fbpx

Træt af døde damer

stereotyp

Jeg tror på, at vi vil inspireres. Både med fakta og lækkerhed, men ikke med damer, der er døde i blikket. På mig har de modsat effekt, fordi forvandlingen er så misforstået unødvendig, grænsende til det grinagtige. Tag den smækre Katie Holmes øverst og se, hvad (den ellers så dygtige) Bobbi Brown gør ved hende. Holmes bliver til noget, der mest minder om en stiv voksfigur. Estée Lauder har gået i samme skole med en hang til modeller, der altid slænger sig kølerfiguragtigt med halvåben mund. Jeg er med på, at der bliver poleret på ting, der skal videre i print, men når det gælder de enorme summer, der betales for en Julia Roberts, en Charlize Theron og så videre, så er det jo deres karisma, vi vil mærke og se. Ikke en glat og udtryksløs porcelænsfigur. Blandt reklameeksempler der inspirerer, hører Clinique ofte – som på foto nummer seks (man kan næsten smage de chubby sticks), og jeg er også ret vild med RENs model på foto nummer fem, selvom det måske er upassende at nævne, fordi de i øjeblikket har banneret på Beautyspace.

Nåmen, måske har du allerede læst det: Estée Lauder har netop hyret Eva Mendes som nyt ansigt, og hun er jo fabelagtig. Lad os håbe på mere Mendes og mindre mannequin i det samarbejde.

SNUP TIPPET: Beautyspace på Instagram, Bloglovin’ og som direkte i din indbakke.

06/05/2015
ELLE Style Awards 2015 plus en opskrift
08/05/2015
Dem på første række

Kommentarer

  • Helle Rick

    Ej Anette 🙂 Jeg kan se jeg ‘glemte’ et ord i min første sætning……fy Helle!!!
    Jeg kan ikke være MERE enig Anette, skulle der have stået. SORRY!
    Vi er enig 🙂

    08/05/2015
  • Rikke

    Jamen altså jeg læser bare for hurtigt og misforstår…og lige nu når jeg læser det hele igennem igen forstår jeg det slet ikke 😀 når alt det så er sagt så er charme, selvtillid og liv i blikket det bedste

    08/05/2015
  • @Annesofie – Det er faktisk svært at genkende hende på nogle af billederne. Og meget synd, fordi hun jo er SÅ smækker, som hun er.

    @HeLene – Poleret træthed – godt ord.

    @Trinny – WELL SAID. Tak. Også for det du skriver til mig. Det er faktisk meget tankevækkende, hvad du siger, at når det gælder udvikling og ingredienser, så er skønhedsbranchen virkelig oppe på beatet, men enkelte annoncer hænger stadig fast i fortiden.

    Stor hilsen Anette

    08/05/2015
  • @ Rikke – Hvad mener du? Jeg skriver netop, at REN har en cool måde at kommunikere på ;o) Stor hilsen Anette

    08/05/2015
  • Rikke

    Ej hvad er jeg gået glip af…hvorfor er REN ude i kulden?

    08/05/2015
  • Helle Rick

    Jeg kan ikke være enig Anette. Lad os nu få det naturlige/menneskelig med i billederne. Lidt sjovt at se de mangle billeder af modeller uden fotoshop. Der er godt nok retoucheret max når man ser reklamerne efterfølgende. Det er falsk reklame i min verden 😉

    07/05/2015
  • @Sagi – Jeg er uenig i at modeller altid skal smile. Det må afhænge af situation og udtryk.

    @Birgitte B – De HAR mange fine ting, og vent til de bringer AERIN i spil (Lauders barnebarn). Hun har den sejeste makeuplinje.

    @ Carina F – JA, og så har hun gode bryn.

    Stor hilsen Anette

    07/05/2015
  • Trinny

    – lige en ekstra kommentar fra mig med kæphesten 🙂 – tankevækkende at der i beautybranchen, som netop hele tiden spiller på ny udvikling, ny viden, nye ingredienser, nye tendenser – er en så gammeldags holdning til hvordan vi skal sælges til. Vi kan enten vælge at aspirere til whore eller madonna, ganske som for et halvt århundrede siden. Og det er vel derfor blogs som din, Anette, er så befriende (og populær), fordi den er til rigtige og intelligente kvinder. Og dejligt fri for bullsh*t og airbrushing.

    07/05/2015
  • Trinny

    Enig, enig, enig. Er også skuffet over Bobbi Browns kampagner, og det er jo ærgerligt for deres produkter er netop geniale til voksen kvindehud. En af mine kæpheste… voksne kvinder der vises i lille-pige positurer, som netop Katie Holmes med hånden beskyttende op omkring halsen, og altid med siden til i et passivt, blødt og ikke-truende kropssprog. Selv om Ren- reklamen er fin fordi modellen virker som om hun ikke er airbrushed helt flad, så er det også bare så… lillepige-nuttet. Måske er jeg ikke target audience, men sidst jeg lavede en overrasket trutmund a la hende der, var vist da jeg var 8. Og stadig nuttet og uskyldig. Den eneste måde kvinder vises med en smule handlekraft/ action er når de er sexede… ligesom Estee Lauders reklame. Suk. Jeg aspirerer hverken til at være lillepige-nuttet eller supersexet til hverdag når jeg bruger make-up. Jeg aspirerer “blot” til at se lidt mere sej, poleret, vågen, modig, handlekraftig, oplagt og professionel ud end jeg gør uden make-up.

    07/05/2015
  • Du har så evig ret, som altid. Og hvad er der i vejen med at smile. Hvis det er SÅ surt at være model, hvorfor finder de sig så ikke et andet job? 😉

    07/05/2015
  • HeLene

    Edit: det skulle stå overpolerede, eller photoshoppede, ikke kun polerede.

    07/05/2015
  • HeLene

    Jeg synes tit dette sker med skuespillere der gør reklame for ting. Vist I også godt at de ofte har aftaler om at reklamerne kun kører udenfor USA? Derfor tænker jeg måske det også er skuespillerne selve der har et finger med i spillet og vil blive så smukke og dukkeagtige som muligt? At der er nogle aftaler og kontrakter på plads må jeg udgå fra, mon hvad det står i dem…
    Men jeg kan helt klart følge dig og tidens tendens er da også at være uden filter og mere naturlig, og der er en general træthed af det polerede.

    07/05/2015
  • Annesofie Kjeller Larsen

    Ja, det er virkelig ærgerligt! Man kan jo næsten ikke se det er Katie! Det er det rene “blasfemi” at de pudre dem så meget at karismaen forsvinder… Hvor er den glans og sprudlende energi Katie plejer at have? Skørt…

    07/05/2015
  • Carina Finseth

    Jeg er så enig.
    Og jeg er smaskforelsket i billede 5! Hvor er det et skønt billede, og det giver mig virkelig lyst til at købe produkterne (hvilket de ovenstående billeder ikke ligefrem kan siges at gøre)

    07/05/2015
  • Jeg har kun lige fået øjnene op for Estée Lauder make-up pga. en make-over i Illum forrige weekend. Det er jo dejlige produkter, anvendelige og til at betale… men jeg har nok aldrig fæstet mig ved deres produkter, netop pga. deres reklamer er dem jeg flipper forbi. Ærgerligt. Kh. Birgitte

    07/05/2015