Presset til køb

Jeg får tit mails og blogkommentarer fra folk, der har følt sig presset. Af cremesælgere. Presset til at købe et produkt, de ikke var sikre på.

Faktisk har jeg svært ved at forstå det. Ikke det med, at der findes dårlige som dygtige sælgere, men at man ikke er i kontakt med sin egen stopknap. For hvor ellers lader man sig så også presse? Hvis nogen prøver at sælge dig noget, du ikke kan se idéen i eller ikke har råd til, så plant afvisningen i hele din attitude. Vær høflig selvfølgelig. Men bestemt. Jeg forsøger altid at være verdens venligste, når alt fra IF Forsikring til Bo Bedre ringer midt i aftensmaden. Nogle gange er jeg interesseret i det, de ringer om. Andre gange ikke, og når det sker, så har ingen haft succes med at stille noget op, når jeg siger, at jeg ingen penge har. Men der er masser af afslagsmanøvre – måske passer en af dem til dig:

Den kontante: Tak. Men nej tak.

Den sarkastiske: Jeg har valgte mellem at købe din crème eller få mad denne her uge. Jeg tror, at maden er det bedste…

Den søde: 1000 tak for din gode anbefaling. Den er hermed røget på ønskesedlen

Den irriterede: Undskyld, men jeg er kommet for at få en behandling. Kun det. Og skal jeg gå hjem med andet, må du forære mig det i små prøver, så jeg kan teste.

Den sure: Fat det. Jeg skal ikke ha’ mere.

Den fattige: Jeg har ingen penge som i SLET ingen penge. Nada. Nix. Nul.

Hvem af dem er du – eller hvem af dem, vil du gerne være? Og har jeg glemt nogle typer?

NB: Der er dog ét område, hvor jeg synes, den stærkeste altid har et ansvar. Og det er hvis man står overfor en person/kunde, der er i knæ på grund af sygdom eller sorg. Her skal alle salgstaler pakkes væk. Kun foræring og kram gælder.

SNUP TIPPET: A propos overskud og gaver, så smider dygtige Mette fra Beautypower.dk i dag en fullsize Pukka fugtserum (til 300 kr.) efter alle, der bestiller DENNE HER (+ vist nok en ekstra lille gave). Hvis det er noget, du kan bruge.

@beautyspace på INSTAGRAM

17/03/2015
Helt ærligt. Er det nu eller senere?
20/03/2015
I min taske

Kommentarer

  • Gitte N.O.

    A propos telefonsælgere, så skal du altså lige have denne som jeg synes er noget af det sjoveste. Metoden hedder ‘Vi bruger ikke’, jeg tror desværre ikke hjemmesiden eksisterer længere, men jeg indsætter lige et link (håber det virker) til en artikel om det:
    http://www.fyens.dk/Bagsiden/Det-bruger-vi-ikke-her/artikel/768059
    Håber du får et godt grin og en skøn mandag 😀
    Kh
    Gitte

    23/03/2015
  • Anette Kristine Poulsen

    @Ibbe – 1000 tak for kloge ord. SÅ FINT. Tror de savner dig – kunderne.

    Stor hilsen Anette

    23/03/2015
  • Som gammel sælger var min spidskompetance at lytte – virkelig lytte efter kundens behov – spørge ind til – uden at tænke på tid, sted og penge – men kun på kundens behov “hvorfor kom hun/han ind i Matas?” og udvise taknemmelighed for, at kunden valgte lige netop den Matas hvor jeg arbejdede. Lytte, finde behov og lytte lytte lytte og dele den viden, jeg som materialist var udlært til at have. Jeg følte mig heldig om en kunde spurgte om jernvitriol eller Kraüterblut. Om kunden snakkede om overgangsalder eller bumser hos en teenager. For jeg vidste, at jeg kunne vejlede og finde noget, der kunne gøre, at hun gik fra mig gladere end da hun kom ind – om det var med et OLE H-kompliment eller et produkt- kunden skulle forlade mig og butikken opløftet og “behovs-mæt”. Gjorde kunden det – var jeg også bedst! Det kan være et samarbejde – vil du hjælpes/guides eller vil du ikk?
    Ibbe

    23/03/2015
  • @ Vibe – ELSKER din pointe. Den vil jeg huske. Selvfølgelig rager det da ingen, hvor mange penge vi har. Tak for den reminder.

    Stor hilsen Anette

    21/03/2015
  • Vibe Kjaedegaard

    Nu har jeg jo været på begge sider af lige cremesalget, og, … Fra min sælgers synspunkt, så gælder det jo i høj grad om at kunne aflæse, og det håber jeg at jeg har gjort tilfredsstillende for min chef, men i lige så høj grad for mine kunder. For som kunde kan jeg slet ikke selv tage den fornemmelse af fattigrøv man, eller i hvert fald jeg, kan få når jeg møder en lidt for aggresiv sælger. … Jeg vil ikke stå og forklare hverken høfligt eller på anden måde, en sælger om min financielle tilstand, eller nærmest føle at jeg skulle undskylde at jeg ikke købte en creme, eller hvad det måtte være. … Jeg har her i italien mødt nogle frygtlige aggresive sælgere i butikker, …så der går man bare ikke i butikker og kikker og får ideer… Nu er jeg jo halv jyde, og vi kan godt li’ at gå på løfte-ting-tur. 🙂 🙂

    20/03/2015
  • Susanne Petersen

    eller da min far blev træt af avissælgerene og sagde han var blevet blind på begge øjne! 🙂 Men det virkede !

    20/03/2015
  • Anette Kristine Poulsen

    1000 tak for fantastiske indspark her. Jeg har fået et par ekstra brugbare tips.

    KH anette

    20/03/2015
  • Pernille Sparsø

    Jeg følger blot Anettes gode anbefalinger på diverse cremer som passer til min pengepung! Jeg har nemlig ikke råd til fejlkøb 😉

    20/03/2015
  • Helle Andersen

    Jeg er nok den kontante, har egentligt ikke svært ved at sige nej tak. Og fordi jeg mener det, føler jeg egentligt også at det bliver respekteret i de fleste tilfælde. Egentlig er jeg lidt nærig, på den måde at jeg ikke spilder mine dyrebare lønkroner. Til gengæld spenderer jeg gerne “små” formuer på produkter jeg tror på. Så når jeg læser om spændende produkter her hos dig eller hos Lise, skaffer jeg mig prøver og hvis de overbeviser mig så er jeg ustoppelig. Har bla. investeret i Ling og M2 og elsker dem begge. Tak for altid gode råd…

    19/03/2015
  • Når det kommer til beauty, har jeg altid været nem at friste. Men det er blevet bedre med årene. Som regel beder jeg om prøver og siger, at jeg vil overveje det.
    Jeg oplever, at det hjælper, at jeg endelig har fået nogle favoritter, der virker. Så fristes jeg ikke så let.

    19/03/2015
  • Lise Friis

    Jeg er altid høflig først, men til lidt emsige telefon sælgere siger jeg: du fandt mit nummer, så du kan også finde min adresse. Er det gratis sender du det bare og er det ikke, er jeg ikke interesseret 🙂

    19/03/2015
  • Charlotte Baasch

    Hvis vi taler cremer og lignende produkter, så siger jeg enten: Nej tak, jeg er meget glad for de produkter jeg allerede bruger og har ikke planer om at skifte dem ud, eller hvis jeg syntes produktet kunne være interessant: Jeg vil gerne lige bruge mine nuværende produkter færdige – kan jeg evt. få en prøve med?
    Er det tlf. sælgere, så screener jeg mine kald og svarer ikke hvis det er ukendt nummer og hvis de alligevel kommer igennem, så er det: Tak. Men nej tak!

    19/03/2015
  • @ Mariann – DEJLIGT at høre fra en fra den anden side. Godt brølt!

    Stor hilsen Anette

    19/03/2015
  • Sus

    Helt klart ønskeseddel typen- mange gange om året!

    19/03/2015
  • Anja Svendsen

    Siger som altid først nej tak på pæn måde. Særligt telefon sælgere har svært ved at acceptere et pænt nej tak. Hvis det første pæne nej tak ikke virker siger jeg enten nej tak en, max. to gange mere og lægger så bare på eller jeg ser hvor lang tid de kan tale uden jeg siger noget, det er altså imponerende længe.

    19/03/2015
  • Mariann

    Som sælger i beautybranchen ville jeg ønske at flere af mine kunder bare ville sige det som det er, enten “jeg har ikke råd” eller “jeg er ikke interesseret”, det bør alle sælgere respektere.
    Den med ønskesedlen er faktisk en af de værste! Hvis kunderne vidste hvor mange gange i løbet af en dag, man som sælger hører dette, så tror jeg mange ville finde på noget andet 😉 Mht det med prøverne, er det en rigtig go ide, som jeg desværre oplever bliver misbrugt en del.
    Jeg vil gerne gi prøver på produkterne og vil altid gerne plombere det købte produkt og gi en prøve på det, så man kan kan prøve det og returnere det, hvis man alligevel ikke vil ha det, men mit job er at sælge, ikke at udlevere prøver…

    19/03/2015
  • Jette Berg

    Jeg er stor tilhænger af ønskesedlen, men nogle gange bliver det desværre også ‘tak, men nej tak’ det afhænger meget af hvilke produkter jeg tilbydes og hvor aggressiv sælgeren er

    19/03/2015
  • Jeg fik dog den værste engang. Havde sparet sammen til et par sko fra en designer butik og ville ned og prøve dem. 1600,- for parret – det er mange penge. Da jeg prøvede dem i 39 overvejede jeg, om min storetå ville komme i klemme og spurgte, om jeg kunne prøve dem i 39.5. Hun himlene med øjnene og da jeg fulgte op med at sige at det jo er mange penge og jeg selvfølgelig gerne ville være sikker svarede hun: “Det er jo bare penge. De kommer altid igen.” Jeg blev så sur og gik..

    19/03/2015
  • Sidse Pipi

    Telefonsælgere er et folk for sig, de kan blive ved og ved trods en høflig og bestemt afvisning og er man selvstændig og bliver afbrudt i sine dagtimer “unødigt” kan det være noget belastende, så nu bruger jeg ofte et tip jeg fik af en kunde. Hun spørger høfligt om sælgeren er på arbejdet, og svaret er selvfølgelig “ja”, “det er jeg også, kan du have en fortsat god dag” siger hun så. Måske lige kvikt nok vil nogen mene, men det virker. 🙂

    19/03/2015
  • CharlotteK

    Jeg bruger dem alle, alt efter hvem sælgeren er. Den seneste, jeg brugte, var den kontante, og det var ikke svært. Særdeles ikke når man tager i betragtning, at sælgeren ville have mig til at købe en serum til 2.200 Singapore Dollars. Det var dyrt og nemt at afvise:-)

    19/03/2015
  • AD

    “Jeg kigger bare!” Det virker altid godt. Jeg vender og drejer jo ethvert produkt alligevel…

    19/03/2015
  • Astrid

    Prøver så vidt muligt at være sød og rar – men virker det ikke, så forklarer jeg dem gerne, at jeg ikke har muligheden, og ikke rykker mig, fordi de vil give mig et eller andet ekstra med i tilbuddet.

    19/03/2015
  • Tusind tak for indlægget søde Anette. Jeg er taknemmelig for at du tog emnet op, fordi jeg nævnte nemlig flere gange overfor sælgeren i går at jeg er sygemeldt pga. stress og bare kom for at blive forkælet, men hun rynkede ikke så meget som på næsen.

    Mvh Viola

    19/03/2015
  • Jeg bruger virkelig også den med ønskesedlen tit 🙂 Og ofte ender produktet rent faktisk også på ønskesedlen… Telefonsælgere får dog altid en kontant (men venlig) afvisning.

    19/03/2015
  • Vi er helt i samme båd, Anette:-) Jeg forstår heller ikke kvinder (for det er vel vort eget køn det handler om?) som ikke kan sige fra overfor diverse salgstrick….Men det ved jeg at min psykolog-veninde kan tale om i timevis;-)

    19/03/2015
  • Argh, jeg vil helst være en sød kunde… men nogle gange bliver det til et pænt nej tak og så går jeg fysisk fra stedet (hvilket egentlig ikke er særlig pænt, vel?) 🙂

    19/03/2015
  • Rie Dyrnes

    Syntes tit det er svært, for tænker at det måske ville være godt for min hud, men ved også at jeg har en masse der hjemme der ikke er brugt. Men for ofte sagt det med ønskesedlen, men ville håbe at være bedre til at bede om prøverne 🙂

    19/03/2015
  • Jeg bruger meget den med ønskesedlen. Den er høflig, og for det meste sandt. 🙂

    19/03/2015

Bliv en

Beautyspace-insider

 

Få evidensbaseret lige-ud-af-landevejen skønhedssnak. Hvad virker, hvad gør ikke.

Det koster intet at abonnere på BEAUTSPACE, hvor du hver uge får tre til fire aktuelle artikler, adgang til mine bøger og foredrag med rabat og nåja, du er den første, der får besked, når månedens BEAUTYSPACE BOKS udkommer.

Tak for din tilmelding - du er nu på listen! Tilføj gerne hello@beautyspace.dk til dine kontakter, så du er sikker på at mails ikke går i spam.