fbpx

Socialt jetlag, anyone?

Der skal dyner til, hvis du vil have lækker hud. Og jeg tror nok, begrebet skønhedssøvn trænger til en gevaldig opstrammer og burde hedde noget med power foran. For hvis du bruger weekenden som sovepude oven på ugens lidt for lange aftner, hidsige deadlines og alt for få timer i drømmeland, så taler seneste tyske forskning til dig. Velkommen til socialt jetlag – en yoyo-tilstand af mangel på forskønnende sundhedssøvn, der ikke bare sætter alverdens natcremer på overarbejde, men også er derouten til humørsyge og andre dårligdomme.     

Yo-yo-tilstand what? Forestil dig, at du hver fredag efter fyraften flyver fra København til New York og tilbage igen mandag morgen. Sådan lever mange uden nogensinde at nå i nærheden af en lufthavn, og det er netop kombinationen af hæsblæsende uger efterfulgt af weekendernes forsøg på at indhente forsømt søvn, der forstyrrer døgnrytmen og efterlader en kronisk tilstand af jetlag. Hele 66 procent af os har den falske jetlag inde under huden. Hver dag. Det viser forskningsresultaterne fra professor Till Roenneberg, der tilknyttet Ludwig Maximilians universitet i München har målt søvnvanerne hos 65.000 testpersoner i 10 år. Vi suser altså afsted uden (hudkærlig) hensyn til den biologiske masterklokke, der ikke lige er til yo-yo.

SNUP TIPPET: Hvis du er træt af for lidt (eller forkert) søvn, er der heldigvis friske råd at hente, men måske kender du bedst selv de største søvntyve? Jeg vil undlade at tippe om faste sovetider og kolde værelser, for det er meget mere interessant at få dine søvn-tips. Selv tyr jeg til en blanding af Melatonin og soveplastre, der fremmer søvnhormonet Melatonin naturligt.

Men altså, det med huden og søvn gør indtryk på mig. Tidligt i vores søvncyklus viser det sig nemlig at mængden af væksthormon stiger (et hormon, du kommer til at høre MEGET mere om), og præcis den stigning holder proteinniveauet højt, og netop protein er hudens vigtigste byggeklods. Både når det gælder nybyggeri og damage control.

Så sov, for huds skyld! 

NB; Hvis du vil VINDE genvej til den lækre hud, så er der guf på højkant om få dage. Følg mig HER, så du får besked som den første…sådan cirka.

28/09/2012
Mere fredagsslik
02/10/2012
Landets bedste ansigtsbehandlinger #1

Kommentarer

  • @ Sanne – og den kan ikke overdoseres. Blog-kærligheden.

    @ Mette K – jeg køber dem hos bevidstsundhed.com, det er plastrer der fremmer den melatonin vi har naturligt i kroppen.

    Stor hilsen Anette

    02/10/2012
  • Mette Kjærsgaard

    Årh mand! Sover generelt for lidt. Er virkelig dårlig til at komme i ordentlig tid i seng… Og ungerne forstyrrer altid nattesøvnen lidt. Kan tydeligt se, når jeg får den søvn, jeg har brug…. Og også når det omvendte er tilfældet. Soveplastre?! Hvad går det ud på?

    02/10/2012
  • Du ved da at jeg elsker dig, du skønne quinde. 🙂

    02/10/2012
  • Kære Sanne,

    Hvilken luksus at have bloglæsere, der undskylder deres fravær. Jeg sidder og er et stort smil…
    Men godt du overlevede.

    Stor hilsen Anette

    02/10/2012
  • Undskyld den larmende stilhed fra min side, har bogstaveligt talt været ved at arbejde mig ihjel i kvartalsafslutningen, men overlevede. 🙂

    02/10/2012
  • @ fit, healthy and happy…åh, der rammer du et ømt punkt hos mig. Ser ofte en lidt for god film om aftenen.

    @ Walkinrunout – HERLIGT med heldagsfester, der samtidig gør skønhedssøvnen muligt.

    @ Charlotte K – ro, regelmæssigt og respekt for den indre masterklokke. Lyder det kedeligt?

    @ Heidi R – præcis! Tingene skal jo også fungere. Normalt står jeg op kl. 6, men sover også til kl. 7 i weekenden. Jeg har en god arbejdskollega, som netop pga. søvnunderskud ventede med at stå op til kl. 7 og dermed indhentede en time hver dag…og hun når det samme arbejdsmæssigt.

    Stor hilsen Anette

    02/10/2012
  • Heidi Ringbæk

    Jeg sover som en sten – altid og allesteder, jeg er heldig siger mange af mine veninder.
    Prøver at komme i seng i ordentlig tid til hverdag og det lykkes for det meste, men syntes altsår det er lidt hyggeligt at være lidt længere oppe i weekenden. Og sove lidt længere end til kl 0530. Rådene mht Melatonin og soveplastre er straks givet videre til nogen der trænger. Tak Anette 🙂

    01/10/2012
  • CharlotteK

    Som taget ud af mit liv – lider helt sikkert af socialt jetlag – skræmmende! Hvad gør vi mon bedst for at modvirke det?

    01/10/2012
  • Uhh jeg vidste det godt… og alligevel er det svært at leve efter det…
    Jeg prøver dog (når jeg ikke lige er i byen – det ser så dumt ud at gå hjem… før desserten)
    Heldigvis er der mange i min omgangskreds, der er begyndt at holde fest fra frokost (vi er i den alder, hvor der er børn… der gerne vil være med til lidt af festen) og det er genialt – man kan feste fra kl. 13… til 22 og stadig nå det hele 😉

    01/10/2012
  • Det er egentlig et rigtig rammende ord på den manglende søvn – selv prøver jeg altid at slukke alt elektronik mindst 1 time inden, jeg skal sove og så læser jeg altid lidt inden, jeg lægger mig til at sove 🙂 Men især det med at slukke for al elektronik inden man skal sove, synes jeg giver en rigtig god søvn!

    01/10/2012
  • @ Sine – jamen jeg skriver jo netop til dig…og par stykker mere :o)

    @ Anja – nemlig. Og jeg tror ikke altid vi respekterer den. Søvnen.

    @ LisaLise – har opskrifter på sovehjertet el. er det genetisk tror du?

    @ Kira B – PRØV lige om du kan få fat i Børsen fra i fredags og læs hele artiklen…ellers send mig en mail.

    @ Louise T – vender tilbage med det.

    @ Marie R – det er der videnskabelig dokumentation for at den er. Vild med at sove og kvitterer endda med pluspoint på pænhedskontoen.

    @ Nanna – ja, med 66 pct. træfsikkerhed.

    @ Lullumut – mange tak.

    @ Kirsten V – ja, men de skal så helst være på samme tid hver dag. Det er ro og regelmæssighed vi skal have mere af i livet 😉

    Stor hilsen Anette

    01/10/2012
  • Kirsten V Nielsen

    Vi må have nogle power naps i løbet af dagen ! 🙂

    01/10/2012
  • Hvor mange gange har man ikke tænkt “jeg sover bare i weekenden”. Ja, det gør man jo ikke alligevel 😉 Nå, jeg må i seng.. Sov godt kære A! 🙂

    30/09/2012
  • Sådan har jeg faktisk aldrig tænkt over det, men det rammer meget godt faktisk.

    30/09/2012
  • Marie Rasmussen

    Jeg elsker helt seriøst at sove. Får slet ikke sovet nok i perioder …. men nøj hvor er jeg vild med det 🙂 Har ikke bemærket om min hud er lige så vild med at snue som jeg er …. det må jeg lige holde øje med.

    30/09/2012
  • Louise T.

    Glæder mig til at høre, hvad væksthormon er godt for andet end at vokse 😀

    30/09/2012
  • Kira B.

    Jeg kender det SÅ meget!!! Når jeg en gang om ugen kan sove til jeg vågner, er min hud helt fin og klar når jeg står op… Allerede 6 timer inde i mandagen er huden igen nubret, tør, fedtet og stresset… Har tit tænkt at det måtte være mit job (selvom jeg jo har haft forskellige jons og er rigtig glad for mit job), eller at det var indeklimaet den var gal med…. Men jeg tror sku at jeg lider af socialt jetlag… Som sikkert kunne undgås!!!! Glæder mig til at høre mere 🙂

    30/09/2012
  • Man kan da glæde sig over at have et godt (og regelmæssig) sovehjerte. 🙂

    30/09/2012
  • Det er SÅ vildt hvad god søvn (og dårlig søvn) kan have af indvirkning på kroppen. Ret skræmmende virkninger af ikke at få sovet nok!

    30/09/2012
  • Det indlæg er som skrevet til mig! Tak for reminder om hvor vigtig (power) skønhedssøvn er:)

    30/09/2012