Stordrifts-ulemper gav os NORMAL

Stordrifts-ULEMPER er, når den ene hånd ikke ved, hvad den anden laver. Når eksempelvis en afdeling i et multimægtigt firma – for at nå budgetterne – sender varer ud på markeder, der ikke kan absorbere mængden, som så derfor ender i uautoriserede hænder. Til frustration for den afdeling, der arbejder med at bygge det pågældende mærke op.

Det er den mekanisme, der holder Normal-kæden kørende. Blandt andet.

I kommentarfeltet på Beautyspace sidste år dukkede der pludselig læsere op, som havde købt produkter uden indholdsmæssig korrekt INCI-liste i Normal. Det var derfor på tide for mig med et genbesøg. Ikke mindst fordi det også er et koncept, min teenagedatter af og til besøger.

”Er der ikke bare tale om en rodebutik?” lød det fra min mand, som var med. Måske havde han håbet på mere drama, fordi han havde hørt om de manglende lovkravsmæssige indholdslister. Men den del var der nu styr på. Det tætteste vi kom på et drama, var tre Elizabeth Arden deodoranter, som stod side om side med literstore shampooflasker fra L’Oréal Professional og et palleparti Ajax.

Så jo. Måske en rodebutik. Men jeg kan nu egentlig godt li’ ham den pudseløjerlige fyr på vinduerne, der snakker om at være normal, ligesom mange af varerne ser okay ud. Eksempelvis er det her, du finder The Makeup Library, som vandt Årets Rebel, da Beautyspace uddelte priser i december.

Desuden har vi brug for nogen, der gør tingene anderledes. Nogen, der disrupter lidt. Og for mange er det en slags oplevelse at gå i Normal. Men måske er der noget omkring ordentligheden, som vi kan dvæle ved? Her tænker jeg ikke på rod.

Tilbage til besøget, hvor min sympati til gengæld falder til under frysepunktet ved synet af det første markedsføringsskilt inde i butikken: ”Priser på mærkevarer, der ligner kopivarepriser”. Av. Det er ikke nogen rar association, for kopivarer er ulovlige. Næste gang bliver det måske: ”Priser så lave, at det føles som noget, du har stjålet”?. Det er ikke verdens smarteste retorik taget en ung målgruppe i betragtning.

Normal-kæden holder det ikke skjult, at de parallelimporterer. Det er ikke videre sympatisk, men dog lovligt. De neglelakker fra OPI og Essie, som jeg købte med hjem, kostede da også 25% mindre end normalt. Til gengæld endte de med at blive dyrere end normalt, fordi det var umuligt for mig at ryste konsistensen jævn, så den ikke skilte. Måske var jeg bare uheldig.

I et andet, eller i hvert fald tidligere, liv arbejdede jeg for LVMH-gruppen. Vi taler mærkevarer af en kaliber, som de gør alt for at beskytte. Når cheferne kom fra Frankrig, så husker jeg, hvordan vi forinden havde slikket gulvet, så alt skinnede og var i alliance med brand-filosofien.

Som producent og distributør kan man derfor sikkert bide sig gul og grøn af arrigskab over at have bygget noget op, som Normal så smider i rabatkurven med Ajax. Men. Det kan være de selvsamme producenter, der forlanger blankpudsede gulve, og som samtidig – når tiden for årsbonusser og for høje lagertal nærmer sig – får skibet paller afsted til de adresser i Østeuropa, som så muligvis er dem, Normal har kontakterne på. Bare et bud.

Hvis jeg i dag arbejdede hos LVMH eller hos L’Oréal Professional, så ville jeg vente med at feje gulvet før de store chef-besøg. Jeg ville i stedet fragte dem direkte fra Kastrup til Normal for at tage temperaturen og ikke mindst: Være enig om den.

HVEM EJER NORMAL: Normal-kæden er en del af Bestseller-koncernen, som har været i modvind her og her.

Hvad tænker du? Kommentarfeltet herunder vil elske at høre din mening.

20/02/2019
Jeg er muligvis stærkt påvirket
Men det er sådan, det er
25/02/2019
Sådan fungerer det på Beautyspace
Derfor nej til betalte indlæg

Kommentarer

  • Igen 1000 1000 tak fordi I deler erfaringer. Gode som dårlige. Det er guld værd for nuancerne. Jeg tror på, at vi gør hinanden klogere herinde. Så tak.

    KH Anette

    26/02/2019
  • Lotte Munk

    Har set de har EGF serum i Normal til ja 80 kr måske-ikke fra Bioeffect- NEJ TAK!
    Noget andet, har du prøvet den nye quix fix fra nuface? Har tænkt på at købe “strømmaskinen” fra Amazing Space. Men den kan man vel også køre tæt ved øjenområdet/øverst kindben så det giver effekt om øjenområdet, som jeg især er lidt træt af.

    Mvh. Lotte Munk

    23/02/2019
  • Laila

    Tror jeg smutter forbi Normal i morgen. Altid sjove ting og min pulver kaffe er markant billigere der. Bagefter et besøg v Normals nabo for at hente Vichy slow age og måske en ny eyeliner fra Nyx i Matas 200 m fra Normal. Skønt med valgmuligheder

    22/02/2019
  • Julia Venus

    Jeg har været i Normal nogle gange – men jeg får nyseflip og mine øjne løber i vand grundet de stærke kemikalie-parfumer. Ved ikke om det er rengøringsmidlerne, de billige parfumer eller cremer.
    Men forstår godt at det er blevet populært blandt prisbevidste forbrugere (der kan tåle de kradsbørstige parfumemolekyler i luften 😉

    Fedt indlæg Anette!
    Du ved jeg er fan af at du tør kradse i lakkerne og forholde dig filosofisk kritisk til skønhedsindustrien samtidig med at du gør dig umage med at velinformere os læsere.

    Ja jeg er jo efterhånden verdens kedeligste minimalistiske forbruger (skrev jeg stolt;)

    Der er vist ikke meget af det jeg vil byde min hud og mit hår man kan få i Normal.

    Men de solgte de gule miljøvenlige Vaske-æg sidst jeg var der. Det shopper jeg gerne i Normal, så prøver jeg at holde vejret på vej gennem butikken …hahahahaha 😀

    22/02/2019
  • Netty

    For mig er indkøb af hudpleje og kosmetik nøje overvejet og udvalgt. Det skal også helst give mig en følelse af velvære og lidt luksus. Det lader sig ikke gøre i Normal.
    Men det har været en fin oplevelse at købe fx rengørings- og vaskemidler i Normal.

    22/02/2019
  • Pernille S

    “Normalt” er Post Nord uhyre længe om pakke levering. 3 dage efter min ordre på månedens Beautybox var bestilt, landende den på matriklen, afleveret af en venlig mand i rød postjakke 🙂
    En brevpakke bestilt 4/2 blev først leveret i går. (Ikke fra Beauty Space) Så kan kun sige, at det “normale” har vide grænser 😉

    22/02/2019
  • Miller

    Jeg har det sådan med Normal, at jeg altid går derind, hvis jeg kommer forbi en butik – men jeg køber aldrig noget. Måske fordi, jeg ikke helt forstår det der med, at der er tandpasta lige ved siden af … ja noget, der ikke passer til.
    Det er ligesom en kæmpe bland-selv-slik-butik. Jeg går derind fordi det hele ser lækkert ud, men når jeg står foran plastikbøtterne, så kan jeg ikke bestemme mig, og synes slet ikke, det ser lækkert ud tæt på 🙂
    Nok ret normal unormal

    21/02/2019
  • M

    Jeg har været i Normal, men synes ikke jeg finder ligeså meget som alle andre fortæller de gør. Og de to gange jeg har købt noget har jeg været slemt skuffet. Især når der findes stoffer i deres som fx ikke burde være der. Og ja… så vil jeg også gerne støtte det danske marked… måske betaler jeg fx 10kr mere hist og her. Men for mig betyder faglighed og personlig betjening nu noget mere. Så apoteket har pt vundet mit hjerte.

    21/02/2019
  • Tind

    Er ret stor fan af Normal, hvor jeg iøvrigt aldrig har oplevet snavs eller rod. Vi kan ikke se bort fra, at hvis Normal ikke havde ramt plet, så eksisterede de ikke. Så kan vi så begynde at diskutere årsagen, men vi må erkende, at de er her og de forsvinder ikke om lidt, og så må det være op til de virksomheder der sov i timen at finde på noget andet at konkurrere på; eks kunne Matas begynde at ansætte kvalificeret personale

    21/02/2019
  • Gerd Hjorth-Moritzsen

    Jeg vil ærligt sige, at jeg tit handler i Normal. Det er en ok forretning. Når jeg f.eks. kan købe LÒreal `s True Match Foundation til 74.- kr i modsætning til 145,- kr i Matas, så er det klart, at jeg lægger mine penge i Normal. Vil lige påpege, at det bestemt ikke er en udgået vare. M.t.h. deres neglelakker, tror jeg, at du Anette har været uheldig.
    Jeg har aldrig været ude for noget lignende.
    I den Normal hvor jeg handler, er der altid rent og pænt og personalet meget hjælpsomme.

    21/02/2019
  • Elena

    I mit tidligere job havde vi desværre en sag med Normal, der havde købt et parti kopivarer. Det er ikke sjovt for nogen – hverken brand, Normal eller forbrugeren.

    Mht. makeup er det ofte udgående varer, der dukker op. I princippet kan mange produkter holde sig ret længe – HVIS de er blevet opbevaret korrekt. Det kan forklare konsistensen på Essie lakken.

    De store koncerner har ofte ikke en global politik for håndtering af udgående varer, der så eksporteres til Afrika eller Mellemøsten for så at blive re-eksporteret til nogle af de markeder, de kom fra. Derfor stemmer jeg også for at tage de store chefer en tur I Normal, så der kan komme en company guideline for håndtering af udgåede varer og overskudsprodukter.

    21/02/2019
  • Iben

    Også en Normal fan
    Synes at Matas er faldet godt og grundigt i søvn i deres lange (næsten) monopol tid. Først efter Sephora og Normals indtog er de langsomt begyndt at vågne op.
    Det der efter min mening burde gøre forskellen mellem en hyggelig “discount” butik som Normal og Matas og Magasin for den sags skyld er at her burde man få meget bedre ekspert service i form af ekspedienter som virkelig har forstand på det de sælger. Desværre er der meget meget langt mellem snapsene. Man burde også kunne forvente de nyeste varer fra denne sæson på hylderne. Men når det gælder kosmetik går der jo halve år inden varerne når til DK. Det synes jeg er en forældet måde at drive forretning på, især hvis man forventer at kunder (vi) vil betale skyhøje priser for luksusbrands.
    Derfor synes jeg det er både sundt og nødvendigt at der kommer nogen og rusker i de gamle (og måske lidt forstokkede) idéer. Om det så er Normal herhjemme eller Deciem på verdensplan…så er det tiltrængt at beautyindustrien kigger sig omkring med lidt friskere øjne.

    21/02/2019
  • Cecilia

    Jeg er ikke fan af normal og det er udfra erfaringer, hvor jeg har har købt flere produkter, som jeg ikke føler svarer helt til “originalvaren” (som det jo siges at være) i kvalitet. Jeg er heller ikke glad for kædebutikker mere generelt, savner den personlige betjening og en mere indbydende præsentation af varerne.

    21/02/2019
  • Rie Viola

    Jeg går ofte i Normal, når jeg kommer til en by hvor det er muligt. Syntes jeg finder mange sjove anderledes ting. Har ikke købt hudpleje, men masser af rengøring og vaske pulver. Syntes der er pænt og ordentligt. Syntes det er sundt med konkurrence :O)

    21/02/2019
  • 1000 tak for alle kommentarer og gode ord indtil nu. Det er en fornøjelse at læse. Med mange gode pointer.

    Konkurrence er godt og monopol-lignende tilstande kan være noget noget skidt. Enig (også selvom jeg kan savne Post Danmarks enevælde).

    For mig handler det på den ene side om alt det gode, der er ved demokratisering. At flere ting bliver til at få fat i for flere er jo positivt. Måden ex. Amazon har gjort meget tilgængeligt prismæssigt. Men. Der er bare også det med ordentligheden, hvor en gigant som eksempelvis Amazon er endt med ridser i lakken i en grad, så Amazon-ejede Wholefoods ikke længere smager af det samme. Når man nu ved, at en stor del af personalet er blevet/eller bliver behandlet dårligt. På samme måde som Google og FB er jammerlige i deres skattebidrag til fællesskabet i Danmark (de betaler under 1 procent).

    Det er som om, at den demokratiske side af sagen ofte har en pris. Det er nemt, hvis man står med en T-shirt til 10 kr. at gennemskue den manglende ordentlighed. Det kan være sværere at gennemskue på andre områder.

    Stor hilsen Anette

    21/02/2019
  • Christina kragh

    Hej Anette Tak for svar i tråden ang hårvask….pudsig nok modtog jeg 2 dage efter nyhedsbrev fra Gunbritt hvor der stod stik modsat af alt hvad schødt siger ang hårvask haha ikke noget at sige til vi bliver forvirret ind i mellem Gunbritt er jo ret populær og en mange ser som være “hår guden ” hun selv er jo stor fortaler for ikke at vaske hår mere end 2 gange om ugen…jeg selv kan nu godt li følelsen af nyvasket hår så jeg lytter på hårklinikkens råd kh C

    21/02/2019
  • Marie Rasmussen

    Jeg er NORMAL fan! Kort og godt …

    21/02/2019
  • Jeg synes vi skal støtte de danske leverandører, sæt de nu pludselig ikke er der mere? Så kan vi måske ikke få de nye spændende brands/produkter på hylderne, fordi det hele er ædt op af parallel import og discount priser fra de udenlandske. Jeg er ikke tilhænger og det forvrider konkurrencen.

    21/02/2019
  • Pernille Buch

    Hvad tænker du så om hjemmesiden cocopanda, der også parallelimporterer. Kan man regne med varerne har samme kvalitet, som hvis de var købt i eks Matas?

    21/02/2019
  • salli

    Hjemme hos os elsker vi Normal – i en husstand med en mand og tre kvinder skal der noget showergel, hårshampo, barberskrabere, tandpaste,deodoranter og ikke mindst bind og tamponner til og det er som regel billigst i Normal.
    Mine piger har også købt forskellige makeup paletter med navne der minder om noget vi kender, men ikke er det og der hænger pris og kvalitet fint sammen – med andre ord skal din hud ikke være sart og du skal ikke gå ud i blæsevejr for så ryger både øjenskygge og pudder i farten.
    <3
    Salli

    21/02/2019
  • Jeg skal overhovedet ikke kloge mig på hverken Normal, Matas eller lignende. Men jeg synes det er meget sundt med lidt konkurrence til Matas, da de har haft monopolignende forhold meget længe. Før i tiden var der ikke mange supertilbud i deres reklamer, det er der nu efter Normal er kommet på banen.

    Jeg synes bestemt heller ikke Normal er en rodebutik, dem jeg har været i har været superflotte. Og du har nok været uheldig, jeg har købt en del lakker (mystiske udgåede farver) og ingen problemer haft. Jeg bruger især Normal til rengøringsmidler, som jo er r-kedeligt at bruge penge på. Og så snuser jeg rundt for at se om der noget spændende.

    Rigtig go’ dag, smukke. 🙂

    21/02/2019

Kom med kvit & frit på Beautyspace-holdet

Uafhængig skønhedsformidling for dig, der vil have dokumenteret viden om hud, hvad-virker-guides og hvordan fejlkøb undgås. Kun ord der gør dig klogere - og nå ja, besked som den første, når månedens Book’n’Beautyboks udkommer.

Tak for din tilmelding - du er nu på listen! Tilføj gerne hello@beautyspace.dk til dine kontakter, så du er sikker på at mails ikke går i spam.