fbpx

Myte og ansvar i forhold til hudpleje, du ikke tåler

For nogle uger siden fik jeg mail fra Beautyspace-læser Christina. Via kommentarfeltet har jeg i løbet af årene erfaret, at hun sætter sig ind i meget og bruger mange penge på hudpleje. Har normalt ikke problemer med at tåle forskellige indholdsstoffer. Men en dag sker det – hun køber et produkt (i øvrigt et sted, hvor hun ofte handler) og slår ud. Går tilbage til ekspedienten, som reagerer knapt så hensigtsmæssigt. ”Hun blev sur, gav mig modvilligt mine penge retur og sagde, at jeg aldrig mere skulle komme og købe noget hos hende”, fortæller Christina.

Det er der sandsynligvis heller ikke de store chancer for.

Men spørgsmålet står tilbage. Hvad gør du, hvis du køber noget, hvor det viser sig, at du ikke kan tåle produktet? Hvor ligger ansvaret? Hvad er løsningen?

  1. Først og fremmest skal man selv være sikker i sin sag. For nylig prøvede jeg to nye ting samtidig – et ansigtsserum, som jeg smurte helt op til vippekanten, og vupti. Jeg blev mere og mere rød under øjnene. Forbandede det pågældende serum. Hvad jeg imidlertid havde glemt var, at jeg aftenen forinden havde påført et nyt (og for mig ukendt) vippeserum – og det var dét, der var skurken. Vel at mærke i forhold til mig.
  2. Men kan man så klandre leverandøren i forhold til punkt 1? Faktisk ikke. Vi har selv et ansvar for at kende os selv i forhold til tolerance. Svært? Ja! Ofte er tolerance-grænserne også blandet med holdninger – øko/ikke øko, parfume/parfumefri, osv. Nederst i indlægget her kan du frit hente kapitlet ’Sådan gennemskuer du slaraffenlandet af hudpleje’ fra bogen Seriøst bedre hud. For der er noget hjælp at hente samtidig med, og det er vigtigt, at sagen jo er, at man kan reagere på alt. ALT. Der findes som bekendt folk med vand-allergi.
  3. Tjek også i dybden. For af og til er der produkter, som smøres på med et instrument – en rulle eller metaldims af en art, og her kan der være eksempelvis en nikkel-fælde. Rigtig mange af os tåler ikke den nikkel, der kan liste sig ind uforudsete og ikke altid lovlige steder. Her har du naturligvis retten på din side i forhold til de gældende grænseværdier.
  4. Så hvad er god praksis i første omgang? Går vi tilbage til Christina, så havde det været en forretningsmæssig god idé at give hende pengene tilbage med verdens største smil. Muligvis ledsaget af et par prøver på noget andet, hun kunne teste kvit og frit. Den gode service-historie ville Christina have fortalt om vidt og bredt – men nu er det den dårlige, hun spreder. Set fra ekspedientens side, så har salgsmål, budgetter og muligvis egen løn spillet ind på den korte bane.
  5. Og i anden omgang: Det er altid en god idé at tage fat i producenten – fortæl om din erfaring så nøgternt så muligt. En god producent tager det til efterretning og hjælper dig på den ene eller den anden måde, muligvis bare i forhold til en god dialog. Det dårlige svar er det her ”Det har vi ALDRIG hørt om før. Sådan har INGEN reageret før”, og dermed sidder man tilbage med følelsen af, at ‘nå okay, det er så mig og min hud, der er helt tosset’. Det kan sagtens være rigtigt, hvad producenten siger, men det er så forsvarsfuld og hjernetabt en formulering.

HENT KAPITLET HER: Ved at være på Beautyspace-listen vil jeg gøre mit til, at du aldrig går glip af relevant viden – og det er gratis at hoppe med på Beautyholdet. Ovennævnte kapitel får du med et klik her. I forhold til bogen i sin helhed, så har nogle biblioteker bestil-og-hent service, og ellers er den hos boghandleren online.

@beautyspace på INSTAGRAM

15/01/2021
Her er, hvad du får ud af den nye skinimalism
Bedre økonomi, bedre hud
20/01/2021
8 ting, du stadig kan
Fra noget af en gratis overraskelse til en bekostelig oase

Kommentarer

  • Anne Kathrine Hermansen
    REPLY

    Jeg er lige begyndt at bruge din creme “seriøst bedre hud” hver aften efter vask med vaskeklud med rens + Medara mist (anbefalet i gammel post). Jeg ved dog ikke om det er fordi jeg ikke har brugt A-vitamin i lang tid, grundet graviditet og Amning, men jeg har fået nogle tørre røde pletter om mund og næse, som skaller. Vil du anbefale, at jeg bruger en serum, olie eller andet til at fugtmætte inden/efter cremen, så jeg ikke tørre helt ud?
    Jeg vil så meget opnå de gode resultater, som jeg kan læse mig til at andre har opnået med denne creme 🙂
    Dbh Anne Kathrine

    25/01/2021
  • Bodil
    REPLY

    jeg er blevet noget af en ingrediensnørd pga problemet med hvad jeg kan tåle og ikke tåle. Som regel kan du ikke få pengene tilbage for noget du slår ud af eller ikke kan tåle i Danmark. Jeg har boet i Tyskland, England og Italien, hvor der ikke var de samme problemer. Så måske vi skal have EU på banen her? I gamle dage var Clinique den eneste der gav dig penge tilbage i Danmark. I den billige ende af hudplejen og makeuppen bliver du ofte tilbudt at prøve noget andet. Ingredienslister ligger som oftes på nettet, så jeg kan gennemgå den inden jeg køber noget, hvilket hjælper mig til at undgå de værste fejlkøb.

    21/01/2021
  • Natali
    REPLY

    Kære Anette,

    Er netop blevet færdig med din bog. TAK! Som så mange andre løb jeg ud i mit toiletskab og læste straks på ingredienserne. Jeg kunne se at jeg har massere sodium PCA, glycerin og hyaluronsyre i min facial mist.

    Derudover anvender jeg the ordinary’s hyaluronic acid 2% + B5 som serum, som indeholder glycerin også. Og mixer den med niacinamide og zink fra the ordinary

    Næste step er en hydra filler cream fra Filorga, som specialiserer sig i estetisk medicin og er kendt for deres NCEF ingredienser.

    Min aften rutine består af rens fra bioderma ( den blå) the ordinary lactid acid 10% + HA 2% efterfulgt af enten EGF fra bioeffect eller NCEF night mask fra filorga.

    Og så anvender jeg min nålleruller en gang i mellem.

    Derudover anvender jeg BHA og AHA peeling maske fra the ordinary to gange om ugen for at undgå synlige porer, og kommer derefter niacinamide på efter.

    Mine spørgsmål til dig: Lyder dette som en god rutine for at opnå glat hud?
    Og så ville jeg høre om du kender til Filorga? Og hvad din holdning er til deres NCEF?

    18/01/2021
  • Christina kragh
    REPLY

    Ja det var en virkelig ubehagelige oplevelse jeg blev helt flov og bagefter chokeret jeg ligger mange tusinde kroner der hver måned…el gjorde …. nu holder jeg mig til Ansigtscremen fra Beautyspace haha der får jeg ikke skæld ud <3

    18/01/2021
  • Iva
    REPLY

    Man kan sige at alle kan være eller blive allergiske over for nærmest alt. Der er jo sågar mennesker, der er allergiske over for vand. Det kan ikke være nogens ansvar, hvis de da ellers overholder love regler når det kommer til indholdsstoffer og produktion. Men rigtig god pointe med at tage fat i producenten og oplyse om en evt uventet reaktion. Eller også kunne forhandleren (i dette tilfælde butikken) gøre det. Det ville være god service og også vise, at man forsøger at gøre noget ved det 🙂 Jeg ville dog som kunde ikke forvente at få penge tilbage, men håbe på det. Netop fordi at alle kan reagere på selv de mest naturlige indholdsstoffer.

    18/01/2021
  • Karoline Munk Olesen
    REPLY

    Super interessant hvad du skriver. Jeg har oplevet at slå ud når jeg har brugt Rudolph Care . Et mærke jeg ellers er helt vild med. Og måske som du skriver-er det slet ikke det men et produkt jeg har brugt før eller efter…

    18/01/2021
    • Karinka
      REPLY

      Jeg kan heller ikke tåle RC. Specielt ikke deres fugtmist og body balm

      18/01/2021
  • Nanna Rosing Romanowski
    REPLY

    Min mor har brugt en øjencreme fra Ole Henriksen i flere år, og lige pludselig slog hun ud og fik VANVITTIG hævede øjne som hun lige pludselig ikke kunne se ud af. Hun har nu måtte accepterer at hun ikke lige pludselig ikke kan tåle den. Og tør ikke bruge nogle af hans produkter længere.
    Hun forsøgte at flere omgange om det var noget andet, men det var det ikke.

    18/01/2021
  • KarinVS
    REPLY

    Hej Anette
    Det er altid interessant at læse med hos dig!
    Og ja hvem har ikke mødt en udmattet og overtræt ekspedient som bare ikke har overskud til at smile og være forstående?
    Dog er der også hos nogle en udpræget negativ holdning mod kvinder (sjovt nok aldrig mænd, der er det ok) der har spørgsmål og kommer tilbage med produkter der ikke lever op til det lovede.
    I Salling i Århus har jeg kun mødt de flinkeste og venligste ansatte der virkelig er gået ekstra langt for at hjælpe mig! Så hvor mon jeg kører hen til trods for jeg bor i en halvstor by med flere forskellige Matas’er? Nemlig! Jeg kører til Århus.
    Hvis en ekspedient påstår der ikke er flere testere i september – så må det skyldes personalet har scoret dem selv til deres veninder og familie ☺️
    Hvis bare cheferne i de butikker vidste hvor meget de kan tjene på at have venligt personale ansat…..

    18/01/2021
  • Simone Olsen
    REPLY

    Hej Anette,
    håber du kan hjælpe! Jeg kunne godt tænke mig at bruge C-vitamin i min morgenrutine (for at hjælpe på lidt pigmentpletter efter gamle udbrud af bumser) og har lidt kigget på Vitamin C repair serum fra Balance Me. Mit dilemma er at jeg er begyndt at bruge salicylsyre både morgen og aften, da jeg længe har kæmpet med meget store porer (det var efter anbefaling fra dig, og det har virkelig hjulpet, så tusind tak for det). Nu har jeg læst mig til flere steder at man ikke må bruge salicylsyre og C-vitamin samtidig og andre steder står der at man gerne må, så jeg er lidt forvirret! Vil nødig skippe min salicylsyre, så skal jeg bare slippe ideen med C-vitamin eller vil det være sikkert at bruge begge dele?

    På forhånd tak!

    18/01/2021
  • Hanne+I
    REPLY

    Jeg ville gøre noget godt for mit hår og investerede i en lækker shampoo og balsam. Produkterne fejlede ikke noget, til gengæld var den sidste halvdel af balsamen helt umulig at få ud af emballagen. Jeg kontaktede den danske importør og fik en tør besked tilbage om, at det ikke var deres bord, men at de kunne lade beskeden gå videre til den australske producent. End of story. God stil ville være at anerkende problemet, måske endda med et “tak fordi du gjorde opmærksom på det”. Der skal ikke altid så meget til

    18/01/2021
  • Christina M
    REPLY

    Lige præcis derfor forstår jeg ikke, hvorfor det skal være så svært, at vride en tester ud af forretningerne

    Har – konkret – fået beskeden i magasin: ‘Vi har ikke flere testere for i år’ – og det var i september

    Jeg føler det er mit ansvar, at tjekke om jeg tåler tingene og jeg er dødtræt af, at have åbnede, men ubrugte, dyre produkter på hylderne – fordi jeg ikke kunne tåle det.

    Testere er en vildt god service og salgsstrategi for jeg kyler ikke 800 kr efter et serum, hvis jeg ikke VED at jeg kan tåle det. Og lægger derfor mine penge hvor den service er.

    18/01/2021
  • Katinka
    REPLY

    Jeg kan f.eks ikke tåle Dermas produkter. Får kløende udslet. De var meget uforstående grundet alle deres allergimærker. Tænker det er det de bruger i stedet for parabener el lign. jeg så ikke tåler.

    18/01/2021
  • Birgit A
    REPLY

    Tak for et godt skriv. Det får mig til at tænke på, at det er ret ofte, at mine øjenlåg og ydre øjenkroge bliver ret røde – både af serum og af cremer. Det kan godt svie lidt, men selve svien forsvinder hurtigt, mens den røde hudfarve (ikke tør eller skællet, bare rødlig) kan blive hængende ret længe.

    Så hvad gør jeg der; kan selve øjenlåget klare sig uden serum, creme mv.? Eller vil det bedst, hvis jeg arbejder på at finde noget, der ikke irriterer den tynde og sarte hud lige omkring øjet?

    Tak.

    18/01/2021
    • Pernille S
      REPLY

      Efter køb af 2 ansigtsbørster, som begge havde den ulempe at tabe hårene, kontaktede jeg firmaet bag. Fineste og sødeste service. Ny børste er på vej. Om den drysser hår må komme an på en prøve, men servicen fra producenten er i top! Se det er god stil, for mange af virksomhedens øvrige produkter er jeg kæmpe fan af, og en trofast køber af.

      18/01/2021

Skriv en kommentar

Din mailadresse vil ikke blive publiceret. Udfyld venligst felterne med *