7 ting, jeg gerne ville have vidst om melatonin

LYT til dagen tekst her:

 

Herligt med kommentarerne fra i går omkring, hvordan du tager den tilbage, hvis Netflix stjæler din melatonin. Der er god erfaringsdeling at hente, så tak.

Når jeg tidligere har fortalt, at jeg tager melatonin, så har det altid ligget underforstået enten i kommentarsporet eller hos mig selv, at man skal huske at holde pause. Fordi årsagen til at man herhjemme skal have recept, er at langtidseffekterne ved tilskud er ukendte.

Derfor startede vi også, hvor vi gjorde i går. Med kosten. For melatonin købt på apoteket er i Danmark en sag, der kræver dialog med en læge. Noget, der ikke forhindrer os i at købe lovligt hjem fra EU. Og noget, der ikke forhindrer bl.a. hudlæge Flemming Andersen i at sige, at der ikke rigtigt er noget rationale bag beslutningen om, at melatonin herhjemme kræver recept.

Nu har du muligvis ikke hele dagen til at læse om stoffet, men hvis du har, så er studiet her (ud over at være omfattende) interessant. En af konklusionerne er bl.a. at efter mere end 60 års erfaring med melatonin, så burde man koordinere anbefalinger og retorik noget mere.

HER ER 7 TING, jeg gerne ville have vidst, da jeg gik og mindede mig selv om, at pauser var vigtige.

  • Der findes så meget videnskabelig litteratur på melatonin, at man vil have læsestof nok til resten af året, hvis man går i gang. Meget lidt af den påviser noget negativt, og er der noget, så går det overvejende på, at melatonin ikke skal indtages om dagen. Fordi det er søvnfremmende.
  • Noget tyder på, at der er hjælp at hente fra melatonin i forbindelse med gener ved overgangsalder.
  • Hvis man har en naturlig melatonin produktion og ikke er i en mangelsituation, så gør tilskud ingen forskel. Lidt som med flere typer vitaminer.
  • Er man omkring 65-70 år gammel, så har man et melatoninniveau cirka på en tredjedel af det, man havde som ung.
  • Mange studier kobler aldersprocessen sammen med vores niveau af melatonin. Som for eksempel studiet her.
  • Kræftens bekæmpelse skriver sådan her om cancer og melatonin.
  • Der findes en dansk bog af Anette Harbech Olesen udelukkende om melatonin. Inkl. kildehenvisninger også på interessante områder som indvirkning af immunforsvar og inflammation.

MIN ERFARING: Melatonin er ingen magic bullet. Men det er til stor hjælp for mig i forhold til søvn.

SERIØST BEDRE HUD i ord og på tube.

@beautyspace på Instagram

23/03/2022
Når Netflix stjæler din melatonin 
Så lav din egen
25/03/2022
Vågner du med tør hud?
Nåja, så var der mit natbord

Kommentarer

  • nanna

    Spændende! Hvor kan jeg købe melatonin-piller hende? hvis jeg ikke skal have recpet?
    Jeg er rødhåret, og er allerede begyndt at få grå hår i en alder af 29. det genrer mig lidt. Jeg har hørt, det måske kan have noget at gøre med det?
    kh Nanna

    30/03/2022
  • Dorthe

    Er der mon andre end mig, der får hovedpine af melatonin?

    27/03/2022
  • Fru Jakobsen

    Super inspirerende emne, så tak herfra. Jeg har desværre ikke haft nytte af melatonin men er super glad for dormidina, der kan købes i håndkøb til ingen penge på spanske apoteker. Tager 1/2 hvis jeg er inde i en periode med dårlig søvn og det virker hver gang.

    24/03/2022
    • Rikke

      Bestiller du dem på online og får dem sendt til DK?

      27/03/2022
      • Rikke

        På et apotek online mente jeg

        27/03/2022
        • Fru Jakobsen

          Har en veninde, der bor i Spanien og tager dem med. Så når du har venner, der skal på ferie i Spanien, så bed endelig om at få nogle pakker med. Effektive og billige.

          28/03/2022
  • Kirsten V

    Jeg har hørt, at nogle er glade for baldrian eller en light øl inden sengetid.

    24/03/2022
  • Sanne

    Jeg fik nyt job for lidt over et år siden, og det smadrede min ellers fantastiske søvn fuldstændigt. For jeg skulle en time tidligere op, det troede jeg ikke ville være et problem, jeg ville bare gå en time tidligere i seng. Men det var det – et problem! Suk! Det tog mig ca. et år at vænne min krop til den nye rytme, og da jeg efter et halvt års tid var ved at blive sindssyg af ikke at kunne falde i søvn og at gå på arbejde med kun 2 højst 3 timers søvn, måtte der gøres noget. Men selv om min læge siger at det er superfint og at hun ikke har noget problem med at jeg tager dem, så vil jeg helst lade være. For i bund og grund er alle sovemidler vanedannende, om ikke andet psykisk. Jeg tager nu kun en 3 mg om søndagen og om mandagen, og så er jeg inde i rytmen – håber jeg en dag kan slippe dem helt, men er glad for at jeg kan sove nu og har det godt. Det tæller altså også. Rigtig go’ dag, smukke. 🙂

    24/03/2022
  • Jette B.

    Kære Anette. Spændende læsning. Jeg er 69 år og har ingen problemer med at sove… indtil videre. Jeg er glad for info om muligheder, hvis jeg får behov med tiden.

    24/03/2022
  • Elisabet

    Du kan også bare investere i 45 min daglig meditation, så har du ikke brug for Melantin for at sove dyb søvn.
    Check ham her (hans meditationer) Dr. Joe Dispenza ud❤️

    24/03/2022
  • Stine

    Tak Din sobre viden er guld

    24/03/2022
  • Anette W

    Jeg tager 3 mg Melatonin ca 1 time før sengetid og det virker perfekt. Jeg har gjort det i et par år nu og mærker ingen bivirkninger
    Jeg køber det på en engelsk hjemmeside hvor det er meget billigere end herhjemme

    24/03/2022
  • Marianne M

    Melatonin har jeg jævnligt brugt igennem flere årtier ,startede med at købe dem i USA for ca 40 år siden, midlet skulle virke mod jetlag og søvnproblem, senere har jeg fået Cirkadin på recept men pris her i DK må siges at være noget i overkanten af hvad jeg var vant til at betale

    24/03/2022
  • Conny

    Anette, hvor mange gram melatonin tager du? Hvor lange er dine pauser?

    24/03/2022