fbpx

Det med at huske

jurliquecomfort1

Forrige søndag lød det fra Nanna (hun er 20), som jeg har kendt, siden hun blev født: ’fortæl om din uge, Anette. Hvad har du lavet?

Og kender du det…det stod stille. Helt stille. Min uge var væk. Jeg kunne fortælle hende om den kommende uge, og alt det, jeg skulle, men ikke om den, der var gået. ’Du kan jo bare tage din highlights’, forsøgte hun pænt.

Langsomt rullede jeg tilbage, og uendelig langsomt fik vi gang i ugen, der var gået. Og det er her, man skal huske at takke sin krop, sit system og ikke mindst en Nanna for, at minde om, hvor god en idé, det er at leve langsommere. Noget, jeg også praktiserer, men af og til skal mindes om. Her er nogle af de knapper, der hjælper at trykke på:

  • Gør som generation Z

Jo sværere det er at slappe af, jo mere længes vi efter det, fortalte sociolog Eva Steensig mig til en artikel til Børsen. Vi uploader masser af symboler på de sociale medier, fra yoga-opdateringer til billeder af byboernes kogræsse-laug. Men vi taler mere om det, end vi reelt gør det, siger hun og tipper om at gøre som generation Z – altså de ca. 20-årige – der er kendt for at indlægge digitale pauser i løbet af dagen.

  • Luk af med lavendel

Lavendel er naturens mini-stesolid og samtidig det duftstof, som kan hovere med den tungest vejende dokumentation for sine afslappende egenskaber. Amerikanske læger bruger duften til at dulme nerverne hos nervøse patienter – og mulighederne er mange, da lavendel fås som alt fra pudepift til små mini roll-ons, duftlys, badeolie og som indmad i sovebriller eller aromaterapi-sprays.

  • Karbad hitter

Badet er tilbage – måske godt hjulpet af en Gwyneth Paltrow, hvis bedste skønhedstip er at afslutte dagen med et lunt bad. Som modtræk til express-spa og hurtige frokostbehandlinger er det langsommelige bad blevet den nye (gammeldags) luksus. Åh, hvor jeg ønsker mig et karbad.

  • Mental massage

Af og til henter jeg hjælp udefra, hvor kloge Sahar Mohajer (billedet) også går for at være lidt af en sjæledoktor. Sammen med ansigtsmassage, fodterapi og enzympeelinger finder hendes healende hænder altid vej til der, hvor sjælen måske også kan være lidt trykket. Uden, at det bliver hokuspokusagtigt.

  • Duft dig til fordybelse

Som filosofisk duftdesigner, ved Julia Venus alt om, hvad vi kan opnå med æteriske olier. Hun siger: ‘Vetiver giver dyb rodfæstethed og grounding, patchouli giver med moskusagtige duft beroligende styrkende, cypres understøtter evnen til at fokusere og abstrahere fra uro og endelig er der enebær, som også kaster ro af sig’.

Hvilke bremse-signaler reagerer du på, når det går for stærkt. Og hvad gør du for at trække modsat?  

 

12/10/2016
3 anbefalinger, ingen bør undvære
14/10/2016
Gave fra Grown Alchemist – i hvert fald en slags gave

Kommentarer

  • Kirsten V

    Mange tak for dit svar. 🙂

    Jeg elsker at løbe ca 8 km hver anden dag.

    Fitness er, hvor mit dovne-gen virkelig tager over. Men jeg går i fitness, dog svært at komme ind i en rytme.

    21/10/2016
  • Jeg hækler eller strikker, eller går en tur på 5 km, gerne i blæsevejr. Om vinteren ELSKER jeg mit løvefodskarbad (blære, blære!), om sommeren er det for varmt, men om vinteren er det himmelsk. Har også en større samlling af duftende skumbade. I øvrigt har jeg aldrig kunnet strikke, men satte mig for at lære det for 5 år siden, da jeg kunne mærke hvor meget ro det gav mig. Nu strikker jeg de fineste trøjer. Prøv det. Rigtig go’ weekend, smukke. 🙂

    14/10/2016
  • @Anette – altså det lyder meget hokus pokus, når man læser det… Men massagen er altså god. Jeg har ikke prøvet reel healing. Det hedder Reiki Healing og man kan se mere her: http://www.melanichristensen.dk/reiki-healing

    14/10/2016
  • HeLene

    Jeg er dårlig til det her-men du inspirerer, og du er så sej.
    I perioder når jeg at lave lidt yoga hver morgen, og så snart jeg gør det regelmæssig over lidt længere tid så bliver alt, lidt, lidt, bedre sådan overall. Det er vel for det grounder.
    Men nemt, nix.
    Tak for at skrive om det. Jeg har da også øvelser man kan gøre i løbet af dagen, som vejrtrækning mens man venter på metro, eller at føle efter, tage mikro pauser og alt det der, men det handler jo om at gøre det-regelmæssigt…

    14/10/2016
  • Mandy

    Jeg praktiserer rigtig meget kunsten “at stirre ind i væggen”. Om det er en overspringshandling fra at læse lektier, eller min hjernes måde at fortælle mig at den skal holde pause, ved jeg ikke, men det virker,- og også i mange andre sammenhæng. En vågen form for meditation velsagtens

    14/10/2016
  • Kirsten V

    Pas nu rigtig godt på dig selv søde Anette. <3

    Jeg har ofte tænkt, hvordan bære du dig dog ad, med at klare alt det du har gang i.

    Jeg er afhængig af at løbe hver anden dag. 🙂 Jeg nyder, at gå en tur efter aftensmaden, når tid. 😉
    Mit badekar skal jeg igang med at bruge!!!

    13/10/2016
  • Karina K

    Digital detox. Alle unødvendige Apps slettet, Facebook slettet fra tlf, og tlf på lydløs i primetime med ungerne. Det kan anbefales. Overvejer en tlf hvor man kun kan SMS og opkald, vores hjerner kan ikke klare alle de stimuli, der kommer hele tiden. Vi skal huske at slappe af og kede os, det er der vi tænker de store tanker og er kreative og ikke mindst lader op. Så prøv at kede dig i køen i stedet for at tjekke Facebook. 😉

    13/10/2016
  • Lisbeth M.

    Jeg benytter mig af flere ting, som virker godt for mig. Vejrtrækningsøvelser, Tromborgs olier med lavendel, pudespray og sovemasken fra Holistic Silk, men det der virker bedst, er nok at sige fra- og stå ved det 🙂

    13/10/2016
  • Anette J

    @ Anette. Jeg går til yoga og har en praksis på egen hånd. For mig er det at lave øvelser hver dag kommet helt af sig selv – min krop kan lide det.

    13/10/2016
  • Daniela

    Helt klart Baderitualer! -Helst i et karbad. Husk på at Arkimedes gjorde sin opdagelse om massefylde, mens han lå afslappet i et dejligt varmt badekar 😉 Det er for mig ikke bare renselse af kroppen, men også af sindet.

    13/10/2016
  • Christina kragh

    Jeg er vidst ikke typen der bliver stresset ikke i hovedet ihvertfald men min krop gør nok ind i mellem og så siger den fra med hold i ryggen el nakken 7-9-13 er jeg aldrig syg med snot og influenza …..PS hvor er de sovebriller fra på billedet? Karmameju??? Knus

    13/10/2016
  • Helle Steen

    Jeg går en lang tur langs stranden, hvor jeg bor.
    Jeg har det altid lidt bedre når jeg kommer hjem 🙂

    13/10/2016
  • Jeg løber en tur når hovedet bliver for fyldt! Det lyder som en kliché, men det føles altså fantastisk. For mig i hvert fald.

    13/10/2016
  • Tanya

    Jeg har oplevet det samme som Tina: seriøs kvalme i flere uger og tics ved det ene øje (det sidste er kommet tilbage, damn!). Dét blev jeg heldigvis så forskrækket over at jeg trak stikket ift. sociale aftaler. Jeg kunne ikke stemple ud på arbejdet og heller ikke ift. familien, men aftenaftaler er nu frasorteret medmindre de har med arbejde at gøre. Bare det at sige det til veninderne hjalp. Og fordi jeg arbejder så hårdt, indlægger jeg nu næsten hver fredag en lille luksusoplevelse. I morgen er det en af de store, for der skal jeg ind til CompleteMe 🙂
    Rigtig god efterårsferie, og pas på jer selv, alle sammen!

    13/10/2016
  • Tina

    Sikke du har ret… i dag måtte jeg ligge mig med kvalme, synsbesvær og hovedpine… så ved jeg at jeg har glemt at mærke mig selv og slappe af. Jeg har glemt at leve i nuet i de sidste uger og det kunne mærkes.

    13/10/2016
  • Helle Rick

    Er vejret til det, går jeg i gang med havearbejde. Det får mig til at slappe af og lade tankerne flyde. Jeg er blevet bedre til at lade PC/mobil ligge og tage strikketøjet frem.Golfspillet hjælper mig også tilbage på rette spor. Jeg savner også mit badekar fra den tidligere adresse. Jeg kan godt tage et bad før sengetid og høre lidt stille musik og bare nyde at have tid til mig selv.
    Når man er ramt på korttidshukommelsen er det tegn på at det går for stærkt, og man må lige geare lidt ned. Pas på dig selv Anette.

    13/10/2016
  • Anette J

    Yoga hver eneste dag og lavendel er et hit. Sæben med lavendel fra Dr. Bronner er også god. Og så en balm med lavendel til at smøre under næsen ved sengetid.

    Og højt på min ønskeseddel står også et badekar. – Jeg går håber på, at jeg vinder et badekar her hos dig, Anette.

    13/10/2016
  • Jeg er begyndt, at gå til healing-massage. Altså, først troede jeg det bare var sådan lidt hokus-pokus, men det er rigtig godt for mig. Bedre end almindelig massage. Kan ikke rigtig forklare hvorfor…
    Jeg har desuden badekar (dog siddebadekar) og brugte det ofte før i tiden. Nu synes jeg, at jeg sjældent har tid til det. Det må helt klart være noget jeg tager op igen 🙂
    Kh. Birgitte

    13/10/2016
  • Susanne Jensen

    Elsker Sahar :o)
    Hun SKAL opleves…
    Jeg siger altid at jeg er klar til at sove når jeg går derfra – så afslappet er jeg.

    13/10/2016
  • MaleneL

    Når jeg opdager, min vejrtrækning ikke når længere end til midt på halsen, så ved jeg, at jeg skal geare ned. Vejrtrækningsøvelser bruger jeg dagligt, tror jeg.
    Desuden kan jeg slet ikke undvære at strikke efterhånden. Det er en dejlig langsommelig proces og man kan fx vælge garn i de farver, som passer til ens stemning osv. (Men når strikketøjet driller, kan jeg godt få lyst til at flytte ind i spa med lavendel og massage)

    13/10/2016
  • MissT

    Ok, rodet indlæg. Men håber Pointen er klar;-)

    13/10/2016
  • MissT

    Jeg under mig det alt for sjældent, men en dejlig spaoplevelse, som hverken behøver koste en bondegård eller være en hel weekend. Undskyldninger er mange: for lidt tid, for langt væk, for dyrt. Men det er jo dårlige undskyldninger alle sammen. Man kan få gode, billige spaoplevelse tæt på næsten uanset hvor man bor. Har for nyligt begyndt at gå i den lokale svømmers wellnessafdeling, hvor de har saunagus som et fast indslag hver dag, og en gang om ugen en wellnessaften. Der er INTET, som kan få lige præcis mig ned i gear bedre end det: varme og dejlige afslappende musik og æteriske olie. Simply heaven! Du må prøve det, Anette. Hvis du er til varme altså…for varmt bliver det.

    13/10/2016