Undskyld, men…
Vi har diskuteret ansigtsbehandlinger de sidste par dage. Bølgerne er i kommentarfelterne gået højt.
Min fornemmelse er, at det stadig handler om om regel nummer ét: Nemlig forventnings-afstemning.
Jeg glemte selv alt om det sidste torsdag i New York, og det resulterede for mig i en følelse af tilsidesættelse at blive ladt alene i 15 ud af 60 minutter. Andre kan have det stik modsat og derimod nyde alenetiden. Derfor den vigtige afstemning af forventninger.
For der ER nuancer. Det blev jeg mindet om i går af kosmetolog Vivian Hede, som jeg har stor faglig respekt for. Hun er ikke bare godt selskab, men også resultatorienteret, når det gælder hud. Og så holder hun til i et spændende hus, hvor der også er hudlæger. Vivian gjorde opmærksom på, at hun under lys-terapi lader sine kunder få fred, ro og varme. Alene.
Og ja. Selvfølgelig. Den er jeg med på. Som nævnt i forgårs, så kan der være situationer, som gør det oplagt med alenetid. Når hun selv afprøver behandlinger i ind- og udland, bryder hun sig eksempelvis ikke om at få masseret fødderne. Jeg kender andre, der står helt af, hvis nogen begynder at røre deres hårbund.
Vi ER forskellige.
Og netop derfor gælder regel nummer ét for alle: Sørg for at forventningsafstemme inden du lander på briksen, når der er tale om et førstegangsbesøg. Selv prøver jeg altid at bytte fugtmasketid ud med mere ansigtsmassage. Ofte er svaret ja, andre gange siger den pågældende hudekspert nej, fordi der er en faglig mening med at berolige huden efter eksempelvis en syre-behandling. Hvis det er det, der er foregået.
Det er ikke meningen at vi skal være enige.
Men jeg håber dog, at gevinsten ved gensidig forventningsafstemning ikke står til diskussion. For kun på den måde kan man selv nå at gribe ind, så man ikke ligger og skumler, som jeg gjorde i sidste uge. Og mindst lige så vigtigt: Behandleren kan anskueliggøre, hvorfor evt. alene-tid måske giver verdens bedste mening.
VI ER RUNDET AF VORES ERFARING: Personligt er jeg bl.a. påvirket af, at jeg engang sendte min mand på en test-ekspedition. Det var en ansigtsbehandling, hvori der indgik C-vitamin, som han, viste det sig, ikke kan tåle. Efter få minutter brændte masken så slemt, at han måtte rejse sig i smerte for at få hjælp. Og han var ladt alene. Eller tag eksemplet med et ungt menneske, der er til sin første anti-akne behandling og måske lider af klaustrofobi eller bare ikke er vant til at ligge med en maske. Og bliver ladt alene.
FOTO: ANNE HØJLUND NICOLAJSEN FRA BEAUTYBOGEN SLIP RYNKEHYSTERIET
PS: Et godt eksempelvis på forventnings-justering er måden, de hos pHformula academy & clinic på Østerbro griber hudpleje an. Her bliver du nøje forhåndsinformeret om, at det ikke gælder velvære, nusseri eller massage. Fokus er på resultatorienteret hudforbedring, og de har imponerende succes.
PPS: FEBRUARS BOOK’N BEAUTYBOX med AHA-peeling, omega-3 og fugtforstærkning fra Rudolph Care og REN tilgængelig HER.
Anette Kristine Poulsen
Igen 1000 tak for alle indspark. Det er en stor fornøjelse at læse.
@ Mette, jeg er helt med på, hvad du skriver. Jeg læste lige min tekst igennem fra forleden, og jeg synes både det med forventningsafstemningen som afgørende bliver gentaget, ligesom der specifikt står:
“HVIS DU som behandler sidder derude og føler dig uenig eller glemt, så skriv til mig fluks på open-mind@mail.dk. Skriv endelig også gerne, hvis du som kunde vil anbefale et sted, hvor man ikke bliver forladt eller rettere: Hvor forventningsafstemningen er i orden. Og hvor det måske giver mening at blive ladt alene under en behandling. Enten på mail eller i kommentarfeltet. Listen er med 100 procents garanti ikke udtømmende, for jeg har ikke prøvet alle behandlingssteder i Danmark.”
Jeg synes, det har været en god debat. Jeg har fået utrolig mange mails. Også fra frustrerede behandlere, som oplever, at de på trods af god kommunikation og vejledning, kan ende med kunder, der havde forventet noget andet. Som en meget rigtigt skrev: “Jeg er jo ikke tankelæser”. Der er jo også enorm forskel på behandling. Bestiller man fx. en Fire & Ice, så ved man jo godt (håber jeg), at det ikke er velvære, der er i fokus. Så enig. Der er mange nuancer. Som eksempelvis arbejdsforhold. Hvis man som behandler arbejder ‘back to back’ og ikke har pauser mellem mange behandlinger.
Råb højt, hvis der er noget mere i den her sammenhæng, vi skal have vendt.
Stor hilsen Anette
Mette
Jeg er så glad for at læse dette indlæg, for jeg synes, der var gang i en mini “heksejagt” på kosmetologer i DK, der lod sine kunder ligge “alene”. GISP!
‘Heksejagt’ er måske et vildt ord i denne konstellation, men da jeg læste blandt kommentarerne, at du gerne ville vide, hvor man fik lov til at ligge ‘alene’ og at du ville tage kontakt til dem, og folk hamrede løs på tastaturet over steder man mere eller mindre mindre blev “forsømt”, blev jeg helt dårlig. På behandlerens vegne, FOR der er nemlig milevidt forskel på, hvad en kunde ønsker sig. Og det får du heldigvis skrevet så fint her, men det ville jeg ønske, man havde taget til eftertragtning til at starte med, før behandlingssteder blev nævnt og peget på! Der kan nemlig være mange meninger og holdninger til, hvad man bør og ikke bør, og fint nok, at det kommer på tapetet, at nogen ikke bryder sig om at ligge alene, men som Vivian siger, så står nogen vitterligt af med hovedbundsmassage og jeg vil f.eks heller ikke bryde mig om at få masseret fødder, mens jeg lå der. Jeg nyder de 10-15 minutter for mig selv i rummet. Jeg kan blive småirriteret, hvis jeg IKKE får den tid alene. Jeg vil have roen!
Så ja, her er man så dejlig forskellig.
“Farlige” kemiske peels osv BØR man naturligvis instruere kunden grundigt i. Og er det første gang, kan man godt blive og føre kunden gennem processen, hvis man mærker kunden har brug for det, og blive hos personen.
Det blev en lang kommentar, men havde lidt på hjertet <3 og er bare glad for, at billedet her, ifht behandlinger, blev mere nuanceret. Så tak for det. Og rigtig god weekend:-)
Lotte
Åh – jeg er vild med Gittes kommentar om at det er behandlerens/klinikkens ansvar at tage initiativet til forventningsafstemningen. Det er virkelig svært og grænseoverskridende som kunde. Jeg vil ikke ha’ særlig meget lyst til det – og slet ikke hvis jeg havde booket en behandling til 1200kr. Jeg føler ganske enkelt ikke at jeg kan tillade mig at gå igen…og vil desuden frygter at skulle betale alligevel uden så at få en behandling (fordi at jeg må indrømme at jeg oplever visse steder som værende hidsige mht. dette i forhold til afbudspolitik).
Vivian Hede Jacobsen
Hej piger 🙂
Det er nemlig vigtigt at have afstemt forventningerne med den kosmetolog man nu er hos – Helt enig
Jeg bruger ikke en lysterapi maske, men et apparat som ikke dækker ansigtet til, men man har et par briller på. Kender godt de masker, som vejer ca 1 kilo og de er ikke særlige behagelige at have på og der kan man godt føle sig klemt inde. Det lysterapi er fantastisk og godt for huden og derfor prioritere jeg det meget højt på min klinik efter en Cool Peel, diamant peeling, Japansk lifting eller oxygen behandling, selv efter en teenage behandling sluttes den af med lysterapi og lysterapi er INKL i alle mine behandlinger. Det skal der ikke betales ekstra for. Jeg giver altid 5-10 min længere behandlingstid, selvom behandlingerne tager 60 eller 75 min, så kunden bliver skam ikke snydt. Mine kunder nyder den RO der er efter jeg har været igang med huden. Og så er der jo lige prisen på de behandlinger. Jeg ser jo i nogle byer, at behandlinger kan koste op til 1500 kr for 60-75 min og jeg tror ikke de fleste vil give 300-500 kr mere for at blive nusset på fødder, ben og hænder i 10 min… Jeg forklarer alle mine nye kunder hvad der skal ske under en behandling og at de kommer til at lægge med lysterapi (rød, gul eller blå lys) i 10 min med en speciel hyaluron eller guld maske og hvor de så nyder den RO der er på min klinik. I den tid jeg er fra kunden skriver jeg journal og hvad kunden anbefales, så alt er klar til det efter endt behandling, som jeg skal gøre, da jeg har klinik på et Privathospital. Jeg elsker at arbejde med ansigtet, hals & decolletè og at massere fødder og ben er ikke noget jeg personligt er vild med, men sådan har jeg det og andre gør det. Jeg har en kosmetisk klinik og ikke et spa. Andre vil slet ikke have man massere dem i hovedbunden og nogle elsker det – vi er alle forskellige og der er forskellige klinikker til alle slags kunder og heldigvis for det. Jeg har prøvet en Hollywood facial i NYC som kostede 650 Dollars ex moms og plus drikkepenge, som ikke var det værd, selvom kosmetologen var hos mig under hele behandlingen… Og jeg fik hverken massage i ansigtet, nakke, skuldre, fødder, ben eller hænder. Så lærte man det på den hårde måde…
Kh Vivian
Karin VS
Uh den første gang jeg skulle have den der dampe fætter, gik den søde dame, og jeg lå tilbage og kunne simpelthen ikke trække vejret! Jeg prøvede at kalde, men ingen kunne høre mig! Det var var virkelig ubehageligt. Oveni var det alt for varm damp der kom ud og jeg kunne ikke flytte den! Dér kom jeg ikke igen. Ikke fordi den søde dame ikke lyttede til mig da hun endelig kom ind igen, men fordi hende jeg betalte ved stod med et noget overlegent smil og kommenterede at det vist var mig der var sart!
Nanna
Jeg må erklære mig helt enig med dig. Jeg har brugt mange penge på ansigtsbehandlinger, men f.eks. ved en helt almindelig fugtmaske man får på hos kosmetologen, så synes jeg altså også 15-20 min er ekstremt meget tid ud af 45 ofte. Som studerende er pengene virkelig små, og jeg har ikke råd til 800 krs behandling.
Gode tips til studerende modtages gerne 🙂 jeg har prøvet elevbehandlinger der var gode, dog foretrækker man jo – igen – at det ikke er elever der kun har været på skolebænken i en uge. Er det for meget at forlange? Nej, det synes jeg faktisk ikke når man betaler 500 for en behandling og selv har 800 til fornøjelser om måneden 🙂
Jeg har dog også fået virkelig gode behandlinger af vanvittig dygtige kosmetologer. Men det der med at smutte 15-20 min til en dybderensene maske, det tror jeg simpelthen ikke på 🙂 Der fortrækker jeg at have den på derhjemme.
Anette Kristine Poulsen
@ Gitte, 1000 tak for dit indspark. Det er jeg rigtig glad for. Ikke mindst fordi du så tydeligt viser, at du tager ansvaret ved at insistere på initiativet til forventnings-afstemningen.
Tak for det og tak for dig. Jeg har ved selvsyn oplevet, hvor meget dine kunder elsker dig.
Stor hilsen Anette
Gitte
Du har så evig ret Anette.
Nøgleordet er nemlig forventningsafstemning – og ansvaret for at det “sker” er behandlerens (mig da jeg er selvstændig kosmetolog/hudterapeut).
Mener helt klart det er mig som behandler der skal sørge for at jeg ved hvad min kunde ønsker at få ud af sin behandling, hun bruger jo trods alt af sit “hudpleje-budget” for at komme på min klinik.
Det er også min opgave at sørge for at min kunde føler sig tryg i sin behandling og ved hvad hun kan forvente.
Alt efter behandlingstype kan det nemlig sagtens være ok at lade sin kunde ligge og slappe af, i andre tilfælde kræver det min tilstedeværelse og fulde opmærksomhed.
Nogle kunder vil gerne snakke på briksen, andre være helt stille – hos mig er begge dele ok.
Og sidst men ikke mindst er det også min opgave som behandler at rådgive min kunde omkring den optimale pleje af hendes hud – og IKKE skælde ud 😉
Så ja – FORVENTNINGS AFSTEMING er Regel no. 1 ❤️