fbpx

Jeg burde være vild med den

Vi taler om den hypede creme fra Augustinus Bader (udtales Bah-der). Den, der på en måde vil være hudens BH. I hvert fald er der alt fra elasticitet, rødme, pore-størrelse, rynker og pigmentering i spil. Positivt forstås.

Opskriften på Augustinus Baders giv-mig-ungdommen-tilbage ansigtscreme er en blanding af tysk forskerhjerne og gode kontakter. Den kalder sig selv for revolutionær med 20 års forskning i bagagen, og det skorter ikke på på folk med millionmange følgere, der melder tilbage, at de føler, de har dyppet huden i noget, der minder om en ønskebrønd af ungdomseliksir. Ligesom der er foretaget såkaldt kliniske undersøgelser, hvor testpersonerne svarer særdeles positivt på hvad-synes-du-selv-spørgsmålene.

Alligevel er det en mildest taget blandet fornøjelse.

Først det, der er godt:

  1. Wauw for en baggrund! Med lige dele tysk ordnung muss sein, god hudplejefornuft og en hemmelig Maggi-terning minder Bader-historien til forveksling om den, hudplejeproducenten La Mer lever af (en ikonisk tangbouillon, der hævdes at hele brandsårshud, opfundet af NASA-medarbejderen Max Huber). Men i modsætning til La Mers ophav, så er professor Augustinus Baders gøren og laden fuldt tilgængelig. Som øverst ansvarlig for stamcelleforskning på Leipzig universitetet i Tyskland er han forfatter til 180 publicerede videnskabelige artikler. Med andre ord: Mandens baggrund er tung og interessant.
  2. Cremen fås i to versioner. En almindelig og en ekstra rig (altså med flere fedtstoffer), og det er fornuftigt.
  3. Et andet gevaldigt plus er det konkrete indhold: en anelse A-vitamin (dog i kun den ene, ikke i The Rich udgaven af uforståelig grund), squalane, arganolie, sheasmør, peptider, E-vitamin og en beskyttende antioxidant med særstatus: superoxide dismutase. Alt sammen noget, der vil huden det bedste.
  4. Konsistensen, som er ikke-fedtende silkeagtig og uden duft, som jeg ved er afgørende for mange.
  5. Den luftfri beholder med hygiejnisk pumpe er også en fordel.

Og så til det, der er mærkeligt, tyndt og faktisk irriterende:

  1. Smag og behag, I know. Men det spøjse udseende emmer for mig af bedaget Dubai-luksus.
  2. Den tynde markedsføringsagtige suppe omkring TFC-8. Nøglen til cremens lovede effekt har Bader døbt TFC-8 (Trigger Factor Complex), hvilket dækker over en datakode, der angiveligt kan kommunikere med huden og få den til at rette ind. Med hans egne ord er der tale om en genopladning, som vil bidrage til mere glød og mindre ballade. Men hvor er den videnskabelige dokumentation?
  3. Ifølge Bader bliver huden fikset, så du ikke jævnligt behøver at bruge cremen efterfølgende:
    “Our skincare products are not a temporary fix. The innovation is the ability to support your skin to fix itself, meaning you will retain any improvements to your skin even if you’re unable to use regularly.”
    For mig vil det svare til at blive introduceret til en tandbørste så god, at du kun behøver at bruge den en gang om måneden. Det går ikke. Og igen savner jeg dokumentation for sådan en påstået turn around, langtidsvirkende effekt.
  4. Endelig er der prisen på 1800 kr. Og jo, det er vitterlig en god fugtmættende creme. Men til 1800 kroner? Måske er det bare mig, der ikke forstår hemmelige, langtidssimrende koder, men det ville hjælpe gevaldigt på forståelsen, hvis de blev serveret med en mere solid dokumentation. Og den forventer man fra en videnskabsmand som Bader.

HVAD JEG VILLE GØRE: Hvis jeg var Bader og havde den bagage, den overbevisning, de muskler og den angiveligt vilde Maggi-terning, så ville jeg få mit produkt dokumenteret, som var det et lægemiddel. Ikke, så du skulle have recept for at købe. Men så det havde et solidt bagkatalog af videnskabelig dokumentation, der kunne forklare prisen.

TIL DISKUSSION: Jeg er med på, at lækkerhed kan koste. For hvem kan vægte synet af noget pænt på ens badeværelseshylde? Det der føles godt hele vejen rundt, er også tit det, vi får brugt. Heldigvis er man herre over egen hud, og lad mig i den forbindelse vise dig et godt (men mindre pænt) produkt, jeg ofte har købt i USA. På grund af en virkelig fin INCI (jeg lever med dimithiconen pga. indholdet af SPF) med alt fra ceramider til niacinamid og hyaluronsyre. Men ak, vi bliver klogere, for den indeholder et af tidens 3 omdiskuterede solfiltre (man taler om de 3 mindre heldige o’er: oxybenzone, octinoxate og octocrylene). Mit bud er, at filtret bliver skiftet ud.

@beautyspace på INSTAGRAM … skal vi ikke tage en konkurrence? Måske gå all in og også gøre det på bloggens FB.

Foto Jens Peter Engedal, redigeret af journalist Anneline Højrup

18/05/2020
Spørgsmål fra en fugtfattig
Svaret ligger i det menukort, jeg finder bedst
20/05/2020
Hey, jeg er her også!
Men det overser folk ved duften af de to her

Kommentarer

  • Susanne Krüger

    Hvor er det dog befriende, at læse dine skønne indlæg. Du virker simpelthen så troværdig. Dét er der brug for i denne verden, hvor skønhedsprodukter kan være en jungle. Tak for dig og din ærlige meninger. Keep up!

    20/05/2020
  • Ditte H

    Selv om jeg aldrig ville betale såå mange penge for én creme, så er jeg lykkelig for din anmeldelse!! For ligesom andre har jeg også kun set anmeldelser fra influencere, der nærmest ikke kan få armene ned over det mærke! Dig, Kenneth og Kenny er de mest troværdige og pålidelige mennesker indenfor jeres fag, og jeg er vild med jeres anmeldelser (der er pålidelige), tips og tricks – TAK FOR JER!

    20/05/2020
  • ls

    Nøj hvor kunne jeg også godt tænke mig din mening om Vintners daughter..

    20/05/2020
  • Helle

    Nyder at læse dine daglige gode indlæg. Vil du trods et anderledes udseende og SPf25 tro, at denne version er ligeså god: https://www.cocooncenter.co.uk/cerave-facial-moisturising-lotion-spf-25-52ml/36379.html Har handlet på denne side flere gange, fx er Bioderma væsentligt billigere end i DK.

    20/05/2020
  • Hanne I

    Hvor er det godt at du findes! Og at du påtager dig at spare os andre for så meget

    19/05/2020
  • Elisabeth

    “….bedaget Dubai luksus” Amen Anette, hvor er det sjovt.

    Håber virkelig konkurrencen bliver tilgængelig her… Efter tre måneders undervisning af mine gymnasieelever bag en F…. skærm trænger jeg til at håbe på at vinde noget. Der ikke foregår på FB og IG. Som jeg ikke er på.

    Hav en god aften.

    19/05/2020
  • Miller

    Jeg har kun set markedsføring for Augustinus Bader hos *influencere*, der roser den til skyerne i deres glitrede univers af luksus. Så der er mange grunde til, at den aldrig fik chancen hos mig. Men måske er der også flere penge i de glitrede følgere 🙂
    Ps. Er halvt igennem “seriøst bedre hud” og har allerede købt ind for mindst hvad en AB creme koster. Kan.ikke.stoppe.mig.selv

    19/05/2020
  • Ann Færch Jeppesen

    Konkurrence jaaaaaaaa

    19/05/2020
  • Kis

    Kære Anette – skønt du ikke bare lader dig imponere og rive med af stjerner og mange følgere. Det oser langt væk af betalt markedsføring. Hvad laver en forsker som Bader her – og resultaterne holder også når man ikke bruger produktet – så er 1800 kr jo billigt hvis produktet gør noget godt, men hvad nu hvis det ikke gør? Det er bare for meget. Da kan man da få meget andet nyttigt pynt til badeværelset.

    19/05/2020
  • Britt

    Jeg er så vild med at du bare tør gå i flæsket på et navngivet produkt!
    Det er jo fuldstændig omkostningsfrit at påstå hvad som helst, når det gælder kosmetisk creme.
    Personligt er jeg bedøvende ligeglad med emballagens udseende – bare den er hygiejnisk og praktisk, står alligevel i et skab. Der imod er jeg villig til at betale ret meget hvis produktet virker! Og det er nemlig fuldstændig rigtigt at det er meget let for en erfaren videnskabsmand at dokumentere sine fund (er selv gift med en, om end i en noget anden branche) og hvis en creme virkelig kan noget særligt, vil det ikke engang være særlig dyrt at teste.
    Ps. Har aldrig prøvet La Mer. Kender kun folk der er blevet skuffede over produkterne…

    19/05/2020
  • Christina Kragh

    Hej Anette skal du have tilbagemelding på de sol produkter jeg modtog i gave,? Jeg kan ikke huske om det vare til test el hvad planen var <3

    19/05/2020
  • Eva B

    Helt færdig over dit rammende udtryk: “bedaget Dubai-luksus…” !! Hahaha!! Og hvor er det rigtigt. Jeg må skamfuldt indrømme, at emballagen absolut betyder en del for mig, og jeg er aldeles snobbet omkring hvad folk ser på min badeværelseshylde. Det behøves ikke være dyrt, men det skal cool, pænt designet, og indholdets effekt skal være dokumenteret. Det er der masser af mærker, der lever op til; fx. Nilens Jord, Pestle & Mortar, The Ordinary etc. Jeg vil heller ikke have noget stående, der kunne give det indtryk, at jeg falder for varm luft; eller med andre ord en overdådig emballage. Den sag der; den ligner et levn fra Kleopatras hylde og er ifht. mine kriterier dømt ude.
    NB. Det er den anden for så vidt osse!!

    19/05/2020
  • Mette

    CeraVe cremen indeholder solfitret octocrylene, som er problematisk ift. allergi. Jeg har set min voksne datters hud i udbrud pga. denne ingrediens, lægen troede først det var herpes. Det var ikke skønt! Så den undgår jeg altid konsekvent.

    19/05/2020
  • Hilde

    CeraVe har vi også i Norge, og nå tester jeg rens, dag og nattkremen. Det er gode og lette kremer. Per nå bruker jeg på morgenen Pestle & Mortar mist, Dermalogica c vitamin Serum og deretter CeraVe dag/solkremen.
    På kvelden bruker jeg CeraVe rensen, pestle & mortar misten, Environ Avst1 og CeraVe nattkrem. Alt dette fungerer ganske bra, men føler likevel at jeg mangler litt glød, og jeg blir ofte rød i huden. Er det noe jeg bør supplere med eller bytte ut? Kan et niancinamid serum inn her en plass?

    19/05/2020
  • Jette B

    Aldrig til 1800 kr, det er langt over mit budget.

    19/05/2020
  • Kitta

    Kære Annette,
    Interessant læsning…har kigget på det her G-Beauty der også stormer frem. Jeg er faldet for et andet mærke fra Tyskland, Royal Fern, det er udviklet af Dr. Timm Golueke (grøn kombineret med teknologi). Kunne være et spændende tema G-Beauty på et tidspunkt. Det er heller ikke billigt…syntes det virker og min hud er blevet pænere og der er kommet mere glød. Jeg er glad for begejstret.

    19/05/2020
  • Nanna Rosing Romanowski

    Jeg vil personligt ALDRIG købe en så dyr creme. Jeg forstår ikke hvad meningen er med, at en creme skal være så dyr? Ej heller at folk vil bruge så mange penge på det. Kommer heller aldrig til, at have noget stående fra La Mer, jeg er for nærig. Og fordi jeg ved jeg kan få en creme til en helt anden penge, der virker med gode INGRIDIENSER og stadig er pæn på hylden.

    19/05/2020
  • Anne - Sofie A

    Gir’ dig helt ret, vanvittigt lever overhovedet ikke op til prisen.
    Har du haft’ fingrene ‘ i Vintners daughter serum/olie, her er prisen 1500kr.
    Alle siger den er super, hva’ siger du?

    19/05/2020
  • Mariannegylding

    Ja køn er den ikke, den amerikanske version. Men pyt, bare det virker. Og hvor bruger du den så henne Anette? Som alm dagcreme, eller før, undren, inden noget andet?
    Forstår jeg dit skriv rigtigt, at du ikke mener La Mer er prisen værd? At Max Huber måske er “varm luft”
    Jeg har aldrig nærmet mig La Mer, der er for dyrt, og synes det virker enormt snobbet når man ser deres stand i magasin. Der er ikke meget kundepleje.

    19/05/2020
  • Sanne

    Enig, flasken kunne godt være mere luksusbetonet til den pris. SÅ klog en mand, burde have valgt en klogere markedsføring, jeg er også enig i at effekten burde dokumenteres på seriøs vis.

    19/05/2020
  • Caroline Bjerring

    Lige nøjagtig sådan har jeg det også med den. Efter at 2 kunder nu har brugt den i 1/2 år og vi ikke ser nogen umiddelbar virkning/forbedring, må jeg konstatere at pengene kan bruges anderledes og bedre

    19/05/2020

Skriv en kommentar

Din mailadresse vil ikke blive publiceret. Udfyld venligst felterne med *