Kræv mere sandhed, mindre overflade

Vi vil have mere sandhed og mindre overflade.

Eller skåret helt ind til benet: Vi vil have holdninger. Aktivisme måske ligefrem. Vi er tiltrukket af dem, der VIL os noget. Især når det gælder noget så personligt, som det vi smører i ansigtet og vasker vores hår i.

Det er ikke nok for noget brand bare at ville sælge noget til os. Vi vil have hjælp. Eller vi vil blive klogere.

Overordnet er der tre vigtigste emner, som optager os:

  • Vores egen sundhed (og herunder skønhed)
  • Klodens ve og vel (bæredygtighed)
  • Gennemskuelighed (for at sikre sig ordentlighed)

Mærkeloyalitet er i frit fald, og det er der sådan set ikke noget nyt i. Det nye er, at vi stenhårdt og i meget meget højere grad vil vælge de brands, som interesserer sig for det, vi er optagede af. Eller endnu bedre: Som gør noget aktivt. Og som rækker ud over det kommercielle aspekt. Vi kan godt gennemskue intentioner. Eller mangel på samme.

Kan du genkende det?

Lad os tage et par eksempler:

APOTEKET er foran på point, fordi de har succes med at give os en reel følelse af, at hjælp kommer før salg. Jeg tror, det er de færreste, der går på apoteket og tænker åhh-de-vil-nok-prøve-at-sælge-mig-en-masse. La Roche-Posay er et godt eksempel på et brand, som har udviklet flere hjælpende gadgets, der rækker ud over deres egne salgshylder. Bl.a. sidste års sol-plaster og den nye spotscan.

GENNEMSKUELIGHED: Hvis du samler ordene disruption, gennemsigtighed og demokratisering, så har du essensen af The Ordinary. Udover solid hudpleje prissat så alle kan være med, tilbyder de også en tur på skolebænken i alt fra ingrediens-lære til en konkret guide udi, hvordan du tester, om du kan tåle nye produkter.

HUDKÆRLIGE INGREDIENSER sammen med hensyntagen til klodens ve og vel gør Rudolph Care til et præmieeksempel på, hvordan det kan lade sig at gøre at arbejde på to niveauer. Ingredienserne er velvalgte indenfor deres felt, ligesom større gennemskuelighed er sikret via certificeringer. De gør kloden godt ved at arrangere alt fra fælles affaldsindsamling til aktiv deltagelse i FNs 17 verdensmål, når det gælder bæredygtighed.

NÆSTE STEP bliver såkaldte demanding brands, som omvendt tør forlange noget af sine kunder.

Dine bud på aktivist-mærker? The Body Shop hører også med i puljen. Og mht. hvem der ikke leverer, så er det jo meget enkelt. Det er dem, der ikke VIL dig noget. Dem, der udelukkende tager dig for pengenes skyld.

VIL DU HAVE FAT I DEN NYE ARPIL-BEAUTYBOX, så foregår det her.

 

, , , ,
11 comments to “Kræv mere sandhed, mindre overflade”
  1. 1000 tak for indspark. Et par svar på konkrete spørgsmål:

    @ Leafysmoothie, vil du prøve at sende mig de to links, du nævner. Både for og imod. Jeg har en session i næste uge, hvor jeg kan tage det med. Hvor der både er kemikere, hudlæger osv. Det er nyt for mig.

    @ Christina Kragh, hvordan ser INCI ud?

    @ Viola, nej heldigvis.

    Stor hilsen Anette

  2. Det rigtig AJ jeg har også prøvet at klikke ind på instagram nogen gange hvor der er blevet skrevet at man skulle se hvad der var af spændende indlæg. Men det kan man ikke hvis man ikke har en instagram konto.. Så læser flittigt med her..

  3. Hej Anette.
    Er der silicone i den serum fra Avene som er med i April måned Book’n Beauty box?

  4. Hej Anette den nye kollagen Nat crem fra Algenist??? Kan den anbefales kh c

  5. jeg ved ikke hvad butikkerne vil forlange ,det må jeg vente på men forlanger de for meget kan man jo altid handle et andet sted.

  6. Hej Anette! Tak for dine skønne, oplysende indlæg, som jeg dagligt klikker ind på med stor glæde. Jeg stemmer i med Elisabeth og Karolina om, at det ville være så herligt at kunne kigge med på de spændende ting du lægger op, selvom man ikke har profiler på diverse sociale medier. Og du ved det sikkert også, men ikke-Instagrambrugere kan ikke se stories, dog kan man se de almindelige posts med billeder og video der lægges op.

  7. Hej Anette.. Jeg hopper også med på vognen med ikke instagram Facebook ovs profil.. Også selvom jeg køber alligevel.. Men kunne også ære rart at se smugkik

  8. Kære Anette.
    Jeg er ikke på instragram. Eller facebook, tinder, Snapchat eller noget andet. Fordi jeg vil enkelhed. Og når jeg vælger det til-kan jeg faktisk ikke se dine smugkig på boxen… øv.

    Jeg køber den helt sikkert alligevel.

  9. Åh, jo jeg kan sagtens genkende det du giver udtryk for! Klapper i mine små hænder. Anette du formår at sætte ord på præcis hvad jeg tænker!
    Godt skrevet og godt brølt! 🙂

  10. Jeg har spurt følgende under indlæg om hudplejepyramiden og tillader mig at gentage det her, håber det er okay? 😉 <3
    Een ting jeg undrer, for os som kan lide det hele til huden + ekstra skud espresso og karamelsovs på toppen… Hvad er din holdning om c-vitamin eller syre tilsammen med peptider?
    Fordi nu begynder man at høre flere steder at de ikke skal bruges sammen (blandt andet hos the ordinary)… noget med en kemisk reaktion, ravage af nogen art. Jeg kan ikke overskue det, hvad siger du?
    Andre steder står det fx at c-vitamin og peptider er samarbejdspartnere og forstærker hinanden og mange produkter er jo blandinger. Min egen erfaring er at det tilsyneladende går godt, men tænk hvis der er noget usynlig ballade der ikke er godt for min hud i det lange løb. More is more… or…. not?

Comments are closed.

Følg på Instagram