Jeg har pokkers meget brug for din hjælp
Jeg er ikke i tvivl om, at skønhedsverdenen, altså industrien, af et godt hjerte går efter at øge vores velvære frem for at tænde vores frygt for forfald. Men hvis det skal lykkes til fulde, er der stadig en kamp (eller hundrede), der skal kæmpes. Stadig formuleringer og talemåder, vi må insistere på bliver ændret. For ord er som bekendt vanvittige magtfulde.
For at finde ud af, om en formulering er i orden eller ej, har jeg et spørgsmål, jeg altid stiller. Nemlig: Får jeg det bedre, eller bliver jeg trykket?
Nogle af de grelle eksempler ser vi så ofte, at de nærmest er blevet nyklassikere. I et nyhedsbrev fra en amerikansk skønhedsplatform lød det for nylig:
”How to wear red lipstick after 50.”
Man tager den jo for pokker bare på, læbestiften. Det er så ærgerlig en overskrift, fordi den bliver ildevarslende. Og så kan man sidde dér og koge i egen tvivl … er det, fordi mine læber er blevet for gamle, for tynde, for uegnede simpelthen, eller hvad ligger der helt præcist af råd i den how-to invitation?
Her ville det være cool, hvis de bare havde skrevet: “Sådan finder du verdens mest klædelige læbestift.” Og endelig gerne i selskab med gode fif til huden på og omkring læberne.
DIN HJÆLP, HVIS DU HAR TID OG LYST. Er der situationer, når du køber hudpleje, duft og makeup, hvor du føler dig trykket pga. måden, der bliver kommunikeret på? Det kan være fra sælgeren, ordlyden fra mærket eller andet. Hvor følelsen af først at skulle fejes op kommer snigende? Småt som stort, så vil jeg være SÅ taknemmelig for at få dine eksempler i kommentarfeltet herunder. Du skal nok blive belønnet med et samlet overblik inden så længe.
ODENSE, JEG GLÆDER MIG! Seriøst bedre hud LIVE løber af stablen i Odense torsdag den 1. september. Det foregår her, hvis vi skal ses.
@beautyspace på INSTAGRAM, hvor jeg lægger lidt smugkig ud til august måneds Book’n Beautybox. Den udkommer mandag kl. 7.00.
FOTO ANNE KRING
Rukiye
Sunday Riley “Good genes” (serum). For hvis der findes gode gener, findes der vel også dårlige gener? Og har jeg dårlige gener, og får gode gener når jeg bruger deres serum? Tænker man jo. Totalt forvirrende og ekstremt stigmatiserende.
ZS
Jeg ved ikke, om det er for sent at svare, men nu gør jeg det alligevel. Jeg finder det rigtig interessant at tilmelde mig individuelle snakke med de forskellige producenter hos f.eks. Matas, men SÅ belastende, at jeg nærmest ikke får lov til at forlade butikken, medmindre jeg har købt nogle af deres produkter. Og, dette selvom jeg helt fra begyndelsen har forklaret, at jeg har rosacea, hvorfor jeg ALDRIG køber noget, som jeg ikke har prøvet over ca. 1 uge. Når jeg har talt med et par stykker af de agressive i træk, får jeg ikke lyst til at melde mig til igen, så de ødelægger de ganske enkelt for hinanden. Tilsvarende har jeg opdaget, at bestemte ekspedienter i Matas er “betalt” af bestemte mærker, for når jeg spørger til råds om noget, er det sjovt nok altid det samme mærke, der er bedst (hvis det altså er den bestemte ekspedient jeg spørger).
Anette Kristine Poulsen
1000 tak for et helt vidunderligt kommentarfelt. Jeg tror, jeg har læst hele baduljen tre gange nu. SÅ mange guldkorn og finurlige betragtninger. Har både moret mig (læs lige om Tom Fords læder …), men også følt mig trykket på andres vegne (som de store porers-historie, suk).
@Mille, et helt kort svar: nemlig ja. Vaskekluden er også godt til kroppen. Du finder det tryk, der passer til din hud.
KH Anette
Line
Jeg stoler ikke så meget på dem i fx matas og andre make up butikker. Jeg føler, at det bliver deres personlige valg, som jeg kommer til at købe og ellers føler jeg, at det handler mest om at optimere salget.
Jeg søger mere mine råd hos nogle, som jeg føler er troværdige, som fx. dig (som fakta tjekker, hvilket jeg elsker :-)), Jos make up blog og min egen makeup artist veninde. Og ellers deler vi mange gode råd i min venindegruppe. Dem vil jeg hellere følge, da der ikke er noget underlæggende salgstanke bag 🙂
Charlotte
Hudtype
Ulrika
Jeg føler mig altid frastødt af overskriften “must have”.
Det udtryk er nok til at jeg skal miste al interesse. Intet er et MUST have, undtagen ilt, mad og søvn.
Især ikke sæsonens laksefarvede clutch til påskefesterne, glimmersokker eller en øjenskygge i den helt rigtige trendfarve.
Bare sig det er trendy eller pænt for pokker!
Ida
Enig! Beskriv hvad produktet kan, og så vælger jeg selv, om jeg vil købe det.
Anne
“Ny Clarins er serien til hende under 30 år, der er ansvarsbevidst, eventyrlysten, digital afhængig, og social ansvarlig.” Citat fra Matas, My Clarins. Hvordan har Clarins testet at cremen virker på de eventyrlystne og digitale afhængige? Når beskrivelse er helt ude af kontekst, køber jeg intet fra pågældende brand.
Else
Hej Annette,
Jeg oplever ofte – især hos Matas og Magasin – at sælgerne ikke kan svare på mine spørgsmål, og at de står og læser på varedeklarationen. Og det kan jeg jo lige så godt selv. Ikke nedværdigende og trykkende, men ikke seriøst. Herudover går nogle sælgere, som repræsenterer et brand i forsvarsposition, hvis jeg påtaler, at deres produkt ikke hjælper, som lovet, i stedet for at lytte til problemet og prøve at hjælpe.
Linda Nedergaard
Efter jeg lærte dig og dit univers at kende, er jeg blevet væsentligt klogere på hud og ingredienser. Det har gjort, at jeg nu også er meget mere selvhjulpen, og jeg får gode produkter gennem dine bokse – og genkøber dem, jeg bliver gladest for. Jeg tænker faktisk ikke så meget mere over ordlyden i reklamer eller på produkterne – takket være dig og al min nye viden
Karina
Sælgere som ikke ved hvad de taler om er noget jeg flere gange har stået ovenfor både i Matas og Magasin. Jeg er selv uddannet kosmetiker, og har altid lavet et “background-check” på de produkter jeg køber,så jeg ved hvad jeg kan forvente af resultater. Tænker ofte på dem der søger produkter, men ikke helt ved hvad de skal bruge, og som bare køber det en sælger anbefaler.. uha!
Charlotte
Nu har jeg heldigvis nogle lækre produkter
fra dine Beautyboxe og har fundet ud af hvad der passer til min hovedtyve og mine behov
men når jeg før i tiden gik i Matas og bad om hjælp til min kreppet hud gik ekspedienten fluks hen til anti aiging hylden og sagde så skal du bare have noget af det her det virker til din hud
det gjorde det så ikke min hud blev først pænere da jeg mødte dig og lise så tak for jer ❤️og ikke mindst min fenoel Peeling Hos Bonnie Erichsen den tog det meste af min kreppet hud men fra alle de sterioder og binynyrebark hormon kortisol cremer og tons af sol timer også ved det døde hav 4 uger med 8 Timers daglig solbadning godt toppet med baby olie og tjæresalve det fortalt pigerne mig i Israel at det virkede Super godt på psoriasis og det gjorde det også men det har også smadret min hud jeg har budt den meget i årenes løb på grund af svær psoriasis.
Skulle jeg gøre det om ville det nok ikke være så meget anderledes for når man er en lille pige på ti år og har psoriasis over alt på kroppen og i ansigtet vil man gøre alt for og få det væk
helt op jeg var en ung kvinde i 30’erne begyndte min pso først at blive bedre og være til og leve med
Idag er jeg igen på kortisol creme det er psoriasis der er brudt ud på mit bryst og hovedbund så må jeg være ekstra påpasselige med at give den gode cremer samtidig
Jette
Jeg smiler altid når der står at produktet er “dermatologisk testet”, for det er så vidt jeg har forstået et lovkrav. Jeg smiler også når brands beskriver sig som holistiske, da jeg undres over hvordan de vil pleje min sjæl. Den egenomsorg jeg giver mig selv når jeg bruger et produkt, kommer fra mig og ikke produktet
Helle
Jeg kan godt blive lidt trykket over brugen “ren” “naturlig” osv i beskrivelsen af produkter og hudplejeserier – for hvad betyder det egentlig? Ofte står det alene og er udokumenteret og “bare” som en branding. Og betyder det, at andet er urent og unaturligt? Forvirrende.
Har også oplevet, at en kosmetolog under en ansigtsbehandling ville sælge en (dyr!) antiage creme. Jeg spurgte, hvilke ingredienser der gjorde den “antiage”. Det kunne hun slet ikke svare på. Jeg var egentlig ikke uvillig til at købe den, men det blev jeg da der. Hvis man selv bringer en creme til 1200 (!) på banen, så skal man også vide lidt om den, synes jeg. I samme boldgade finder jeg det irriterende, når man under en times ansigtsbehandling bliver efterladt alene i +20 minutter med en ansigtsmaske… har engang prøvet op til 30 minutter (ud af en behandling på 60). Fortryder, at jeg ikke selv fjernede masken og gik…..
Ps. Tak for verdens bedste a-vitamincreme 🙂
Lise/walkinrunout
Jeg synes ikke umiddelbart, at jeg bliver ‘trykket’ af nogen eller noget herhjemme, men jeg er lige hjemvendt fra USA, hvor jeg to gange blev spurgt til… eller nærmere… blev stemplet med… ‘du er fra Europa ikk’?’ når en ekspedient kiggede på mig… wtf? Det var ikke sådan med begejstring… mere med sådan lidt nedladende blik – først tænkte jeg, at det da bare er fordi de allesammen går rundt med det der opstramningscreme på hele tiden… men da det så skete igen, blev jeg faktisk lidt stødt… men i stedet for at spørge ind til hvad de mente tænkte jeg… f… you… og gik videre
Ida
Jeg har en jeg virkelig ikke bryder mig om:
Det handler om udtrykket ‘uren hud’ om hud med akne eller hudorme. Jeg tror, det handler om at akne er en sygdom, som man ikke må påstå at kunne behandle, hvis ikke man er godkendt til det, og det er vist dyrt for firmaerne? Det fodrer desværre ideen om, at man får akne, fordi man har dårlig hygiejne. Når produkterne så står på min badeværelseshylde, skal jeg se på, at brandet tilsyneladende tror, at min hud er uren på trods af, at jeg vasker den mindst en gang om dagen med deres produkter. Så tarveligt!
Jette
Hmm, godt spørgsmål. Jeg er holdt op med at købe de cremer og generelt produkter som jeg har brug for hjælp til i stormagasiner og til dels Matas. Det skyldes, til at starte med, at jeg oplevede, at jo ældre jeg blev, jo mere “ elevator blik” fik jeg, hvilket gjorde at jeg selv begyndte at læse mig frem til de produkter jeg skulle bruge. Og, jo mere viden jeg fik, der opdagede jeg, at de få gange jeg var ude og købe et produkt, der fik jeg direkte dårlig vejledning, eller også anede den unge kvinde bag disken knap så meget, når den første salgstale var fyret af. Jeg har lige som en anden læser her i kommentar feltet haft en “træls” oplevelse med selvsamme skønhedsklinik. Det var mere oplevelsen af, at blive vurderet på pengepungen ( jeg kom ind for at bestille tid lige efter en tur i regnvejr på cykel), det burde man som receptionist kunne gennemskue og ikke lade sig mærke af. Jeg havde økonomi til en stor ønsket behandling, men valgte efter denne oplevelse at kontakte et privat hospital i Aarhus. Jeg bliver nok generelt ikke stødt, men jeg gider i putte penge i et sted hvor man ikke gider og kan yde en god og vidensfyldt service. Det gør sig gældende også når firmaer reklamere ved at tale ned til kunden, eller en sælger starter med “ elevatorblikket- eller siger noget med “ i din alder “ .. jeg er lige blevet 52 ;-).
ulla-mai
Kære Anette,
for mange år siden, blev du min skønhedsguru. Jeg har købt “ALLE” dine fantastiske bokse , læste igen og igen hvad du skrev. Har købt dine bøger, gik til de foredrag jeg kunne, ja alt hvad der kom fra dig, måtte jeg eje. Lidt sygt, men jeg følte jeg kunne stole på dig, du var troværdig, og ville min/vores hud det bedste.
Det betyder idag, at jeg har fuldstændig styr på hvad jeg vil og gør med min hud. Men især hvad jeg IKKE vil. Det er så befriende, at jeg ikke behøver føle andet end, stakkels dig, når jeg engang imellem mødes med dårlig energi fra en eller anden salgstype.
Har “min” egen kosmetolog, som jeg er storforbruger af, elsker hendes altid søde kommentarer som, hvor er din hud bare velafblanceret og lækker. Det er bestem ikke fordi jeg ikke har linjer eller solskader, men den er top velplejet og det er en million gange vigtigere for mig, end alverdens dyre kjoler, sko, tasker, eller hvad man nu elsker.
Så af hjertet tak fordi du guidede mig for mange år siden. Stopper ALDRIG med af følge med
Mette
Det eneste jeg bliver trykket over er font størrelsen på indlægssedler/æsker. Tænker altid om produktet er værd at købe, når producenten ikke engang vil have, at jeg kan læse ingredienslisten …
Og forresten `…because I’m worth it’ irriterer mig af en eller anden grund. Måske fordi jeg ikke forstår, hvorfor/hvordan man gør sig fortjent til at betale for et produkt.
Helle Bonderup
Kære Anette
Det er et spændende emne, for sprog gør jo noget ved os. Både noget, vi opdager, og uden tvivl noget ubevidst, som kan slide eller, som du skriver, trykke. Jeg har andre farver og er, som Lise skriver, bevidst om afviklingen i sluthalvtredserne, og det giver nye og andre behov end tidligere. Fra tør til knastørre overflader, tyngdekraften og solskaderne – og der og mht. farvevalg etc., så er det uforståeligt for mig, at man ikke kommunikerer klogere. Det lyder click-bait og tabloidt : Fem ting du ALDRIG må gøre – og med den slags, må man undres: Føler folk sig hjulpet der? Var rådene gode? Var overskriften strammet? Jeg følger generelt kloge råd – fra fx dig og Lise – og vælger vist fra, når der tales ned. En smule trods ift.at blive fortalt, hvad man ikke må, har jeg vist også.
Ved personlig betjening i butikker og på klinikker er de mange fine betragtninger herover lige til en lærebog til ‘What NOT to do’, hvis I vil have kunder, som kommer igen.
Maria Bjørn Leire
Jeg tror egentlig bare en ekspedient skal være god til at spørge ind i stedet for at antage. Nogle mener, at hvis de kan forudsige ens behov bare ved et enkelt øjekast i min retning, så er de dygtige… lidt a la en tøjsælger, som kan nævne str. på forhånd. Skønhed afhænger af øjnene, der ser og sundhed mærkes jo kun af en selv, så inden for denne verden, skal behandleren bare lytte og observere, og imødekomme det behov man giver udtryk for. Jeg ved godt enhver sælger skal lave mersalg, men det bør gøres ud fra mit behov og ikke en eller anden månedens KPI. Det virker utroværdigt og får mig til at bakke. Måske derfor jeg shopper mest på nettet i denne kategori.
Nielsen
Føler mig ikke trykket som sådan, kan godt lide min lokale Matas, stormagasiner not so much, der handler jeg kun når jeg ved hvad jeg går efter, det bliver for “ungt” på en eller anden måde. Dog kunne jeg godt ønske mig at der blev benyttet ældre og modne “ modeller” der ikke er “fyldt” med alt muligt når det er henvendt til +50 og over “segmentet”, har lige set Jane Fonda i en H&M reklame, det gjorde mig trist, så smuk en kvinde og alt for overbehandlet (er ikke imod “man” bliver behandlet, det er helt op til den enkelte), vil da gerne kunne “spejle mig” i noget jeg kan relatere mig til og det er ikke en Hollywood frue.
Laila Andersen
Trods 50+ernes ofte gode økonomi, er vi tit helt oversete i butikkerne. Det er steder som Matas og Magasin jeg føler mig mest usynlig – men jeg har lært at se det som en fordel, for så bliver jeg heller ikke tilbudt “hjælp” af de for uvidende ekspedienter. Det er sgu meget dejligt!
Hos én skønhedssalon, hvor jeg fik lavet et lashlift, blev jeg mødt med: “Hold da op, du har nogle KÆMPE porer, dem skal du overveje at få gjort noget ved” (dér kommer jeg ikke igen). Hos en anden dagen efter, hvor jeg fik en ansigtsbehandling i verdensklasse, blev jeg mødt med: “Dine porer er normale i størrelsen, det er ofte genetisk betinget og svært at ændre på, men man kan få dem til at SYNES mindre med pleje”. Jo, der kommer jeg igen.
Der er så mange tåbelige mennesker i verden – men jo heldigvis også modvægt fra kloge “No Bullshit”-typer som du selv. Jeg foretrækker klart hudråd fra sidstnævnte. Reklamerne skal bare skrubbe af, det er jo helt “lost” at bruge teenagere til at reklamere for fx produkter til bedaget hud.
Tak for dig, Anette!
Ned med aldersfordommene!
Helle
TAK fordi du tager netop dét emne op. Og JA der er ofte ord eller tekster jeg undrer mig meget over. Fx når man anvender ordet “vegan leather”. Men i skønhedsbranchen er det nok mest de små tekster i reklamerne, der skal beskrive duften af en ny parfume, der generer mig. Teksterne virker til at være google-oversatte og så har man fjernet nogle ord og sat nogle andre ind, så sætningerne slet ikke giver mening. Det er faktisk ekstremt humoristisk. Det virker det som om teksterne er et forsøg på at skrive fænomenologisk uden at vide hvordan man gør.
Fx her om Tom Fords Ombre Leather:
“Vidtstrakt. Fri. Målbevidst. Frihed kommer indefra, vestens ørkenhjerte svøbt i læder. Den bevæger sig fremad, fri og uhæmmet, igennem den stille luft i det store åbne rum. Støv på vind, kind mod kind, Ombré Leather åbenbarer sig som et landskab i flere lag, hvor klippelandskaber forvandler sig til en lysende solopgang lavt i horisonten,”
BTW betyder “Ombré Leather” farvegradueret læder.
Mette
Tak for grinet . Jeg hører det for mit indre øre oplæst af Jørgen Leth
Camilla
Glemte lige at skrive, at jeg bliver 50 lige om lidt 🙂
Camilla
Hej Anette,
Først mange tak for dine fantastiske indlæg. Jeg læser alt hvad du skriver (inkl dine bøger) med stor fornøjelse.
Noget af det mindre sjove, jeg har prøvet, var en gang en sælger ville sælge mig en øjencreme. Jeg var kommet for et købe en fugtighedscreme, som jeg kendte og brugte, men her skulle der åbenbart ske mer-salg. Fik at vide “Du har smukke øjne, men der går jo ikke lang tid, før du er nødt til at få opereret de øjenlåg og de kan også godt tage den begyndende fedtpude med fra øjenkrogen” WHAATTT …… indtil da var jeg slet ikke bevidst om mine øjenlåg og havde ingen fokus på fedtpuder 🙂 Jeg købte slet ikke noget og skiftede til andet mærke.
Tanya
Hvis man også må tilføje oplevelser fra klinikker med såkaldte skønhedsbehandlinger, så blev jeg engang helt enormt provokeret (og ked af det), da en sekretær hos N’age bød mig velkommen med et kritisk blik på mit ansigt og smilende foreslog at jeg kunne få gjort noget ved den der labio-nasal fold (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder på dansk). Det var overhovedet ikke det jeg kom for, og slet ikke noget jeg havde set som er problem – indtil den dag! Og hun så selv så kunstig ud med sine oppustede læber! (Nej, undskyld, men jeg bliver faktisk stadig vred).
Susanne schultz
Hej Anette,
Restore & renew – se resultat efter 14 dage
Ja tak, men kan man se nogle forandringer
Næææ, heller ikke efter 1 måned, lover de for meget eller er jeg bare naiv – man tror det lykkes hver gang.
Michelle Klarskov
Jeg bliver ikke trykket af noget – heller ikke da jeg kom på den anden side af 30, hvor der jo nærmest findes utallige “guides” til at bevare den ungdommelige glød. Komisk. Jeg synes ærligt talt det er en jungle, hele beauty-universet. Og jeg ville ønske jeg kunne se igennem det hele, for at finde skatten til min hud. Heldigvis er jeg blevet lidt klogere efter at have læst din bog og følge med herinde. Dog kommer der nye produkter/ingredienser, hvor jeg virkelig kan blive i tvivl; er dét the shit? Kan det gøre en positiv forskel for mig? Og så indrømmer jeg da gerne, at jeg hopper i med begge ben. Mon ikke det også er de catchy tekster, der trigger underbevidstheden – desværre…
Lise
Jeg gør det ikke, men jeg kunne føle mig trykket over, at kommunikation – opløftende eller nedgørende – for det meste stopper ved 50. Måååske 60. Faktisk er det lige netop omkring den alder de væsentlige forandringer i huden sker. Altså de naturlige biologiske, for vi kommer jo under afvikling. Men ikke nødvendigvis økonomisk, så man kan undre sig over stopklodsen.
PS: Dejlige svar her fra kloge kvinder, der ikke lader sig tryne af uoplyst kommunikation fra vor skønne branche.
Mette Jensen
Hej!
Synes jeg bliver snakket meget ned til hvis jeg spørg om div mærker tester på dyr. Man bliver direkte grint af til sådan beauty aftner både med fremmøde eller online. Det er mit helt store hjertebarn. Nuvel man tester ikke i EU. Men sælges produkter direkte i Kina er der garanti for de gør. Synes man som sælger bør sætte sig lidt mere ind i dette emne også angående underleverandører til de store firmaer. Og det er jo især populært for firmaer og sige de er Cruelty Free men sandheden er jo desværre en anden. Ex Rimmel!
Trine Sandahl
Jeg har oplevet en ekspedient fraråde mig makeup med glimmer da det fremhæver rynkerne……og jeg var kun 40 år og kunne da ikke leve resten af livet uden glimmer!!!!!
Christina F
Kære Trine
Du skal bare fyre den af med glimmer
Rigtig dejlig dag
Bh Christina
Tine W
Ups. Det er tidligt!! Ingen fortjener mine slåfejl 😉
Der skal selvfølgelig stå ‘because’ og ‘ingen’.
Tine W
Jeg trigger på sætningen ‘becausr I’m worth it”” .. især fordi det er reklame for et mærke, der er proppet med diverse ting, som inden fortjener.
Karin VS
Kære Anette❤️
Den her måtte jeg lige tænke lidt mere over
For jeg bliver hverken trykket eller provokeret som sådan.
Jeg forstår fuldt ud hvad ‘de’ mener når ‘de’ siger: how to wear red lipstick after 50, for ja jeg har som 55 årig da ikke den samme nuance i hud og tænder som da jeg var 25 og kunne bruge de mest vilde røde farver. Så jeg er bare glad for gode råd desangående hvis nogle af d’damer husker Tutta Rosenberg! Prøv at google hende hvis ikke, for hun var en skøn farverig personlighed men mht makeup da gik hun helt over gevind (imho) ( andre hylder måske hendes mod, men som jeg så det var det mere misforståelser) nå men dertil kommer at jeg gerne modtager gode råd uden på nogen måde at føle jeg bliver stødt på manchetterne men kan også som Susie nogle gange fnise inderligt over hvor lille en viden der er til rådighed på den anden side af skranken.
Takket være dig Anette og Lise og et par stykker i England føler jeg mig godt klædt på og synes det er en spændende og ikke intimiderende verden, og så tænker jeg altid: det er mine penge og jeg vælger suverænt hvilke produkter (og farver) de skal sendes efter.
God weekend til alle
Trine L
Jeg bliver ikke umiddelbart trykket, men jeg synes “tør hud” er en.. finurlig.. formulering. Hvis man tænker på hvad ordet ‘tør’ betyder.
Som eksempel skal den rens jeg bruger, påføres tør hud – noget jeg elsker. Og her giver det til fulde mening med ‘tør’ hud.
Engang hørte jeg en ekspedient i en butik, sige til en kunde “du har jo helt tør hud”. Og altså, ja, hendes hud var da umiddelbart tør, for det er de færreste der pjasker vand i ansigtet sekundet inden de træder ind i en butik..
Så ‘tør’ er for mig blevet sådan et mærkeligt ord som jeg ikke altid synes giver mening i forhold til hudpleje. Også selvom det måske er rigtigt brugt
Anette Ninon
JA, jeg er blevet ældre, men jeg er her endnu- Jeg er altid blevet behandlet seriøst i Matas, men,men nu er det som
Om man er tilbage til snobbede ekspedienter i Stormagasinerne i 1960-70 erne, de står der fuldstændig uengageret i at hjælpe, det er ærgerligt. Læbestiften er næsten glemt, efter så lang tid med mundbind
God weekend
Susie
Jeg spørger sjældent efter hjælp i butikker, læser og undersøger selv og ved hvad jeg vil ha og hvis jeg gør bliver jeg overrasket over hvor lidt de ved om produkterne.
Men på TikTok bliver jeg provokeret over masser af opslag med “fejl du garanteret begår hvis du er over 50”!!
Signe
Jeg støder stadig ofte på udtrykket “uden skadelig kemi” – eller andre formuleringer med samme betydning. Og det ærgrer mig. En ting er, at mange brands har taget nogle aktive valg om ikke at bruge visse specifikke ingredienser – helt fair. Det kan man købe ind på, eller lade være. Men jeg vil ikke skræmmes med uspecifikke trusler, til at træffe mine egne valg. Det gør mig ærligt talt lidt træt.
Liza Rievers
Jeg bliver ikke trykket så meget mere, for nu er jeg blevet 40 år gammel, og jeg gå mere efter indhold end slogans eller tomme løfter. Jeg gider ikke købe noget, hvor der står “anti age”. Jeg er ikke interesseret i at spole tiden tilbage eller undgå alder. Alder er smukt, og jeg er mere interesseret i at have en velholdt hud end at gøre det umulige forsøg på at crem’e mig til en “ung” hud. Det er også lidt fjollet, at der på min niacinamid serum står “young skin” – niacinamid er godt hvad enten man er ung eller gammel.
Hvis producenterne holdt op med at sætte deres produkter i bås, tror jeg at de ville sælge meget mere på tværs af kundesegmenter
Mille
Jeg elsker, når skønhed omtales i forlængelse af sundhed og velvære. Brands som Rudolph Care og Jane Iredale gør det virkelig godt på den front. Alt andet sorteres fra. Jeg skal ikke være smuk, jeg skal være sund og glad – og det gør mig oftest, i kombination, super smuk.
Mille
Kære Anette, jeg håber sådan, at du har haft en god sommer. Endnu et spørgsmål, som slet ikke hører til indlægget: kan jeg mon bruge en vaskeklud under bruseren som scrub på kroppen på samme måde som man gør i ansigtet? Jeg har før brugt alverdens penge på ansigtsscrubs, men jeg har aldrig haft så pæn, jævn hud i ansigtet som efter jeg lærte a-vitaminen, syrepeel og en simpel vaskeklud at kende (selvfølgelig kombineret med min almindelige rutine). Og vaskeklud koster jo gratis og skal bare vaskes – det er genialt. Men kroppen.. Jeg synes, det fedter så frygteligt med scrubs i badet og tørbørsten fra Karmameju har jeg svært ved at få brugt, fordi jeg faktisk synes det føles ubehageligt. Kan jeg mon bare bruge en våd, varm vaskeklud? Kh.
Louise s. Jensen
Jeg bliver altid trykket, når jeg handler hudpleje.
Følelsen af mangel af viden og ikke mindst interesse for deres produkter og at man bliver spist af med en hurtig sælger tale, for bare at sælge, er SÅ trættende.
Specielt når det de lige har sagt er komplet forkert og man på samme tid bliver kigget på med an attitude, som bestemt ikke sælger.
Af den årsag gør jeg mig selv klogere med at læse, studerer om man vil.. med her og dem du omtaler på bloggen.
Sådan har jeg undgået massevis af dårlige køb og dårlig sælger service.
Vivi
Som 60 årig er jeg vældig træt af at blive præsenteret for en, endnu ikke lanceret, retinolcreme, hvor der loves færre linier, opstramning og mere glød – og så er modellen på reklamen ikke over 15 år
Mette Jensen
Køber altid hudpleje på nettet, så har ingen aktuel erfaring med god/dårlig personlig betjening. Generelt griner jeg indvendigt når et hudplejemærke nærmest lover, at man bliver 10 år yngre ved at bruge en bestemt creme. Hvor dum tror de, jeg er, tænker jeg så. Ikke noget med hudpleje at gøre, men jeg hader Bygmas slogan “Ikke for amatører”, da jeg selv er en amatør på det område – så de beder mig faktisk indirekte om at blive væk, hvis jeg ikke ved noget. Jeg bliver også selv væk, hvis der loves for meget i markedsføring af hudpleje….
Nanna krarup
Hej Anette . Jeg elsker at gøre noget godt for min hud. Jeg havde cancer for 30 år siden og besluttede at jeg aldrig skulle skæres i igen.
Derfor køber jeg masser af lækker hudpleje.
Hvis jeg har “ sorte dage” hjælper det at trykke på add to basket. Helt ærligt.
Eks.. der røg meget mere hudpleje i “ kurven” under corona krisen.
Dette er den korte version. Er “ nervøs for at blive kontaktet af luksusfælden.