fbpx

Kom med i seng, så du sover

Vi behøver ikke at vade rundt i, hvad mangel på søvn gør ved huden. Selv har jeg fundet ro i en cocktail af ting, som jeg gør samtidigt. I den forbindelse har jeg her til morgen fået hudlæge og professor Peter Bjerrings kommentarer over telefonen. Det forløb nogenlunde sådan her:

Anette: Uden at have været belastet af hedeture, kender jeg i den grad til det med at vågne tre, fire, måske fem gange om natten.

Bjerring: Du mangler sandsynligvis østrogen, som jo kan smøres på huden. På den måde mindskes de ofte diskuterede bivirkninger.

Anette: Njamen, jeg har fundet en anden samlet cocktail, der virker, så jeg kun vågner én gang om natten. Jeg tager dagligt et snapseglas fermenteret rødkløverekstrakt – den fra Herrens Mark. Så tager jeg også en kapsel med CBD og en med melatonin (forklaring: vores eget naturlige niveau af søvnhormonet melatonin daler kraftigt med alderen).

(CBD er et kosttilskud flere steder i verden, men et lægemiddel herhjemme. De tilgængelige studier, som endnu ikke er tilstrækkelige, siden lægevidenskaben stadig efterlyser flere, omtaler antiinflammatorisk CBD som værende i stand til at fremme søvn. Måden, det sker på, er angiveligt ved at berolige en overaktiv hjerne, så den ikke er i den kæmp- eller flygt-tilstand.)

Bjerring: Det er en slagkraftig cocktail, og jeg så gerne, at du tog én ting ad gangen for at se, hvad der virker.

Anette: Ork, det har jeg prøvet, og ingen af delene virker tilstrækkeligt enkeltvis.

Det lader til at berolige Peter Bjerring, at jeg trods alt har udvist den fornuft. Men vi bliver også enige om, at den pågældende cocktaileffekt efter al sandsynlighed er tilsat min tro på den, og altså dermed en placeboeffekt.

Bjerring: Husk også, at melatonin findes i valnødder, havre, majs, ris, ingefær, tomater, banan, byg, rødbeder og agurk. Ligeledes fremmer magnesiumtilskud søvn.

Anette: Absolut. Faktisk gør jeg også noget mere. Jeg sprayer mit soveværelse med søvndyssende lavendel og samtidig bruger jeg natbriller – især nu, hvor fuglene synger fra klokken meget tidligt, og det er lyst.

Beautyspace fortsætter dialogen med Peter Bjerring i næste uge, for der sker noget i de her dage i forhold til din hud. Og du vil vide det. Og vigtigt: Se her hvad Lægemiddelstyrelsen siger i forhold til at bringe noget fra udlandet med hjem til Danmark (hvis det ellers var normale tilstande). Alt skal være til eget forbrug og til max. tre måneder. Hvad der i nogle lande er kosttilskud, ses som medicin i andre.

DAGENS EKSTRA TIP: Har du konkrete hudspørgsmål/udfordringer med din hud, så ring til underviser og kosmetiker Daniela Fraser fra Complete Me i dag mellem 12.00 og 16.00 på tlf. nr. 33 12 34 50. Hvis du bare mangler hudplejeprodukter, så ved jeg, at hun i øjeblikket er generøs med at lægge ekstra gaver sammen med det, der bliver sendt ud.

@beautyspace på INSTAGRAM, hvor du lige nu ser min badeværelseshylde

Redigeret af journalist Anneline Højrup, fotograferet af fotograf Jens Peter Engedal

26/03/2020
Det tætteste du kommer på plantebaseret Vaseline
Nøgne negle piftet op uden lak
30/03/2020
3 ting fra mig, der kan give dig seriøst bedre hud
Den ene er gratis. Den anden koster 41 kroner

Kommentarer

  • Viktoria

    Hej Anette☺️
    Jeg har lige været på en aknekur (Isotretinoin) og nu er min hud begyndt at blive fedtet i t-zonen og lidt på kinderne. Det var den også inden jeg startede på pillerne. Inden jeg startede på pillerne gik jeg i Matas dagligt for at få hjælp, men en dag var der en som sagde til mig at min hud var dehydreret. Ved ikke om den er det, men det sagde hun.

    Nu har jeg så et spørgsmål som jeg håber du kan/vil svare på: hvilken af disse to seraer vil du anbefale? Jeg skulle lige til at købe No1, men så opdagede jeg No2. Jeg har brugt No1 før, hvilket jeg har været rigtig glad for, men er lidt i tvivl om den anden er bedre… Håber du kan hjælpe.

    06/04/2020
  • Eva

    Hej Anette,

    Jeg har længe haft kig på natbriller fra Dermalogica, men er kommet til at tænke på om man kan risikere, at slide på/skade sine øjenvipper med sådan en natbrille? 🙂

    På forhånd tak for svar!

    Mvh Eva

    01/04/2020
  • Anette Kristine Poulsen

    @ Mette Sloth Eriksen, 1000 tak fordi du deler din gode erfaring. Og der er jo så fin dokumentation på det hele.

    @ Kathrine, der er en grund til, at melatonin er på recept i Danmark, og en af dem er, at langstidsvirkningerne er uvisse. Det er dog ikke 30 dage. Samtidig synes jeg, at det vægter tungt, at vores naturlige niveau falder.

    Stor hilsen Anette

    30/03/2020
  • Lone

    Hej Anette

    Tak for dine gode råd!

    Køber du dine cbd-kapsler direkte hos Garden of Life eller hos en dansk forhandler? Eller andet? 🙂

    Så vidt, jeg kan se, er de økologiske?!

    God dag!☀️

    Mange hilsener
    Lone

    29/03/2020
  • Gry Astrid Larsen

    Hej Anette,

    Ift. hudkærlige peptider, har du så prøvet:

    Tromborg Biomolecular Destress Peptide Mist? (ja prisen, er ikke så kærlig 🙂

    Mvh.
    Gry

    29/03/2020
  • Ditte

    Jeg tager kvalitets magnesium tilskud hver aften. Det gør meget for min søvn.

    27/03/2020
  • Liselotte

    Synes du har skrevet om melatoin fra USA, det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om men er CBD bedre☺️

    27/03/2020
  • Kathrine L P

    Lige en kommentar til melatonin tilskud. Der er vist en ide om at holde forbruget til 30 dage med tilskud, da hvis man fortsætter længere opregulerer kroppen receptorer for melatonin, og man oplever måske mindre effekt med tiden. 🙂 at spise det i kosten giver langt bedre mening i min bog.
    Søvn er så spændende og alt for mange har problemer med det uden at tale så meget om det.

    27/03/2020
  • Mette Sloth Eriksen

    Et lille forsigtig tip som virkelig har hjulpet mig både med varmeanfald og søvnproblemer, er en magnesium og en Bidro med rødkløver og salvie til aften, det har stort set fejet problemerne af banen for mit vedkommende 🙂 Det virker rigtig godt på mig, God weekend 🙂

    27/03/2020