en fin kombination, så jeg tjekkede ingredienslisten, bare lige for at være helt sikker. Det undrede hun sig en del over at jeg gjorde… så begyndte hun at kommentere på min sensitive hud, som blussede en lille smule pga træthed, og begyndte hive andre produkter ned fra hylderne og forklare en hel masse om, hvordan man skal behandle sensitiv hud. Det ved jeg sgu’ udmærket godt, inkl. hvad jeg skal spise/ikke spise, men det overhørte hun totalt. Jeg fik hende dog overtalt til at give mig et par prøver, som hun tog fra testerkrukkerne, en med creme og en med olie. Men hun glemte at fortælle mig (eller skrive), hvilken creme/olie hun gav mig… Dog var hun meget insisterende på at jeg skulle putte cremen på først og olien til sidst….(!) Jeg kender sgu godt rækkefølgen (og olie skal ihvertfald ikke sidst i min verden), men jeg var for træt til at at tage debatten med hende…
    Min pointe med hele historien er egentlig – ligesom de andre her i sporet – at jeg er så taknemmelig for at have lært den kritiske tilgang til hudpleje som du, Anette, er bannerfører for, at en salgsassistent sgu ikke skal få lov til at prakke mig noget på, uanset hvor træt og au naturel jeg er….

    07/04/2014
  • Lene Jespersen

    Tak @nanna… 🙂 Perfekt – Der har jeg lige fået en super Skinpen behandling, og er vildt tilfreds med resultatet.. Jeg er glad 🙂

    07/04/2014
  • Kira Bjørnestad

    True true true!!! Kristina’s forretning ligger i det forkerte postnr, ærgerligt, for der er langt mellem behandlere som kan se udover deres eget produkt sortiment og som kan tage ansvaret i den grad. Har nemlig også sart hud og er før gået fra behandlere som har behandlet min hud alt for hårdt og efterladt mærker 🙁 er derfor en smule bange for dybderens, man det jo ikke før man er færdig.

    07/04/2014
  • Nanna

    Lene, tryk på “den gode Kristina” markeret med fed i teksten – det er et link til klinikken 🙂

    07/04/2014
  • Christina Hansen

    ØV- spørgsmål af 1. karakter. Nøjagtigt sådan jeg havde det, da jeg besøgte Elisabeth Arden i Magasin. Da damen spurgte til min hudplejerutine og hørte om hybenkerneolien, sad hendes øjenbryn i hårgrænsen. “Sådan noget POP”, udbrød hun og spurgte, hvorfor jeg havde bestilt tid, når jeg ikke brugte Elisabeth Arden!
    Det værste var næsten, at hun hverken havde hørt om dig eller din bog!!!???!!!
    Heller Ingen gode råd med på vejen, men jeg så da i det mindste godt ud, da jeg forlod standen. ♥

    07/04/2014
  • Pernille Sparsø

    Du rammer lige hovedet på sømmet!
    Hvis jeg har forelsket mig i et bestemt produkt fra en produktserie, får jeg oftest at vide at jeg skal bruge hele firmaets produktserie fordi, som ekspedienten typisk siger, så arbejder disse sammen… Og ja, jeg kan føle mig helt afklædt når der “kigges” “granskende” på ens hud. Lader mig ofte tilbage med følelsen af at jeg er komplet idiot.. Af samme årsag er jeg holdt op med at gå i butikker og få vejledning, men sætter min lid til din viden og anbefalinger @anette 🙂

    07/04/2014
  • Lene Jespersen

    Hej Anette 🙂 jeg kunne godt tænke mig en hud analyse, og meget gerne af Kristina, som du skriver om, hvor har hun klinik? Kh Lene

    07/04/2014