fbpx

Nøglen til fremtidens hudpleje

”Er den til gamle damer?” spørger min veninde bramfrit. Vi sidder på mit kontor, hvor hun peger på et presseeksemplar af en ny ansigtscreme i en skinnende guldagtig krukke.

Tal om at blive dømt på udseendet alene.

Det er ikke nemt at være en creme i en tid, hvor smagsløgene – tydeligvis – ændrer sig drastisk. Hvor lookalike-guld kan virke bedaget eller minde om nyrige russere og noget, der rimer på fråds. Netop overforbrug og ødselhed føles for mange ikke luksuriøst. Nærmere det modsatte i en tid, hvor den tungestvejende møntfod er tid og ikke penge. Vi har i det hele taget fået det stramt med ting, der bare er for majet, som det hedder på min jyske hjemegn.

Analysebureauet Trendwatching taler om, hvordan grundstammen af luksus handler om status. Men fra hvad du ejer, handler det nu om, hvem du er. Derfor vil luksus være det, der bidrager med, hvad bureauet kalder ”self improvement” – altså det, der får os til at mærke, at vi kan bidrage med noget godt. Som eksempelvis når danske Rudolph Care opfordrer til ved fælles hjælp at indsamle mere plastikaffald, eller når det franske hudplejemærke Clarins sammen med organisationen FEED – nu på niende år – er tæt på at nå 24 millioner udleverede skole-måltider i den 3. verden.

Meget anderledes var det dengang, min venindes mor investerede i ansigtscreme fra Dior. Den vejede næsten et halvt kilo, og udseendet alene vidnede om, at også prisskiltet havde været tungt. Vi var vidner til en forventningsfuld seance, hvor det, der blev håndteret som en skat, først blev trukket nænsomt op af en fin papirspose, så befriet for metervis af cellofan og endelig en yderæske, som beskyttede den blanke æske, der omsluttede selve krukken. At der var tale om pynt, prestige og pragt stod for alvor klart, da indholdet var brugt op. For hvad gjorde min venindes mor? Hun fyldte den op med Nivea-creme. Ikke bare én gang.

KAN DU HUSKE dengang hudpleje helst skulle se dyrt ud? I dag må det stadig gerne være en investering. Men det skal først og fremmest v-i-r-k-e, og det taler jeg med sociolog Eva Steensig om i dag i Børsen Weekend, hvis du har lyst til at få hendes kloge ord (måske er du i nærheden af et bibliotek eller kender en, der holder avisen, hvis ikke du selv har adgang). For som de nye KRITISK NYSGERRIGE vender vi som kunder stort set alt på hovedet og sætter spørgsmålstegn ved det meste. Min fornemmelse er, at det er en hård opvågning for mange producenter.

HVIS DU BARE TRÆNGER TIL ET FREDAGS-GRIN, så var jeg uheldig at lande i Natholdet i går. Klippet finder du på Instagram @beautyspace.

11/04/2019
Rækkefølgen, du ikke skipper
Fordi resultatet er for godt til at ignorere
16/04/2019
Beviset for, at C-vitamin virker
Du skal bruge et æble, hvis du vil dobbelttjekke

Kommentarer

  • Britt Augustsen

    Udseendet på emballage betyder intet for mig. Indholdet skal være godt, og emballagen fungere (træls m flotte flakoner, der vælter pga forkert vægtfordeling, eller når pumper ikke fungerer så man ikke kan få det sidste og dyre indhold ud). Det hele står alligevel i mit skab, så pyt m udseendet på diverse ting, blot de bakker op om mit udseende

    18/04/2019
  • Jeg elsker nu stadig flotte cremekrukker, og jeg grinte højt for jeg genopfylder også i en uendelighed. Det FØLES meget luksusagtigt, haha. Ved godt det er fjollet. 😉

    Rigtig go’ påske, smukke. 🙂

    15/04/2019
  • sanne brøndum

    Jeg er en gammel dame og det er der ikke noget galt i…… jeg nyder at være en gammel dame! -men er træt af den evige hype om at skulle ligne en på 10 eller i hvert fald have hud som en…Hvad med at – bare en gang i mellem, at finde hudpleje til os gamle damer, vi kan også li´at opdage nye produkter og få tips og gode råd. Så hils din bramfrie veninde og gør hende opmærksom på at hun allerede er en gammel dame……det afhænger nemlig af hvilke øjne, der ser på hende, og så kan hun for øvrigt godt droppe hendes bias attitude….
    sanne

    15/04/2019
  • HelleKirstine

    Udlært i Parfumerié i 1984. Ja, emballage er en faktor. Guld er ikke altid guld, grønt er ikke altid grønt, og ja hvidt er ikke altid hvidt…Jeg tænker bare; Hit med krukken

    12/04/2019
  • amaja

    som så meget andet i denne tid sker der bare det at man siger et og så sniger man sig hjem med det man virkelig vil ,vil jeg prøve den creme med guldglimmer ?,ja men jeg vil aldrig sige det til nogen mere.

    12/04/2019
  • Pernille

    Falder heller ikke for guld og glimmer, men indrømmet vil jeg gerne at emballagen er smuk og enkel. Cremerne skal trods alt stå fremme på mit badeværelse;-)

    12/04/2019
  • Hvor er du skøn Anette. Kan næste se det for mig, det halve af byens mænd iført skinke-farvet ansigtscreme 🙂

    12/04/2019