Derfor er det her big beauty business

summerfridays

45186819_1910377049053703_8364279346730369024_n45249898_1102352549927940_7698299939696148480_n

Du vil få en bullionterning af fænomener (klar til at plukke i og bruge) fra Los Angeles, som er den summende hvepserede, der er længst fremme, når det gælder kreativitet og bemærkelsesværdige indtryk på skønhedsfronten. Først to ting, folk flokkes om:

I seng med fjenden-brands

Eksemplet er tudsegammelt: Et skønhedsmærke hopper den hurtige vej i høet med en Instagram-stjerne som eksempelvis, da Estée Lauder købte sig adgang til Kendall Jenner mange følgere. Det kan give varme for en stund. Spørgsmålet er, hvor længe den stund er. For de såkaldte influencers begynder at lave deres egne mærker (hej Glossier, hej Summer Fridays.) Sidstnævnte er en fuldstændig vild historie med et enkelt produkt (nu to) sammen med en dedikeret læserskare, der på forhånd elskede bloggeren Marianna Hewitt. Og vupti blev det et topsælgende produkt på Sephoras hylder. Tidligere sociale venner kan ende rivaliserende, men ikke jo nødvendigvis negativt.

Summer Fridays har gjort det kløgtigt. Den blå maske har ramt en tone og noget (så folk stod i kø) med en blanding af overvejende sheasmør og niacinmid. Ingen silikone, ingen vaselineagtige mineralolier.

Modsvaret til de såkaldte influencer brands er kravet om eksperter. Vi ser 1): kemikere forlade store kendte koncerner for at starte op selv, ligesom vi ser 2): mærker á la eksempelvis MD Perricone fokusere på netop kemikerne bag produkterne (i annoncer som erstatning for  perfekte modeller). Succes-opskriften på både nummer et og to er dels gennemsigtighed, og dels at de smider slipset, så det er til at forstå, når de taler.

Nogen har knækket koden til beauty-retail IRL

45208117_353791081833525_6032192674293874688_n

45232461_346257499266606_2499560873375301632_n

Jeg rystede på hovedet, da sociolog Eva Steensig første gang fortalte mig, at mange skønhedsforretninger ikke har forstået, at de skal sætte kunderne i midten af butikken. I årevis har produkterne haft hovedrollen på hylderne (ja hvad ellers?, tænker du måske). Men det fungerer ikke, for mennesker vil have mennesker. Også på hylderne-agtigt. Her er et par scener fra LA:

Skønhedsdestinationen Violet Grey er indrettet som en eksklusiv dagligstue (se med under LA BEAUTY på @beautyspace): Smagfuldt og med folk, der flyder stille rundt og måske sipper kaffe i sofaen. Produkterne er håndplukket fra 120 mærker, der kun står fremme næsten showroom-agtigt. Samme system ses hos teenagefavoritten Glossier.

Stormagasin som dinosaurus?

”Kan du vise mig vej til Bloomingdales”?, spurgte jeg en ung kvinde i LA. “Åh undskyld, men jeg har ikke været i et stormagasin, siden jeg var barn”, svarede hun.

Hos både Macys og Bloomingdales ser det da også mest af alt velkendt ud med en kundestol hist og pist (hvem tør mon sætte sig?) blandt diske, der bliver pudset blanke under perfekte reklamelyskasser.

Hos Blue Mercury, Cap Beauty og også i Sephora (som af uvisse grunde er langt foran i USA) er intet perfekt, bare levende. Det første du støder på, er et ’skinlab’ ved indgangen med plads til tolv personer, der kan smøre løs. Dernæst et live makeup-kursus ned gennem butikken, hvor underviserne bærer mikrofoner, så alle kan være med, uanset om man har plads eller ej.  Og endelig er der tema-barer med alt fra svarmpe til fugtmætning og særlige sektioner med ’scouted by Sephora’.

På IG (@beautyspace stories) er der mere mht. konkrete produkter.

PS: KL. 8.00 TIRSDAG MORGEN kommer november måneds Book’n Beautybox. Denne gang afslører jeg kun, at indholdet er fra Sisley, Nilens Jord, Dermalogica og La Roche-Posay. Alle detaljer går ud via nyhedsbrevet her.

02/11/2018
Frisk efter en lang tur? Her er 5 uundværligheder
Det er ikke glamourøst at rejse, men der er noget, der gør en reel...
06/11/2018
Du spurgte. Hudlæge Howard Murad svarer
Cocktaileffekten, der giver pænere hud

Kommentarer

  • Pernille S

    Skønt billede af dig, Anette 😉

    07/11/2018
  • Tita Andersen

    Hej Anette.

    Er der nogle uddannelser indenfor skønhed/hudpleje du kan anbefale?

    06/11/2018
  • Anette Kristine Poulsen

    @ Andreas, tak for dine ord. Jeg synes den er fin, og jeg synes faktisk en flydende er nemmere at styre end en pudret. Men jeg bliver nok altid den store highlight-bruger.

    Stor hilsen Anette

    06/11/2018
  • Andreas

    Super spændende læsning! Jeg SUGER det til mig 🙂

    Og nu hvor den har været på prøve i LA, hvad synes du så om den nye flydende highlighter fra Max Factor?

    06/11/2018
  • Gurli Nielsen

    Elefant serum hvor kan den købes og hvad gør den

    06/11/2018
  • Anette Kristine Poulsen

    @ Eva B, jeg forstår din frustration. Du er ikke alene…jeg tror mange skønhedsmærker fægter lidt i blinde, fordi de mange nye kanaler kan være svært gennemskuelige. Dr. Perricone kører pt. dobbeltsidede annoncer med kemikerne bag (på skrift). Virkelig godt tænkt i forhold til tillid.

    @ Anette Ninon, smiler stort…jeg kunne SE, hvordan det ville føles. Egentlig ikke pga. snobberi, men mere fordi man kan føle sig som den i midten af rundkredsen.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2018
  • Anette Kristine Poulsen

    @ Nina, Den ER virkelig fin. De har ramt en bemærkelsesværdig fugt og fedtmættende konsistens, og så er indholdet godt.

    @ Anja, du kan se dem lige nu på @beautyspace stories.

    @ Sanne, jeg er skam hjemme, men tak. Og ja, jeg skal nok vende tilbage til LIP LAB.

    Stor hilsen Anette

    05/11/2018
  • Sine

    Vil meget gerne høre mere om maskerne fra SummerFridays – er de min lige så gode, som hypen siger?

    05/11/2018
  • Anette Ninon

    Du skriver hvem tør mon sætte sig i stolen.
    Kom omgående til at tænke på snobberiet, i visse stormagasiner. Der blev sendt en film om Rosa fra Fløng, der blev ansat i et stormagasin, det viste meget godt hvordan det var.
    Kan stadig opleves.

    05/11/2018
  • Eva B

    Så er jeg til tyngde og kemikerkonceptet. Jeg kan ikke holde reality-delen af influencer-bølgen ud. Så een af Pudderdåserne tale om profiler med mange følgere som simpelthen er tilkøbt eller tilbyttet, den anden dag i TV. Jeg nåede desværre ikke at se det fra start. Men hvor jeg forstår hendes indignation, når man selv har arbejdet sig op fordi man ved noget, og har lagt tusindvis af timer bag den viden. Pudderdåserne og hende bag Glossier er i dag superdygtige influenzers, og Glossier produkterne er jeg selv rettet pjattet med. Problemet er bare, at det er så uigennemskueligt hvad der er skidt og kanel. Selv DBA har hooket op med realitystars, hvilket forvirrer mig totalt. Hvem ved noget og hvem er bare et ‘pretty face’, som ligesom alle os følgere her fx. ved en lille smule om beautyprodukter, men thats it?

    05/11/2018
  • Blev straks forelsket i LipLab, kommer der mere om det? Nyd det nu, over there, smukke. 🙂

    05/11/2018
  • Anja

    Hej Anette,

    Har du ellers nogle must-buys ved rejse i USA?

    05/11/2018
  • Nina

    Har læst lidt om Jet Lag masken og er lidt nysgerrig. Har du fået testet den af Anette?

    05/11/2018

Bliv en

Beautyspace-insider

 

Få evidensbaseret lige-ud-af-landevejen skønhedssnak. Hvad virker, hvad gør ikke.

Det koster intet at abonnere på BEAUTSPACE, hvor du hver uge får tre til fire aktuelle artikler, adgang til mine bøger og foredrag med rabat og nåja, du er den første, der får besked, når månedens BEAUTYSPACE BOKS udkommer.

Tak for din tilmelding - du er nu på listen! Tilføj gerne hello@beautyspace.dk til dine kontakter, så du er sikker på at mails ikke går i spam.