fbpx

Hvad er værre end at blive forladt?

Hvis du prioriterer ansigtsbehandlinger, lejlighedsvis har brug for professionelle øjne på din hud, eller selv er behandler, så husker du måske den tidligere glødende debat. Foranlediget af en behandling, der gik galt.

Til indlægget i forgårs skrev Beautyspace-læser Elisabeth i kommentarfeltet, at hun havde oplevet noget, der var værre end at blive hængt til tørre alene i selskab med en maske. Nemlig at blive prakket for meget på. Ligefrem at blive opfordret til at skifte alt ud og erstatte med det, den pågældende behandler solgte.

Det er ikke sjovt.

Respekt her for den tilgang The Glow Inst. på et tidspunkt fortalte mig om. Indehaveren  overvejede at stoppe produktsalg for netop ikke at ende i ovennævnte situation. Fordi hun følte, at mersalg kunne spænde ben for tilliden.

I virkeligheden tror jeg, at det er de færreste, der vil sælges til. Men vi vil dødpine gerne hjælpes. Og vi er indstillet på, at hjælp kan koste.

Der er flere nuancer, fordi det jo med huden er hjemmeplejen, som for alvor batter. Du kan gå til nok så mange behandlinger, men hvis det halter med den daglige rutine, så svarer det til at gå til tandlæge to gange om året og droppe tandbørstning indimellem.

Dertil kommer, at en behandler kan være verdens bedste til at give dig anbefalinger til netop din hud. Og jeg synes, det er ekstra sagligt, når anbefalingen er ingrediensbaseret, såsom ”du har brug for mere fugt. Kig efter eksempelvis hyaluronsyre eller glycerin i din creme eller dit serum”.

Nogle gange ved man, hvad man har brug for. Hvis ikke, så er sampling-metoden fra Heyday måske til inspiration. Endelig har vi selv et ansvar. Som eksempelvis (uanset om det er i Matas, Magasin eller hos en behandler) at svare sådan her, knivskarpt og venligt, på et salgsfremstød, der ikke matcher ens økonomi:

“Den creme fra dit mærke er desværre uden for mit hudplejebudget. Kan du anbefale noget andet? Hvilke ingredienser er der i den, som vil gavne min hud?”

Selvom hun eller han ikke får solgt noget, så får behandleren en glad kunde, fordi der er blevet videregivet et brugbart råd.

PS: MULIGVIS ses vi til foredraget og eventen i Aalborg i morgen. Hos en behandler.

Redigeret af journalist Anneline Højrup.

@beautyspace på Instagram

28/10/2019
Muligvis den perfekte ansigtsbehandling
På grund af forspillet, men især efterspillet
01/11/2019
Clean up time – og mærker, der dør…….
Det er DIG, der bliver talt til

Kommentarer

  • Sofia Y

    Hej:) Jeg har et spørgsmål til dig mht krops pleje! Hver gang især efter bad døjer jeg med meget meget tør hud og min hud føles stivt jeg har prøvet diverse cremer ud held og brugt en formue på det.
    Har du noget lækkert godt og effektiv mod tør hud du kunne anbefale
    Kærlig hilsen
    Sofia
    Ps: derfor er jeg ikke glad for vinteren

    02/11/2019
  • Sanne

    Kære Anette
    Den ipl behandling du viste på insta, kan du skrive mere om den. Og er det noget du selv vil prøve og hvad er prisen

    Kh Sanne

    01/11/2019
  • Tine Ryom

    Super god pointe. Og desværre noget beauty-branchen altid har kæmpet med. Men jo fordi behandlere generelt ikke har lært hvordan man rådgiver, mange sælger i stedet. Det er lige præcis en af de mange grunde til at jeg holder kurser for behandlere. At få behandleren til aldrig at glemme kunden skal være i centrum og IKKE behandlingen, behandleren eller produkterne. Lad os få mere debat om lige netop de vinkler kunderne kan savne. Tak for dig, Anette 🙂

    31/10/2019
  • Sanne

    Som sædvanligt super præcist, Anette. Jeg oplever det hver gang, ikke at jeg render til specielt mange behandlinger, men det irriterer mig. Det starter med at de spørger hvad man bruger. Hertil plejer jeg at svare “lidt af hvert”, hvilket er sandt, for jeg elsker at skifte. Sidste gang var en test, der sagde jeg Ole Henriksen, fordi jeg tænkte at ingen da kunne sige noget grimt om hans produkter, men der tog jeg fejl – og så er det det bliver useriøst, og jeg ikke køber noget som helst. Rigtig go’ dag, smukke. 🙂

    31/10/2019
  • Eva Scott

    Spot on. Som behandler har jeg af samme grund forskellige brands i min klinik, så der er til ethvert budget. Det er alle udvalgte brands, som jeg kan stå indefor, afh. kvalitet, inhold og effektivitet. Jeg anbefaler altid – hvis kunden spørger til produkter – at man IKKE skal skifte alt ud fra badeværelseshylden på en gang, sålænge det ikke direkte er skadeligt for kundens hud. Man kan derimod skifte et produkt ud af gangen, som passer til hudtilstand og behov og budget.
    Det er lidt af en balancegang nogle gange, synes jeg som behandler, for ens fokus er jo på at hjælpe kunden til bedre hud, og det er jo en kombination af klinikbehandling OG rigtig hjemmepleje, men man skal aldrig forsøge at presse til køb. Kan godt forstå folk ikke kommer igen, hvis dette sker

    31/10/2019
  • solveig bek

    Hej Anette

    Så rigtigt skrevet.

    Spørgsmål vedrørende produkter med ” whitening effect”:

    Nu er jeg ved at læse din bog “Superhud”, og har også bladret lidt løst i den.
    Så vidt jeg kan se, så omtaler du aldrig? de såkaldte whitening cremer, som jo fås i de fleste hudserier i Østen.
    Både i Kina,Thailand og Japan har de så smuk hud.
    Jeg bemærkede allerede populariteten af disse produkter på mine første rejser derud for over 35 år siden

    Jeg tænkte, at dette måske var noget for min hud, så pigment/alderspletter måske kunne bleges?

    Bedste hilsner
    Solveig

    31/10/2019
  • Pernille S

    Hvor godt sagt, Anette!

    30/10/2019
  • Anni

    Dine anbefalinger er skrevet på min LA-liste 🙂
    Jeg venter spændt på dit indlæg om syre; hvor tit og hvad du bruger sammen med osv.
    Kh Anni

    30/10/2019
  • Elisabeth

    Fedt med The Glow inst.s holdning, for det er jo netop det, salg kan – spænde ben. For som du siger: “I virkeligheden tror jeg, at det er de færreste, der vil sælges til. Men vi vil dødpine gerne hjælpes. Og vi er indstillet på, at hjælp kan koste.” Så ja tak – meget mere fokus på ingredienser og hjælp og mindre på specifikke produkter. Det er sådan noget, der ikke får mig til at løbe skrigende bort 😉

    30/10/2019
  • Ditte H

    Det er virkelig ødelæggende for ens behandling, hvor meningen er, at man slapper heelt af og bare hengiver sig til nu’et og nyder oplevelsen. Hvis en behandler forsøger at prakke mig alverdens ting på, så jeg er ekstrem dårlig til at sætte foden ned og trække en grænse (ja ja, flinkeskolepigerne har ikke levet forgæves), men jeg køber ikke noget, men ærges over at skulle høre på en alen lang salgstale! Og jeg kommer aldrig igen! For sure!

    30/10/2019
  • amaja

    ja gid de ville svare så venligt på det, men jeg oplever mange gange i forretningerne at de tager det som om en personlig fornærmelse at man siger noget ,så jeg har valgt at jeg spiller dum og så undersøger jeg det selv ,jeg kan huske at jeg var i matas og spurgte efter en solcreme til øjnene ,og der blev rullet med øjnene og set ned på en da jeg spurgte om de ikke godt ville undersøge det ,jeg vidste at jeg havde en derhjemme ,nemlig clarins og den er super god ,så jeg har også vænnet mig til at have udskrift ,eller produkter med hvis det er ,så kan de ikke løbe fra det og behandlingen bliver bedre og så undrer forretningerne sig over at vi handler på nettet

    30/10/2019
  • Gitte

    Yep, vi ses til foredrag i morgen i Aalborg
    Vi glæder os meget 😉

    30/10/2019
  • Julie G

    Havde for nylig en oplevelse af den slags hos Kenny Anker, hvor jeg kke blev respekteret for det jeg havde valgt (tidligere har jeg kun haft gode oplevelser der, men denne behandler var altså anderledes). Øv – det får kunder til at blive væk.

    30/10/2019
  • H

    Endnu værre er det, når de prøver at sælge, ved at skabe usikkerhed hos kunden og påpege “fejl og mangler” (rynker, karsprængninger, pigmentpletter etc.). Man må gerne tale om, hvad der skal arbejdes med. Men det skal ikke bruges som en salgsteknik.

    30/10/2019

Skriv en kommentar

Din mailadresse vil ikke blive publiceret. Udfyld venligst felterne med *